Peugeot 206: Af en toe inhoudende motor met bij starten zelfs tot afslaan mot

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6i

Sinds enige tijd houdt de motor plotseling in. Het begon op de snelweg bij een snelheid van 120km een terugval tot 80. Na gestopt te zijn op de parkeerplaats, motor opnieuw starten, slaat direct af. Nu is het eerst 2 a 3 keer starten dan te laag toerental en dan eindelijk wegrijden met horten en stoten.
Al diverse keren bij garage geweest. De paar storingen die zijn uitgelezen zijn verholpen, maar probleem blijft het zelfde. Er zijn een paar zaken gerepareerd waarvan ze dachten dat dat het probleem was, zoals luchtpomp (kapot), computerblokje (was gedeeltelijk kapot) en een sensor, maar probleem is niet opgelost. De garage zegt dat het inhouden komt, omdat de motor (plotseling) teveel benzine krijgt, maar de oorzaak kunnen ze niet vinden en ze zeggen nu dat verder zoeken te kostbaar wordt. Wie kent dit probleem en mogelijke oplossing? Alvast bedankt

santiago

Geplaatst door santiago (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

zou je chassisnummer de laatste acht kunnen geven dan weten we met wat voor motor we exact te maken hebben
als ik lees luchtpomp dan hebben we het over een 8klepper waarschijnlijk. en luchtpomp heeft niet echt zulke gevolgen als jij beschrijft.

als hij van 120 naar 80 wegzakt en je zou de koppeling in trappen valt de motor dan ook helemaal uit.
op dat moment heb je dan ook motorlampje branden?
want kan zijn dat hij spontaan uitvalt electronisch gezien.
weet dat de kabelboom achterop het blok wel eens kabelbreuk kan zitten, maar zijn een waslijst aan dingen die je zou kunnen controleren, is wel heel moeilijk om via deze weg te doen.

wat bedoel je eigenlijk met computerblokje??
welke storingencodes zaten erin en zijn ook opgelost.
wanneer is de laatste grote onderhoud gedaan, zoals bougies en dergelijke.
als dit de 8klepper is en hij liep beroerd is ook gekeken welke storing dan in zat.
is toen ook door een monteur stekkers van de injectoren los genomen
want wil soms wel eens zijn dat de meest recht injector(dicht bij de distributie zit) dat deze kapot wil gaan doordat de ruitenvloeistof op de injector druppelt na het sproeien.

kort gezegd hebben iets meer info nodig om beter te kunnen helpen

santiago (0), 9 jaar geleden

bedankt voor je reactie, hoop dat je me verder kunt helpen en ik zal proberen e.e.a. zo goed mogelijk te verduidelijken. Auto staat momenteel overigens bij een garage in Tilburg. Laatste 8 van het chassis: 42638722. Het betreft een 206 SW 1.4 (en niet 1.6 zoals ik eerder vermeldde. Kleine beurt oktober vorig jaar bij km 109000, grote beurt oktober 2012 bij KM 93000. Thans KM stand 116.000.
De eerste keer dat hij terugviel naar die 80 (kan ook 90 geweest zijn) Kwam ik terug van een lange rit. Hij zakte plotseling weg en reageerde niet op het intrappen van het gaspendaal, pas bij die 80 begon hij langzaam weer meer snelheid te maken. Geen lampje ofzo. E.e.a. herhaalde zich nog maar ben er mee thuisgekomen. Ook het laatste stuk in de stad was lastig, motor afslaan bij stoplicht, maar wel direct kunnen starten en wegrijden.
De volgende dag bij starten paar keer afslaan, dan laag toerental en laagzaam op toeren komen en dan met horten en stoten, zo ben ik naar de garage gegaan.
Ze hebben fouten uitgelezen, maar kwamen tot de conclusie dat dit oude moesten zijn, gereset, proefrit gemaakt en niets aan de handen.
Volgende dag starten, zelfde probleem. Kijk onder motorkap en zie geheel vergane slang van de luchtpomp. Terug naar garage. Noodreparatie slang, alhoewel garage zegt, kan niet de oorzaak zijn. Opnieuw fouten uitlezen, geeft o.a. te hoog CO gehalte uitlaat (Ik heb geen codes, zal ik bij de garage moeten navragen) en problemen met die luchtpomp, maar geen codes die wijzen naar het probleem.
Na de noodreparatie van de luchtslang begong ook het motorlampje permanent te branden. Volgens de garage kwam dit door de kapotte luchtpomp.
Omdat hij in oktober voor de keuring moet en te hoog CO gehalte geen goedkeuring is is de pomp die kapot (doorgeroest) was, met slang vervangen. Begrijp dat die luchtpomp alleen bij de (koude) start functioneert. Probleem bleef. Volgens de garage was door het doorroesten van de luchtpomp ook kortsluiting ontstaan in het computerblokje? dat deze pomp, maar ook de verlichting etc. aanstuurt. Zit vanaf achter het stuur, links aan de bovenkant, zo halverwege tussen stuur en luchtpomp, die vooraan linksonder zit. Ook dit onderdeel is vervangen, maar probleem niet opgelost. Wel brandt het motorlampje niet meer en zijn geen storingscodes meer. De garage is doorblijven zoeken, zoals een temperatuursensor, zelfs het grote computerblok rechtsboven in het midden is getest. Ik weet alleen niet precies wat ze wel en niet getest hebben. Garage zegt nu dat ze het niet kunnen vinden, dat de auto beter naar een opkoper kan, of dat ze hem zelf opkopen en voor eigen rekening verder zoeken? maar zelf denk ik ook dat het iets kleins is als een losse stekker of kabelbreuk.
Hoop dat je iets hebt aan mijn info en mochten er meer vragen zijn, hoor het graag alvast heel erg bedankt.

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

dacht dat ik lange verhalen kon typen hahaha

als eerste klopt het wat betreft de luchtpomp.

gek dat ze de eerste keer de codes die er in zaten weg hebben gegooid, daar zou toch ook iets van info in moeten zitten, motor loopt nooit zo slecht zonder storing.
was het hoge co wel opgelost met de vv van pomp
lv zit de bm34 (zekeringkast onder de motorkap)
rv zit de motorcomputer
onder de computer zit ook een dubbelrelais

onder de computer zit een dubbelrelais die de computer en brandstofpomp van stroom voorziet, deze wil wel eens voorkomen maar ja dan start hij ook niet
kabelbreuk achter op de motor wil ook wel eens voorkomen.

het dubbelrelais voedt je brandstofpomp in de tank, het zou zomaar kunnen zijn dat deze spanning sporadisch wegvalt. doe je opnieuw starten en heeft niet goed zijn druk dan loopt hij ook slecht
doe je opnieuw starten doet de computer weer systeem test en met gevolg dat het nu wel netjes goed is en dus rijdt hij goed, tot hij tijdens rijden plots geen brandstof krijgt.
brandstofpomp lijkt me sterk want komt eigenlijk nooit voor
massapunten controleren/schoonmaken.

het is idd zoeken naar de oplossing,
kan heel veel zeggen maar 1 ding is het wel, je moet geluk hebben dat je het gevonden hebt in een keer, en ja dat is wat ze bedoelde met opkoper.

probleem die permanent aanwezig is zijn het fijnst, problemen die enkele maal voorkomen zijn zeer moeilijk
doet hij elke dag slecht starten of is dat sporadisch, als hij elke dag slecht start dan kunnen ze er iets mee

heb nu ff hardop zitten denken, naast dit zijn er nog zat mogelijkheden maar ja kost tijd

santiago (0), 9 jaar geleden

Het was een lang verhaal als poging om het (als niet expert) zo goed mogelijk uit te leggen. De codes van de eerste keer konden volgens de garage niet gerelateerd zijn aan mijn probleem. Hun conclusie, oude probleemcodes. Na reset en opnieuw uitlezen kwamen ze ook niet terug. Ik was ook niet eerder met klachten bij een garage geweest, alleen voor beurten (weet niet of ze dan ook uitlezen). Heb je een email gestuurd.

santiago (0), 9 jaar geleden

Het probleem van het af en toe inhouden is nog steeds niet opgelost, wel heeft de garage de oorspronkelijke storingscodes voor mij opgezocht.
Deze zijn: P0410, P1110, P1327 en P0172. Momenteel zijn er geen storingsmeldingen.

Ook is er een te hoog CO-gehalte, als de MAP-sensor is aangesloten, als deze sensor wordt losgehaald, dan is het CO-gehalte goed. Is dit wellicht een aanknopingspunt naar de oorzaak?
Heel graag reactie.

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

p0410, dat is stoirng op de luchtpomp, dit zorgt er alleen voor dat de katalisator sneller op temperatuur is, heeft geen nadelig werking op de motor zelf
lucht wordt via de uitlaatspruitstuk de uitlaat in geblazen, gevolg extra hitte ontwikkeling en dus kat sneller op temperatuur.
p0172 is te rijk mengsel
p1327 is overslaande ontstekking,
p1110 is storing op de map sensor, dit kan door olie komen op of in de sensor, maar ook door slechte stekkerverbinding.
stekker pinnen vervangen, stekker met tyrip vast zetten zijn mogelijkheden.
http://www.pikit.co.uk/peugeotmt/CodeDes...
http://www.pikit.co.uk/peugeotmt/CodeDes...
http://www.pikit.co.uk/peugeotmt/CodeDes...

santiago (0), 9 jaar geleden

MAP sensor en stekkerverbindingen zijn al gecontroleerd, maar alles OK. Er moet een andere oorzaak voor het probleem zijn.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

De map-sensor heeft 2 functies. Ingebouwd in hetzelfde huisje is ook een lucht temperatuur sensor.
Foutcode P1110 heeft volgens mij betrekking op de inlaat lucht temperatuur.
Is deze ook al gecontroleerd?

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

zet dan de stekker van de map sensor met een tyrip goed vast.
komt namelijk voor dat de stekker door trilling het probleem veroorzaken
als je hem wist hoe snel komt p1110 terug? als het snel is dan is de diagnose het makkelijkst
als het na lange tijd is dan kan het zijn dat het puur door het trillen komt

santiago (0), 9 jaar geleden

De luchtsensor is ook gecontroleerd. Momenteel en dat is al geruime tijd zo. geeft de auto geen storingscodes, maar het probleem is niet opgelost. De 4 hier vermelde storingscodes zijn van de 1e keer uitlezen, nu z'n 4 maanden geleden. Ik heb ze hier vermeld, omdat daar eerder naar gevraagd is, ondanks dat ze niet terugkwamen. De garage zegt inmiddels alle mogelijkheden te hebben afgelopen en kan de oorzaak niet vinden. De auto staat dan ook inmiddels weer bij mij voor de deur, na betaling aan de garage.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.