Peugeot 106: Airco werkt niet 106 sport fase 2

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Ik heb een vreemd probleem met de airco van de 106 van een vriendin. Het betreft een 106 sport fase 2 1.1 van mei 99.
Magneetkoppeling komt wel normaal in, je hoort de fans ook opstarten. Zoals dus ook te verwachten is, zie je in het motor ecu deel ook dat de airco inschakeld, gaat van 0 op 1 in het menu.

Het binnen deel van de compressor gaat ook netjes meedraaien als de airco wordt ingeschakeld. En stopt ook als je de airco uitzet. De leidingen onder de kap van de airco worden niet koud. Ik vermoed een defecte compressor, iemand een idee of dat juist kan zijn?

Alvast bedankt,

Nico.

Nico_den_Haak

Geplaatst door Nico_den_Haak (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Zou kunnen , maar zonder een meting qua drukken te doen , ben je aan het gokken.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Dit (euvel) is al eens eerder besproken : http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Moderator Problemcar

Nico_den_Haak (0), 9 jaar geleden

De airco heeft een half jaar terug inderdaad ook problemen gehad, echter deze waren van totaal andere aard.
Om verwarring te voorkomen, ben ik om die reden een nieuw topic gestart.
Toen kwam de magneetkoppeling niet in, wat achteraf werd veroorzaakt door te weinig koudemiddel.
De airco is toen bijgevuld, en het filter plus ventiel (preventief) zijn destijds vervangen. De installatie heeft sindsdien gewoon perfect gewerkt.

Zoals in mijn eerste opening van dit nieuwe topic ook staat, komt de koppeling nu wel normaal in, en lijkt de aansturing electrisch dus wel in orde. In principe zou de druk dan toch ok moeten zijn? Bij te lage druk doet het systeem toch niets, komt de koppeling toch niet in in verband met beveiliging?
Begrijp me niet verkeerd, ik wil de druk met alle plezier laten controleren, maar het moet wel zin hebben.

Alvast bedankt voor het meedenken,

MVG,

Nico.

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Dat heeft ook zin , want als er aan beide kanten zuig en pers bv. 4 bar staat komt je koppeling gewoon in en als de compressor defect is , gebeurt er met je druk niets of te weinig om hem uit te schakelen en blijft hij vrolijk ingeschakeld.

Nico_den_Haak (0), 9 jaar geleden

Hoi,

Bedankt voor je antwoord. Kijk, daar kan ik wat mee, en het klinkt logisch. In dit geval zou je het meten van de druk dus gebruiken om een eventuele defecte compressor te diagnosticeren (er wordt waarschijnlijk geen drukverschil opgebouwd), en wel met goede zekerheid. Het klinkt in elk geval duidelijk je verhaal, druk meten wordt dus de eerste stap die volgen gaat.

Bedankt voor je reactie, ik laat de uitslag later weten,

Groet,

Nico.

TheoStek (0) PRO, 9 jaar geleden

Aan een drukmeting kan niet vastgesteld worden of de compressor defect is, als de druk gelijk blijft.

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Sorry vergeten theo !, exspansieventiel kan ook nog roet in het eten gooien , maar dan is daarna toch de kans groot dat de compressor wel is overleden , vloeistofslag.
Of zien we nog wat over het hoofd ?

Nico_den_Haak (0), 9 jaar geleden

Hallo Theo,

Bedankt voor je reactie.
Wat is dan volgens jou de beste methode om een eventueel defect aan de compressor vast te stellen?
Kan je dan toch iets met een drukmeting doen, of adviseer je een andere manier?
Het gaat om een Sanden SD6V12 EA1431 of een SD7V12 1500 of 1501 compressor.
De eerste keer dat de auto weer hier is, ga ik er weer even onder liggen om te zien welke van de twee het is.


Alvast bedankt voor het meedenken,

MVG,

Nico.

Nico_den_Haak (0), 9 jaar geleden

Oké, expansieventiel kan dus ook nog.
Nemen we ook mee. Is dat ingewikkeld om dat vast te stellen?
Bedankt voor alle ideeën,

Groet,

Nico.

Nico_den_Haak (0), 9 jaar geleden

Nou, even Dr google gebruikt om de werking van een expansieventiel te achterhalen.
Hierbij kwamen dingen als eventuele vervuiling van het systeem (en het dichtzitten van het ventiel), ook als mogelijke oorzaak naar voren. Aan de kleur van de compressorolie die eruit komt, zou je het e.e.a. moeten kunnen afleiden?
Maar wat me verder aan het denken zette, was de opmerking van iemand die hetzelfde probleem had, en een geknikte leiding als oorzaak had.
Vorige week is wel de koppeling van de auto vervangen, en ik kreeg de opmerking dat de bak maar net langs de aircopomp kon.
Misschien heeft toch ergens een leiding een ongewenste knik opgelopen. Ik zeg niet dát het zo is, maar zal hier toch ook even extra op letten of er ergens een leiding een knik of tik heeft gehad. Zo zie je maar, samen brainstormen kan nieuwe inzichten geven.

Ik hou jullie op de hoogte van het verloop,

Groet,

Nico.

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

druk meten tijdens bedrijf,geen verschil tussen zuig en persdruk,dan draait de compressor niet of is overleden.
wel drukverschil,en een lage zuigdruk,of de compressor schakelt continu op de lagedrukbeveiliging,dan kan het expansieventiel defect zijn.een defect expansieventiel resulteert in een te lage zuigdruk,een andere werking kan een ventiel niet hebben.

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Overigens,ik denk ook dat de compressor defect is.

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

.

TheoStek (0) PRO, 9 jaar geleden

Klopt Ferrie, indien het expansieventiel defect is (open blijft staan) is het in veel gevallen einde compressor en is er een gelijke druk in het systeem.


@Hobby monteur, er wordt door Nico vermeld dat de magneetkoppeling werkt en de fans opstarten, er kan zelfs een hoge persdruk, lage/hoge zuigdruk ontstaan bij een defect expansieventiel.

@Nico, dat is alleen vast te stellen aan de hand van de druk(Ken) die waargenomen worden bij een draaiende compressor.
Olie kan veel vertellen, maar daarvoor zal de compressor gedemonteerd moeten worden, als er geen kijkglas wordt gebruikt of niet in bezit is.

Een geknelde leiding is ook mogelijk, maar alles berust op de drukken die waargenomen worden en dan moet het systeem ook juist zijn afgevuld.
De vulgraad en omgevingstemperatuur bepalen de druk in het systeem.

Nico_den_Haak (0), 9 jaar geleden

Hoi allemaal,

Vandaag is de auto bij een PSA garage binnen gebracht, en het e.e.a. lijkt erg mee te vallen.
De druk in het systeem was nog minimaal, en omdat men bij de vorige vulling lekdetectiemiddel had toegevoegd, bleek nu dat de condensor naar de eeuwige jachtvelden was vertrokken. Advies was dan ook deze eerst te vervangen. Er zat nog net genoeg middel in om de pomp te laten inkomen, maar daar hield het ook helemaal mee op. Het lijkt dus mee te vallen, we maken een nieuwe afspraak wanneer alles binnen is.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken,

MVG,

Nico.

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Daarom moet je ook eerst meten,en als je dan niets kunt vinden,dan kun je vragen stellen,dit is eigenlijk een zinloos topic,waarin de monteurs elkaar bekant in de haren vliegen,maar mooi dat het opgelost is,heb je voor een paar honderd euro de boel weer in orde.

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Zie #2
Als ze de juiste procedure voordat ze waren gaan afvullen hadden gevolgd was het ook al klaar geweest.
En zo prutsen de meeste bedrijven maar wat aan , en kost het de klant minimaal 2x geld , vlot verdiend toch.

Nico_den_Haak (0), 9 jaar geleden

Zinloos, mwahh niet helemaal. Vanuit diagnostisch oogpunt gezien wel, want meten is vooral weten. Maar vanuit kennispunt gezien (voor mij) niet.
Het was ook mijn gebrek aan kennis die ervan uitging dat een compressor niet aanspringt wanneer de druk echt te laag is. Anders had ik de discussie waarschijnlijk niet eens aangezwengeld, maar was meteen eerst druk laten meten, zoals ook terecht dus werd opgemerkt. Overigens heeft de garage zelf aangeboden om de tweede keer afvullen onder coulance te doen. Dus daar wil ik niets verkeerds van zeggen.

Ik ben iemand die graag wil begrijpen hoe een stuk techniek onder de kap werkt, en via deze site heb ik goeie inzichten gekregen over hoe en wat. En vooral ook waarom je iets doet. Wanneer een probleem dan uiteindelijk bij de hoorns wordt gepakt, sta je er niet als een totale onnozele bij zeg maar. Mijn kennis op autogebied is inmiddels van minimaal, naar leuk hobbyniveau gebracht, en het is ook een manier van ontspanning om juist met dingen bezig te zijn buiten je dagelijkse werkroutine (electronica). Kijk in dit geval kon ik zelf weinig doen, maar via technische forums, en door gewoon vragen te stellen heb ik al leuke dingen aan de auto kunnen oplossen op een goeie en ook betrouwbare manier.
Mijns inziens gaat het ook daar een beetje om toch?

Groet,

Nico.

Highway (120) PRO, 9 jaar geleden

Nico, lees deze link eens. snap je het misschien nog beter.

http://www.carcoolsystems.nl/nl/airco_we...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum