Toyota Avensis: injector en turbo

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: D4D

Beste lezers,

Mag ik via deze weg een paar vragen stellen en mijn autoprobleem als leek voorleggen.
Even ter inleiding, rij bijna 9 jaar een heerlijke Avensis d4d, bj 2001 en inmiddels 350.000 op de teller.Zou graag deze autonog vele jaren willen rijden.
Na een bezoek deze week aan de garage heb ik te horen gekregen dat er een injector te hoge waarde aangeeft, mijn turbo iets fluit en iets met een zeef van carterpan
Mijn auto heeft met koude start bij een toerental van 1000-1200 enig schudden. Dit schudden is er ook op dit toerental bij warme motor, maar aanzienlijk minder.
Ik wilde weten wat het was en kreeg dit als antwoord.
Mijn vraag als leek is: moet de auto hiervoor weg en zijn dit snel aankomende problems ? Werd aangegeven dat ik beter naar een andere auto kan gaan kijken.
Ik begreep dat het mogelijk ook het vliegwiel kan zijn , maar dat dit pas duidelijk wordt bij openmaken.
kreeg even een rekensommetje dat 1 x injector € 500,00 is, maar misschien moeten er dan wel meerdere vervangen worden . tevens vliegwiel dus niets van te zeggen.
ik weet dat deze auto toen ik hem kocht op 109.000 km een twee massa vliegwiel heeft gekregen bij 65.000 km

Helaas ben ik niet in de gelegenheid voor aankoop een ander en zal het hiermee moeten doen, echter ben wel bang geworden om stil komen te staan en grote uitgave te krijgen aan de auto.
Wie kan mij hierin een advies geven en herkent het probleem

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt voor de reactie

gr Han

Han1801

Geplaatst door Han1801 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=Han1801]Mijn vraag als leek is: moet de auto hiervoor weg en zijn dit snel aankomende problems ? Werd aangegeven dat ik beter naar een andere auto kan gaan kijken.[/quote]
Naarmate de KM's verstrijken treed er ook enige vorm van slijtage op, het sluipt er langzaam in.
Velen zijn hier op voorbereid, voor anderen komt het als een verrassing.

Het wordt een afweging kosten baten......

Gr. Paul

Michiel7811 (0), 9 jaar geleden

Hallo Han,

Ik vrees dat de dealer gelijk heeft; beter geen geld investeren in deze auto.

Als ik het goed begrijp is het probleem identiek aan de problematiek die ik heb gehad; zie mijn bericht van 25 november 2012.

Je noemt: injector...waarde, turbo, oliezeef.

Bron van het probleem zit in lekkende zitting van de injectoren. Hierdoor wordt een beetje verbrandingsgas vanuit de cilinders langs de injector geblazen en gaat vervolgens via de carterontluchtingsslang weer terug in de inlaat.

Dit verbrandingsgas wordt vermengd met de olie en zorgt voor sludge/koolprut die zich afzet in de oliekanalen, carter, turbo etc. Deze koolprut zorgt ook voor verstopping van de oliezeef en vervolgens crashen van de turbo.

Ik denk dat de foutmelding van de injectoren ook iets hier mee te maken heeft. Door de lekkende gassen wordt deze namelijk heter dan de bedoeling is.

Alleen al het bij de dealer laten vervangen van de afdichtingen (zitting, rubber seal en teflon huls) kost ongeveer de huidige dagwaarde van de auto. Dan heb je nog het reinigen van alle sludge uit de leidingen en dan mag je hopen dat de turbo het niet begeeft. En die kans lijkt me klein.

Groeten,

Michel

Ps dit lekken kun je zien/voelen/meten door bij stationair draaiende motor de olievuldop eraf te draaien. Pas op voor een beetje gespetter. Er hoort dan nauwelijks rook uit de vulopening te komen. Bij jou zal er vermoedelijk een flinke straal rook uit komen, liters per seconde.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

We spreken hier nog van het oude type D4D motor,niet de latere met de blauwe D,dat waren roetfilter diesels.
Die kennen een scala aan problemen zoals hierboven beschreven.
ik neem aan dat je het oude type avensis hebt.bouwjaar 98 - 2004.
Het 110 pk blok.
Het is uiteraard wel wat Paul ook al aangeeft,wat wil je er nog in investeren.
met deze km stand kun je alles gaan verwachten,van verstuivers tot pomp,scv kleppen,turbo,noem maar op.
Blokken staan bekend als duurzaam,maar niet zonder onderhoud.
En dat ga je nu wel krijgen rond deze km stand,een paar verstuivers en je bent zo 2000 euro verder.
Daarom staan er met deze km standen ook veel te koop.
Die van mij staat op 280k en is van 2002 (verso 90pk),er is nog geen sleutel op geweest,maar dit gaat echt niet zo blijven.
Dan is het een goed moment om de auto een schop te geven,ik hoop zo rond de 350k,zou mooi zijn.
Dan heeft de auto zijn geld op gebracht.
Aan alles komt een eind,ook degene die doorrijden tot 500k doen dit niet zonder turbo revisie's,verstuivers vervangen,brandstofpomp vervangen.
Dat word vaak niet verteld.
Als je de ondesrhoudshistorie van dit soort auto´s ziet zitten er altijd wel 1 of twee uitschieters in kwa kosten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.