Peugeot 106: Wederom remverschil trommelremmen, dit keer 35%

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i

Net weer bij de APK keurmeester geweest en er zit nu weer een verschil van 35% tussen links en rechts met de voetrem achter.
Vorig jaar de eerste keuring gehad en toen hadden we dit gezeur al, ook aan de achterzijde, toen 62% verschil.
De handrem valt wel binnen de APK regeltjes.

Vorig jaar heb ik al beide remcilinders in de trommels vervangen, toen kwam de auto pas door de keuring na het goed heet stoken van de remmen.
Wat kan ik nou nog vervangen om er voor te zorgen dat de remmen gewoon goed zijn?

Heeft het nut om trommels van de sloop te halen en wederom te proberen een nieuwe voering te plaatsen?
Of moet ik eerder gaan denken aan de rembekrachtiger/verdeler?
Voor is wel goed en daarom zou ik logischerwijs zeggen dat het echt in de trommelremmen zit..

Vorig jaar had ik ook de grootste moeite om nieuwe voeringen te plaatsen, ik kreeg de trommel niet meer over de voering heen, en ja echt waar: het stelmechanisme kon absoluut niet verder terug gesteld worden. het paste alleen met geweld en toen liepen de remmen continue aan. Ook nog terug geweest met de voering en gecontroleerd t.o.v. de oude of het echt de juiste waren en dit klopte, ik had dus de juiste meegekregen.

Dus vorig jaar de oude voeringen en de trommels compleet opgeschuurd en overvloedig met remmenreinig bewerkt.
Ik zie er tegenop op nu weer 2 dagen bezig te zijn zonder resultaat, vandaar de vraag: wat moet ik doen om het in 1x goed te krijgen?

De auto moet nu binnen 10 dagen gerepareerd en opnieuw aangeboden worden anders mag ik weer dokken haha.

Bedankt!

sanscorp

Geplaatst door sanscorp (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Sander

Voor de keuring even een rondje goed remmen, onder het rijden even op de handrem houden (enkele malen)
Dan meteen de rembank op dan is het klaar (vaak het geval)

Dit had de keurmeester ook even kunnen adviseren.......

Gr. paul

sanscorp (0), 9 jaar geleden

dat klopt, vorig jaar werkte dit ook, maar da's wel raar toch?
Moet het niet gewoon goed zijn?

Vandaag een uur voor de APK keuring van huis vertrokken en deze truc al een paar keer gedaan onderweg, goed remmen en 10 seconden bij 80 km/h de handrem er 2 tikjes op.
Wellicht ben ik wat te voorzichtig? ik zit namelijk ook met verglazen in mijn achterhoofd en weet niet tot welk punt je de remmen kan pushen.

Toen we aankwamen heeft de auto echter eerst 10 minuten stil gestaan voordat de remmenrest uitgevoerd werd :)
Als dit DE oplossing is dan ga ik de trommels er niet eens afhalen, rotwerk :)

de keurmeester vertelde mij dat vaak een paar rake klappen op de trommel al voldoende is om eventueel stof naar beneden te doen vallen zodat het binnenwerk weer relatief schoon is (genoeg om door de test te komen).
verdere opmerkingen waren wat lampjes (die gister ochtend nog werkte!) en daar maak ik me niet druk om.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

Sander

Je kunt wellicht de trommels nog eens reinigen, kan nooit kwaad.
Hier zou ik het dan bij laten..., moet goed komen.

Gr. paul

sanscorp (0), 9 jaar geleden

Ik ben geneigd om de lampjes te vervangen en er weer heen te rijden, dan direct de remmen warmstoken en de testbank op..
Moet zelf alles voor de deur doen.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=sanscorp]Ik ben geneigd om de lampjes te vervangen en er weer heen te rijden, dan direct de remmen warmstoken en de testbank op[/quote]
Wellicht te proberen ;

sanscorp (0), 9 jaar geleden

hoe kan ik ze dan het beste warmstoken?
Gas blijven geven terwijl je de handrem 1 of 2 tikjes aantrekt? en hoe lang dan ongeveer?
Er van uitgaande dat ik het daar rond het terrein doe, waar ik 50 mag.

kaleido 1 (965) PRO, 9 jaar geleden

Blijven rijden , knopje ingedrukt houden als je de hendel omhoog trekt , dan voel je vanzelf de kont van de auto naar beneden gaan , dit steeds met tussenpozen herhalen.
Het beste is natuurlijk trommels uitdraaien en nieuwe voering.

P. Kelder (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=405]En warme remmen remmen slechter dus warmstoken is niet de manier.
Hoe dan ook wil je dat remmen goed zijn als je ze nodig hebt en niet alleen bij de apk.[/quote]
Wanneer zijn remmen goed ? Remverschil voorkom je niet, het moet binnen de marge vallen.
Het is ook niet de bedoeling remmen heet te stoken, enkel even om de remvoering te zuiveren.

Een goed verstaander heeft maar een half woord nodig ;

Gr. paul

Hans4040 (190) PRO, 9 jaar geleden

Waarom dat gerommel met ouwe troep...een setje trommels kost €82,= daar een setje remschoenen bij van €24,=...ben je voor €106,= klaar.

mvg.
Hans

Beunhaas (340) PRO, 9 jaar geleden

Primaire schoenen omwisselen (links en rechts) wil ook wel eens helpen in dit soort gevallen...

sanscorp (0), 9 jaar geleden

De trommels die ik heb gevonden zijn tussen de 150 euro 300 euro..
inmiddels is de auto door de APK, zonder warmstoken, wel met wat zware voorwerpen in de kofferbak.

Voor voeringen heb ik vorig jaar 60 euro betaald, inmiddels weet ik dat de handremkabels volledig terug gesteld moeten worden en daar heb ik waarschijnlijk mijn probleem bij monteren te pakken..
Bij zelfstellend ging ik er van uit dat het terugzetten van het automatische mechanisme voldoende was, niet dat ik ook nog eens de kabels onder de auto moest ontspannen.

Voor 106 euro wil ik best zowel de trommels als de voeringen vervangen, kan je mij een tip geven waar ik dit voor die prijs kan kopen?
Vorig jaar was er een verschil van 62% en dus dikke afkeur, daarna beide remcilinders vervangen en na warmstoken waren ze wel "goed".

Zoals ik eerder al zei: ik wil dit probleem permanent oplossen, maar heb geen zin om lukraak allemaal dure onderdelen te vervangen.
Zo blijf je bezig: hoofdremcilinder, leidingen achter, remcilinders (daar zitten de remkrachtverdelers ook in bij dit type) voeringen, trommels, als ik dit alles bij elkaar optel kwam ik op 350 euro uit...


Als ik voor 150 euro klaar kan zijn dan heb ik dat er natuurlijk voor over!
Mijn vriendin rijdt er dagelijks in en het moet gewoon goed zijn.

erik lett (0), 9 jaar geleden

Misschien carpartsdirect zonder reclame te maken
Zijn er nog wel meer neem ik aan
Even zoeken nog

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

het is een kwestie van schoonmaken en afstellen, ook de kabels !!!eerst vragen aan een prof , dan pas aan het werk niet anders om, en de monteur die uitleg geeft moet altijd de kabels onder aandacht brengen , anders slaan en wrikken de hobby sleutelaars de boel onnodig naar het hiernamaals

sanscorp (0), 9 jaar geleden

Allereerst mep ik er nooit ongecontroleerd op los en ik denk dat ik inmiddels wel een redelijk gevoel voor sleutelen heb ontwikkeld.
Vanmiddag nog een remklauw van een Citroën los gehad en de glijpennen en de cup schoongemaakt, de rem liep wat aan, alles met een half uurtje klaar en het werkt weer prima.

Sleutel ook regelmatig aan mijn eigen Alfa Romeo waarbij ik de nodige taken al heb uitgevoerd (2 injectoren, airco compressor, turbo laten reviseren (wel zelf gedemonteerd), hogedrukpomp, stuurpomp vervangen en dat soort spul) de auto gekocht bij 171.000 en nu 3 ton, dus op naar de 6 ton. Helaas is 3 ton zo'n beetje het magische getal waarbij de genoemde zaken slijtage gaan vertonen), ik gok dat dit voor menige diesel geldt.

Verder heb ik de Peugeot/Citroën software waarin ik de procedures altijd opzoek voordat ik aan een klus begin, tevens lees ik mij altijd "online" in waarbij andere de klus vaak al gedaan en gedocumenteerd hebben.

De remmen kreeg ik de vorige keer niet om de voering heen omdat ik te horen kreeg dat je alleen de automatische verstellen hoeft terug te zetten, dit was door de naaf heen te doen d.m.v. een palletje en een schroevendraaier. Achteraf bekeken was het ook logisch dat de kabels teruggesteld moesten worden, ook het opnieuw afstellen heb ik inmiddels al opgezocht. De voeringen kon ik toen onbeschadigd weer inleveren en ik heb de oude, nog droge en goede voeringen opgeschuurd tot een mooie egale kleur. daarna als nieuw behandeld door ze in te remmen.

Maar als ik met nieuwe dingen word geconfronteerd dan gaat bij mij twijfel al heel snel meespelen, ik had nog nooit een trommelrem open gehad.
Ik heb geen opleiding gehad en ben autodidactisch bezig, ik vind het leuk om te doen en leer elke keer wel wat bij. De volgende keer ben ik niet anderhalf uur bezig maar met een half uurtje klaar en dat brengt ook enige voldoening.

Nu win ik advies in van professionals die zo aardig zijn om hun kennis en kunde te delen op dit forum, al is het alleen maar om mijn twijfels weg te nemen.
Sowieso wil ik niet lukraak alles vervangen, dan kan je beter een nieuwe auto met garantie kopen dat scheelt je een hoop geld..

Natuurlijk heb ik wel eens wat gesloopt, leermomentje, soms duur, maar vaak nog altijd goedkoper dan dat ik de auto direct naar een professional hier in de buurt had gebracht. Al doende leert men en ik gok dat mening professional in zijn carrière ook wel het e.e.a. gesloopt heeft :)



Dus ik begin bij het begin, nieuwe voeringen, kabels controleren en lossen, daarna weer afstellen, daarbij vervang ik sowieso beide remleidingen en uiteraard ook de remvloeistof.
Ik ga eens vragen bij een garage in de buurt of ik een paar keer op de remmenbank mag voor een x bedrag, die heb ik dan weer niet in de tuin staan :)
De oplossing volgt hier sowieso en ik vermoed vooraf nog wel wat vragen te hebben haha

thorpe (0) PRO, 9 jaar geleden

vooraf de vragen ,en achteraf de weg op met vraagtekens, dat verschil is niet ineens gekomen, maar bij een noodstop sta je wel dwars stil hoor, en iemand die niet een beetje kan bijsturen , de rest is wel duidelijk

sanscorp (0), 9 jaar geleden

Dat verschil hebben we gemerkt bij een noodstop en toen ben ik direct aan de slag gegaan, we hadden de auto toen net.

De keurmeester van vorig jaar vertelde dat het zo geen kwaad kan met iets boven de 30% verschil, ik vind het sowieso al een fiks verschil maar ik ben geen monteur met een eigen zaak... dus in dat geval neem ik het advies van een professional aan.

Als de auto niet veilig is nu dan blijft deze staan en pakt ze mijn auto maar totdat het probleem opgelost is.

Anderen roepen overigens weer dat het puur en alleen komt omdat deze auto's veel te licht zijn achter.

Dat blijkt ook maar weer omdat ik alleen maar wat zwaars in de kofferbak heb gelegd en het "probleem verholpen" was....

Ik heb geen zin on 200 euro uit te geven om er alleen achter te komen dat de het gewicht van de auto het probleem is. Dat is op te lossen met 2 zakken grind van 5 euro, daarom kijk ik naar de mogelijkheden.

sanscorp (0), 8 jaar geleden

Inmiddels weer door de apk, 16 procent verschil. Vermoeden is dat het extra gewicht (bovenop wat er al in lag) geholpen heeft.

Geen definitieve oplossing dus, maar die gaat er volgens mij ook niet kkmen alle verhalen hier gelezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.