Peugeot 307: Koppakking kapot of niet?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDI

Beste Allen,

Ik heb een vraag of mijn koppakking wel of niet kapot is.. onderstaand even de context:

Dinsdag was ik mijn oliepeil en koelvloeistofpeil aan het controleren.
Oliepeil was goed, maar het koelvloeistofreservoir was helemaal leeg.

Na deze bijgevuld te hebben stroomde deze direct leeg (meerdere keren).
Toen heb ik de ANWB wegenwacht gebeld. De man van de ANWB had het lek al snel gevonden.
De ventiel was verdwenen (zie foto). De koelvloeistof spoot hier eruit.
De reden dat de koelvloeistof leeg liep is opgelost door hier tijdelijk een dopje op te draaien.

Ik weet niet hoelang ik heb gereden zonder koelvloeistof.
(kreeg geen melding via sensor dat deze leeg was en motortemperatuur is altijd normaal geweest).

De ANWB man heeft met een snuffelaar getest of de koppakking kapot is.
Door middel van blauwe vloeistof, deze is groen geel geworden.
Volgens hem is dan de koppakking zeker kapot.

De dag erna na een garage gaan en de koelvloeistof laten afpersen of onder druk laten zetten.
Druk nam af, volgens deze monteur ook het teken dat koppakking kapot is.

Vervolgens ben ik na een andere monteur gegaan.
Hij constateerde dat de thermostaat kapot was.
Doordat deze kapot was is het ventiel eruit gesprongen (conform foto) en is daardoor koelvloeistof leeg gelopen.
Hij heeft een nieuwe thermostaat (of thermostaat huis) erin gezet.

Volgens hem is de koppakking niet kapot.. op basis van de verhalen van de ANWB man en de andere monteur
zegt hij dat het niet perse de kopppakking is. Dat er CO in de koelvloeistof zat kon ook door de thermostaat komen volgens hem.

Hij heeft de thermostaat vervangen en de auto een uur laten lopen.
- Er kwam geen witte rook uit de uitlaat
- Na een uur lopen kon hij de dop van het vloeistofreservoir eraf draaien zonder dat vloeistof eruit spoot.
- De peilstok bevat geen "witte smurrie" en met een aansteker eraan gaat de olie niet knetteren.
- De motortemperatuur loopt niet op.

Volgens hem is middels de thermostaat alles weer goed en is de koppakking niet kapot.

Mijn vraag:

Op basis van het bovenstaande verhaal, wat denken jullie:
a) de kopakkking is toch kapot of kan toch kapot zijn
b) middels de thermostaat kan inderdaad alles opgelost zijn.
c) een andere optie.. welke dan?

Ik hoor graag jullie mening / denkwijze.

Bij voorbaat dank.

Groet,

Tom

tomr

Geplaatst door tomr (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Ergens kloppen er een paar dingen niet in het verhaal over de thermostaat.
Je zegt zelf dat de motortemperatuur altijd normaal is geweest. Met een defecte thermostaat is die meestal of te laag of te hoog.
En van een defecte thermostaat kan al helemaal geen CO in de koelvloeistof komen.

Ik ben geneigd om de ANWB en de garage te geloven. Die testvloeistof verkleurd niet zomaar.

N.B.: Ik zie geen foto, helaas.

tomr (0), 9 jaar geleden

De motor is altijd rond de 90 graden geweest als die warm is..

Onder motorkap (bij de kentekenplaat ongeveer) zit een soort roster of grill (weet niet hoe dat genoemd word).
Deze was na 10 km rijden ijskoud, en dat was het teken voor hem dat de thermostaat kapot was?

tomr (0), 9 jaar geleden

Ik ben het inderdaad ook met u eens dat dat ding niet voor niets verkleurd...

Maar de signalen (witte rook, kokende koelvloeistof, knetterende olie bij pijlstok etc.) zijn meestal een teken van een kapotte koppakking.. is het dan niet raar dat deze signalen niet aanwezig zijn?

Ik heb zelf ook een gevoel dat die koppakking niet in orde is.. (gezien die kleur van die vloeistof).. maar het ontbreken van eerder genoemde signalen duiden er weer niet op dat de koppakking kapot is..

Ik ben maar een leek.. dus vandaar mijn interesse in jullie meningen..

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Die laatste monteur heeft je overtuigd door ook met een CO-snuffelaar de koelvloeistof te testen?

kaleido 1 (1620) PRO, 9 jaar geleden

Alle signalen die u op noemt , komen alleen voor bij een echt defecte koppakking , in het begin merk je er nog niet zoveel van , je kunt ook door rijden tot de stoom onder de motorkap vandaan komt.
Daarna ben je waarschijnlijk wel overtuigd.
Dat een defecte thermostaat voor verbrandingsgassen in de koelvloeistof kunnen zorgen , is g.... .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.