Peugeot 106: 106 1.5D TUD5 hoog toerental / galoppeerd

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: TUD5

Beste,

106 1.5D TUD5 1999

Probleemomschrijving:
Motor loopt telkens vaker stationair te hoog. Soms pendelend tussen bijvoorbeeld 1200 en 1800 maar meestal redelijk vast rond de 1650rpm.
Het begon een tijdje geleden soms voor te komen, meestal als de motor nog wat kouder was, maar het is nu vaker fout dan goed.
Als het wel goed is loopt hij ongeveer 750 a 800, iets aan de lage kant maar wel normaal. Het hoge lopen kan zo ook ineens weer omslaan naar normaal lopen en andersom. Soms voel ik zelfs bij constant rijden (dus constant 50km/h met gaspedaal constant) dat hij ineens een geut extra inspuiting geeft waardoor je versnelt.

Reeds gedaan:
Kleppen zijn (niet voor dit probleem, maar voor distributiewissel) gesteld zo'n 4 maanden geleden.
Koudstartvervroeger is tegelijk met kleppenstellen vervangen (waselement zat toen vast dus toen deed hij juist niks).
Op het moment van hoog toerental staat de hevel van de koudstartvervroeging gewoon vrij en ook de kabel van het gaspedaal staat dan vrij.

Ik heb het idee dat de bekende 'stift' aan achterkant brandstoffilterhuis ook al ietwat lekt, maar dat heeft nog geen problemen gegeven bij het starten dus daar heb ik nog geen actie ondernomen. Ik kan ook niet beredeneren hoe dat dit probleem zou kunnen geven.

Iemand een idee in welke richting het te zoeken is?
Ik ben particulier met beperkte sleutel-middelen dus ik wil graag wat meer richting in welke hoek ik het moet zoeken voordat ik lukraak van alles ga ondernemen.

gbeetje

Geplaatst door gbeetje (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

basvanderputten (0) PRO, 9 jaar geleden

ben bang dat je een versleten pomp hebt
een roterende pomp heeft namelijk een centrifugaal regelaar op zitten die met gewichten werkt
als je gas geeft komen die naar buiten toe en verstellen daardoor een asje
die vast zit aan de opbrengst regelschuif
en die zorgt er weer voor dat er meer diesel ingespoten kan worden

de regelschuif kun je ook afstellen vaak

het is wel een raadsel waarom hij sponttaan optoert tijdens het vast houden van het pedaal

vervoort11761 (0) PRO, 9 jaar geleden

Dieselpomp zuigt waarschijnlijk ergens lucht aan.

gbeetje (0), 9 jaar geleden

(even een tijdje geen aandacht aan kunnen besteden)

Blijkt inderdaad een 'lekkage' te zijn. Het asje met hevel waar gaskabel aan zit heeft ruimte; als je deze aanraakt veranderd het toerental al. Dit zal dus zowel stationair gebeuren alsook tijdens het rijden bij continu gaspedaal positie.
Oorzaak gevonden dus!

Vervolgvraag; zowel Peugeot als Citroën garages geven aan alleen gehele pompen te kunnen leveren en geven als alternatief een bezoek aan een dieselexpert aan. Echter, is dit zelf te repareren? Het lijkt er op dat het 'simpelweg' de top-cover van de pomp af te nemen door 4 schroeven te lossen en een nieuw keerringetje op het asje te zetten. Op Ebay zie ik een aanbieder uit Frankrijk die een setje met pakking (pees) top-cover en keerring levert.
Of denk ik daarin te gemakkelijk/ goedkoop en kom ik er niet onderuit om naar een dieselcentrum te gaan?

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik denk dat je er verstandig aan doet dit niet zelf te gaan doen. Op het moment dat je het bovendeksel los neemt, trek je het binnenwerk van de gas hevel uit het opbrengstmechanisme en dit is lastig weer terug te krijgen op de juiste positie. Volgens mijn weten kan een goeie diesel-expert deze reparatie uitvoeren "op" de wagen. Informeer eerst eens wat de kosten voor deze reparatie zijn. Wellicht valt het mee en wegen deze kosten niet op tegen de ellende die je je op je nek haalt door zelf te gaan knutselen en uiteindelijk verder van huis bent.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum