Peugeot Boxer: (Start)blokkering brandstof na ongeval, waar zit deze knop/schak

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5D

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Volgens het instructieboekje moet er op mijn boxer (2.5D, bj. 2001) een zogeheten blokkering v.d. brandstof toevoer zitten die aanslaat/uitslaat na een aanrijding van achter of voren.

Volgens het boekje moet deze onder de motorkap/in de motorruimte zitten bij de veervoorpoot, of links of rechts afhankelijk van het motortype. Volgens de afbeelding in het boekje zou dit een gele knop/schakelaar zijn.

Ik kan deze echter nergens onder de motorkap vinden.

Ik heb onder de motorkap, in het dashboard-kastje, onder het dashboard aan de passagiers-zijde (nieuwe type bus heeft hem daar zitten las ik), onder de stoelen, etc. etc. etc. gezocht en gekeken, diverse kastjes in de buurt van de accu opengehad, hier enkel zekeringen gevonden, maar nergens een schakelaar gevonden. Ook via google gezocht maar ook nix.

Ik heb voor andere auto's (w.o. Peugeot) via google diverse knoppen in de kleuren rood/zwart/groen/geel gezien maar geen enkel afbeelding van een peugeot boxer.

Wie weet waar deze knop zit, als deze er ook echt opzit. Ik begin nl. mijn twijfels te krijgen of deze blokkering er wel op zit.

Een foto van onder de kap waar deze schakelaar zou (moeten) zitten en een foto van de schakelaar zelf zijn zeer welkom.

Alvast bedankt voor de reactie's

mollos

Geplaatst door mollos (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot Boxer? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

neem aan boxer 2 het is, volgens de gegevens zou hij bij de accu gemonteerd zitten onder de motorkap, tegen schutbord

bij boxer 3 is idd rechts onder dashboardkastje, achter de bekleding, daar zit een steun en de schakelaar

mollos (0), 9 jaar geleden

Allereerst bedankt voor de snelle reactie.

Ik heb nog een keer de accu uit de bus gehaald om er (ook achter) goed te kunnen te kijken of de schakelaar er zit, maar ik zie deze hier niet zitten.

Wel 2 stuks dikke 30AMP zekeringen gevonden naast elkaar + de hoofdzekering (volgens mij 75AMP) in een apart zwart "doosje" op het schutbord en op het schutbord nog een zwart boxje met de kreet gluhzeit.enz.. hierop, dit zal de besturing/tijdsinstelling voor het voor-gloeien wel zijn verwacht ik.

Helaas dus geen schakelaar gevonden.

Hou me aanbevolen voor meer suggesties/foto's

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

moet zeggen heb luk raak een boxer2 gekozen
http://www.gaspoweruk.co.uk/lpgconversio... als je bij deze foto bekijkt dan zie je tegen het witte schutbord net naast de accu zitten (zo als ik op deze foto zou moeten zeggen)

anders laatst acht van chassisnummer dan weten we zeker dat ik de juiste schema heb

mollos (0), 9 jaar geleden

Wederom bedankt voor het meedenken en de reactie.

Ik zie de knop op de foto zitten, echter zit deze er op mijn bus niet op. In ieder geval niet op die plaats.

Nu heb ik ook al gehoord dat deze stopknop niet op alle boxers/ducatos/jumpers zit. Zou dit kunnen kloppen?

laatste 8 cijfers van chassisnummer zijn : 16052819.

BVD voor de reacties

trucker0werner (0) PRO, 9 jaar geleden

zie al waar ik mee in de war was.
dit is een boxer 1 en geen boxer 2 vandaar dat het niet klopte.
wat ik vertelde is bij boxer 2 en onder dashboard is bij boxer 3

waarvoor wil je dit eigenlijk weten of je deze knop hebt of niet?? want lees niet eigenlijk dat je probleem mee hebt, alleen dat je hem niet kan vinden

mollos (0), 9 jaar geleden

wederom bedankt voor de vlotte reactie(s)

Al met al is het een lang verhaal.

Het begon met een lekke koppakking. Alles netjes vervangen, koppakking, trekbouten, kleprubbers, overige pakkingen, distributie-riem + rollers, enz. Vooraf kop gecheckt en deze was niet krom. Kleppen gecheckt, zaten er nog strak in. Verstuivers gecheckt ook niet dicht. Enz. Enz. Alles netjes schoongemaakt en weer gemonteerd.

Maar de bus wil/wilde niet starten/aanslaan/lopen. Nu had ik de bus met een heftruck tijdens het sleutelen een keer een tikkie gegeven tegen de trekhaak, hij staat nl. in een halletje welke op dit moment erg vol staat, dus ik dacht dat de beveiliging was ingesprongen. Het ging niet hard, echter las ik ook verhalen dat deze al aan kan springen bij het hard dichtslaan v.d. deuren, lijkt me zelf sterk maar goed je weet nooit.

Inmiddels heb ik gelezen dat deze beveiliging niet op alle typen Boxer zou zitten, op zich vreemd maar het kan zo zijn, ik heb nl. alles van boven tot onder bekeken en verschillende kastjes geopend met zekeringen in buurt van de accu om de schakelaar te zoeken, maar tot op heden helaas nog niets gevonden.

Inmiddels zijn we wat verder gekomen en "loopt" de bus enigzins, al is het nog wel enorm beroerd. Het lijkt dat de brandstofpomp waarschijnlijk tijdens het spannen v.d. riem toch een tandje was verzet. Dit ondanks het vastzetten van de diverse poelies. De bus reageert echter (nog) niet op het gaspedaal/hendel v.d. pomp.

Ik heb gelezen dat dit aan de voorverwarming van de brandstof kan liggen. Of lucht in het brandstof-systeem. Ik heb het balgje/handpompje wel gevonden bij het brandstof-filter maar er zou ook nog een ontluchtingsschroef moeten zijn?

Volgens het instructieboekje zou je kunnen ontluchten zonder schroef, dit ook in geval van een compleet leeggereden tank.

Morgen (donderdag) gaan we verder kijken. Wordt vervolgd dus.

Suggesties zijn natuurlijk altijd welkom.

Alvast bedankt voor de reactie(s) en met vriendelijke groet,

Richard

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Je had dit verhaal beter als startvraag kunnen plaatsen. Je geeft zelf al 2 mogelijke oorzaken aan, ergens aanzuigen van valse lucht en mogelijk verkeerde timing van de distributie/brandstofpomp. Denk zelf dat als de brandstofpomp niet goed staat, dit ook enorm roken en nagelen zou moeten geven nu hij weer enigszins loopt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Boxer of stel zelf een nieuwe vraag.