Toyota Avensis: schavend/schurend geluid met starten

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4d

Beste leden,

Mag ik jullie hulp vragen in deze? Ik rij een heerlijke D4d al bijna 9 jaar en vanwege privé zit er voorlopig niets anders op , en dus doorrijden.
Mijn auto een Avensis D4d km stand 348.000
Begin dit jaar voor een keuze gestaan en besloten om te investeren om door te rijden , en heb riemen, rollen en snaren laten vervangen, alsmede grootonderhoud.Hoop dat de motor nog ff mee gaat en op de verhalen dat diesels vele km aankunnen.
Nu maakt de auto al een tijdje een hard schaven/schurend geluid met koude start, het is er heel even een paar seconden , en dan is het weg. Kan het niet goed uitleggen, maar het lijkt of mijn versnellingsbak knikkers erin heeft zitten.
Wanneer de auto later op de dag weer moet starten hoor je het niet.
De auto bij een garage neerzetten lukt mij niet, moet toch naar werk. Daarnaast ben ik bang dat er snel gezegd zal worden van: ja meneer , het is al een oude auto en toch al 3,5 ton op de teller en om zomaar van alles te gaan vervangen , is mijn portemonnee niet naar.
Wie kan mij helpen en misschien voor een schappelijk bedrag het ook oplossen?
Ik ben zeker niet opzoek naar gratis.

Graag hoor ik van jullie

Han
Rosmalen

Han1801

Geplaatst door Han1801 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Waarschijnlijk loopt de startmotor droog...dat wil zeggen, de bendix schuift over een as en die as moet van een beetje vet worden voorzien.
Dus de startmotor demonteren en smeren.

[img]http://i59.tinypic.com/vphpom.jpg[/img]

Han1801 (0), 9 jaar geleden

Beste Hans,

Dank je voor je bericht, heb er zelf geen kaas van gegeten, maar ik begrijp dat de startmotor zal moeten worden gereviseerd/vervangen. Vandaag zelfs dat ratelend geluid ff merkbaar geweest op mijn voet met de koppeling ingedrukt, was na een meter wegrijden weer weg. kan dit harde schavende geluid en merkbaar op de koppeling toch van de startmotor komen, of moet ik mij zorgen gaan maken omk een versnellingsbak/vliegwiel, welke laatse een tweedelig is wat ik nog weet ten tijde van de aankoop ( werd gezegd dat deze een nieuwe had gemonteerd)

gr han

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Wacht ff...ik dacht dat het direct na het starten hoorbaar was..als de startmotor uitgedraaid is bedoel ik.
Maar nu lees ik dat het langer aanhoudt.
In dat geval beter iemand laten luisteren met meer ervaring.

mvg.
Hans

Michiel7811 (0), 9 jaar geleden

Heeft deze wagen al eens een nieuwe koppeling gehad? Bij dit type komt wel voor dat klinknagels van de koppelingsplaat losbreken. Als deze tussen de voering terechtkomen voel je dit aan de pedaal en krijg je de auto niet goed in de versnelling. verder hoor je dan gerammel.

Probeer even wat duidelijker te verwoorden of het probleem ALLEEN bij het starten of ook op andere momenten tijdens rijden plaatsvindt.


Michel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.