Toyota Corolla: diverse problemen met Corolla automaat

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4 MMT

Hallo,

Misschien dat er iemand een antwoord heeft op een aantal rare problemen met de auto.
Sinds een tijdje geeft de auto een storingsmelding dat er iets is met de motor. (oranje lampje links in de hoek van het daschboard).
Heb dit al opgezocht en blijkt een veel voorkomende storingsmelding te zijn, soms is het ook voor een aantal dagen uit.
Het vreemde is dan wel dat de automaat tussen 1 en 2 slipt, als de melding terug is slipt de automaat niet meer.

Het volgende probleem is een stuk vervelender.
Als de auto is uitgezet terwijl de automaat in de D of R staat, wil het wel eens gebeuren dat gedurende het rijden ineens de auto in de neutraal stand gaat en dat het storingslampje links onder (rood radartje met ! er in) aangaat. Motor blijft lopen maar rijden doet ie niet meer. Dan moet de auto uitgezet worden, sleutel uit het contact tellen tot 10 en vaak kan er dan weer gestart worden zonder problemen. Waar komt dit vandaan?

Dan is en nog een probleem wat echt heel vervelend is:
Nu al 3 keer gehad. Gereden met de auto, overdag, mooi weer, geen verlichting aan.
een grotere afstand, +/- 150 km.
Auto afgesloten, bij terugkomst na een aantal uur, auto dood.
Accu helemaal leeg, hulpdienst moet erbij komen om de auto weer aan de praat te krijgen. bij doormeten accu blijkt deze gewoon goed te zijn.
Voor alle zekerheid na de winter is er een nieuwe erin gedaan.

afgelopen weekend was het weer zover. s`Avonds weg willen rijden en de accu is helemaal leeg.
Wat mij wel opvalt is dat bij een bocht rechtsom er een melding komt dat er een deur niet goed dicht zit. Kan dit de storing in het elektrisch circuit veroorzaken?
Ook gaat dan soms de binnenverlichting spontaan aan.

Ik hoop dat iemand dit probleem herkend en weet wat er aan gedaan moet worden.
Auto heeft al wel een flink aantal Km`s op de teller ruim 2,5 ton.

Alvast bedankt.
Petra

Omarshariff

Geplaatst door Omarshariff (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

cirque (0), 9 jaar geleden

Hallo Petra,

het probleem dat de accu spontaan leeg gaat zou idd. kunnen samenhangen met defecte deurschakelaar. Die zorgt dat de binnenverlichting aangaat, en dan is de accu na verloop van tijd leeg. Mijn idee zou zijn: deur schakelaars (laten) nazien.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Je schrijft: Sinds een tijdje geeft de auto een storingsmelding dat er iets is met de motor.
Dat hoeft niet zo te zijn. Het kan ook een storing in de automatische versnellingsbak zijn die het lampje doet aangaan.
Of het veel voor komt of niet, ik zou toch maar eerst de storingen laten uitlezen en dan verder zien.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

De automaat zal gezien de km stand de modificatie aan de bak al wel gehad hebben.
Inderdaad is een deurschakelaar verdacht met het probleem van de accu.
De andere storing komt vermoedelijk uit de automaat,uit laten lezen.
Gezien de kmstand hoop ik voor je dat het een kleinigheidje,maar de MMT is geen topper.
Gezien de km stand heeft de bak het lang vol gehouden,storingen aan deze half automaat zijn een kostbare zaak.

Omarshariff (0), 9 jaar geleden

Hallo, ik heb de auto laten uitlezen. Volgens de garage is de koppeling versleten. Maar sinds dit is gebeurd heb ik het probleem niet meer gehad. Verder bleek de deurbeugel waar het slot van de deur aan de berijderkant los te zitten. Stevig aangedraaid en dit ook weer opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Groet.

Omarshariff (0), 9 jaar geleden

Opgelost, hoop ik ☺️

Restless (0), 9 jaar geleden

Nav rood radartje:

Volgens mijn instructieboekje van een Auris MMT betekent dit dat de koppeling een storing heeft of oververhit is. Oplossing: stand N inschakelen en 15 minuten de koppeling laten afkoelen. Daarna verder rijden en de koppeling laten checken door een erkende Toyota reparateur.

Ik kan me voorstellen dat de koppeling in stand D (rijden) of R(achteruit) niet los staat van het vliegwiel waardoor de warmte niet weg kan met als gevolg een hete koppelingsplaat.

Restless (0), 9 jaar geleden

Nog een toevoeging:

Bij knipperen "rood radartje" en waarschuwingszoemer is de koppeling oververhit (15 minuten laten afkoelen enz).

Bij branden "rood radartje" zou er een storing in het MMT aanwezig kunnen zijn.

Austin.R (0), 9 jaar geleden

ik tip eerder op remlichtschakelaar ;)

Restless (0), 9 jaar geleden

Beste Austin,

Ik wil dit toch graag even kwijt:

En toch is dit een lampje voor de MMT (Multi Modale Transmissie ofwel semi automaat). Een semi automaat bestaat nl uit een normaal koppel/schakelsysteem dat automatisch bediend wordt. Als bv bij stilstaan voor een verkeerslicht de rem niet wordt vastgehouden of de semi automaat in N wordt, gezet kan de koppeling oververhit raken (en ook snel slijten). Een dergelijke systeem rijdt ook meer als een handgeschakelde auto dan een volledige automaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.