Peugeot 206: Auto valt uit

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo allemaal,

Ik weet dat dit probleem vaker besproken is, maar ik word er niet veel wijzer op.
Hier is mijn probleem:

Ik heb kort geleden een peugeot 206 bj 1998 gekocht en alles leek in orde. Tot het moment dat de auto bij het terugschakelen uitviel.
Meestal doet het probleem zich voor als de motor koud is.
Hier een kleine opsomming:

- bij terugschakelen (afremmen) valt de motor vaak terug naar 600~800 toeren en slaat de motor kort erna af
- gasklephuis meerdere malen schoongemaakt door verkoper, evenals de stappenmotor (zegt ie)
- motor slaat meestal wel terug aan bij op laten oomen van de koppeling, of met handmatig starten.
- stationair zijn de toeren afgesteld op +\- 1000 toeren
- als de auto staionair loopt en ik draai aan het stuur gaan de toeren omhoog(?), niet veel maar toch.

Auto is niet uitgelezen en er is nog niets vervangen. Alvast bedankt voor informatie en/of oplossingen.

Gr. Danny

Danny1986

Geplaatst door Danny1986 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Stationair toerental mag je in principe niet afstellen door aan de schroef van de gasklep te draaien. Risico bestaat dat hierdoor de stationaire positie in/van de gasklep-potmeter niet meer herkent wordt. Kortom....er valt niets aan af te stellen, behalve de gaskabel. Als deze net iets te straks staat aangespannen, krijg je hetzelfde als de aanslagschroef van de gasklep verder in te draaien.... de stationaire positie in/van de gasklep-potmeter wordt niet herkent en dat kan ook afslaan tot gevolg hebben. Verder is bij deze motoren de stappenmotor een vaker voorkomend probleem met als enigste oplossing: vernieuwen en inleren. Ook een niet goed werkende koelwatertemperatuursensor kan afslaan te gevolg hebben. Begin eerst eens met laten uitlezen en de gegevens van diverse sensoren bekijken m.b.v. de juiste diagnose-apparatuur.

Ohw ja...het klopt dat het toerental ietsje omhoog gaat bij sturen. Dit heeft te maken met de stuurbekrachtiging en is normale werking.

Danny1986 (0), 9 jaar geleden

Hoi Hans

Bedankt voor je reactie.
Dus als ik het goed begrijp heb ik de meeste kans bij de stappenmotor?
De auto staat nu een nacht bij een (andere) garage, en morgenvroeg gaan ze er naar kijken aangezien 's morgens de meeste problemen zijn.

Gelukkig is dat met het stuur normaal.. Scheelt alweer in de zorgen!

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Misschien wel. Zucht!

Jeroen1978 (50), 9 jaar geleden

Heb ook het probleem gehad met het soms afslaan van ook een 206, 1.4i uit 1998.

Stappenmotor was erg vies, deze goed gereinigd en gesmeerd maar haalde niks uit.
Denk dat de stappenmotor gewoon stuk is maar klacht komt maar een paar keer per jaar voor dus laat hem voorlopig nog even zitten.
Defecte stappenmotor is volgens mij wel een bekend euvel.

Danny1986 (0), 9 jaar geleden

Vandaag bericht gehad van de garage. Volgens de garage was het 95% zeker dat de vonk niet goed staat.
Verdere info volgt nog.

Danny1986 (0), 9 jaar geleden

Hoi allen,

Hopelijk is het probleem nu verholpen!
De garage heeft de bobine en de bdp-sensor (?) vervangen. Dit stond in verbinding met elkaar. Tenminste voor zover ik had begrepen. Het moest nu verholpen zijn maar de auto moet nog op controle over een week of 2.
In ieder geval op de terugweg niet uitgevallen (motor was koud), dus dat is al vooruitgang.

Over een x aantal dagen zal ik nog eens laten weten hoe het ervoor staat.
Ik hoop dat er mensen mee geholpen zijn met mijn bijdrage aan "de oplossing"

Gr danny

Danny1986 (0), 9 jaar geleden

[quote=Danny1986]Hoi allen,

Hopelijk is het probleem nu verholpen!
De garage heeft de bobine en de bdp-sensor (?) vervangen. Dit stond in verbinding met elkaar. Tenminste voor zover ik had begrepen. Het moest nu verholpen zijn maar de auto moet nog op controle over een week of 2.
In ieder geval op de terugweg niet uitgevallen (motor was koud), dus dat is al vooruitgang.

Over een x aantal dagen zal ik nog eens laten weten hoe het ervoor staat.
Ik hoop dat er mensen mee geholpen zijn met mijn bijdrage aan "de oplossing"

Gr danny[/quote]
Goedemorgen allemal,

Tot nu toe lijkt het probleem echt verholpen te zijn.
Auto is niet meer uitgevallen sinds ie bij de garage is geweest.

Van mij mag er een slotje op het topic :D

Gr Danny

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum