Toyota Avensis: Na wegrijden slip-waarschuwing even aan en TRC + VSC gaan daarn

Bouwjaar: 2007

Na het wegrijden gaat even het slip-waarschuwingslampje aan, dan grijpt even de VSC in, (één van de remmen grijpt even hoorbaar aan, steeds een andere as) en daarna blijven TRC Off en VSC branden.
Motor- storingslampje gaat niet aan en met universele OBD uitlees software geen storing te zien.
Cruise-control werkt gewoon.

Onlangs is het sub-frame van de auto af geweest voor een roetfilterreiniging.
Hierbij is de cardan-koppeling van de stuurkolom ook los geweest om het sub-frame te laten zakken.
Volgens de documentatie moest hierbij de stuurkolom worden vastgezet met de veiligheidsriemen om te voorkomen dat de Spiral Cable kapot gaat.
Dat vastzetten is niet gedaan, maar er is ook niet wild aan het stuur gedraaid .
Om de recht-vooruit positie van het stuur terug te vinden is het stuurwiel wel in de uiterste uitslag links en rechts geweest.
Na een proefrit bleek de cardan-koppeling één tandje verkeerd te staan, daarna dit gecorrigeerd,
het stuurwiel staat nu weer kaarsrecht in de juiste positie.

Waar moet ik de storing zoeken?
Is mogelijk de Spiral Cable defect geraakt of heeft die niets met deze storing te maken?

Leo6503

Geplaatst door Leo6503 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Avensis? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Met een universele EOBD/OBD2 scanner kun je geen fouten zien van het ABS, alleen de motor en (eventuele) automatische versnellingsbak.
Uitlezen zal moeten gebeuren met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.

Leo6503 (0), 9 jaar geleden

[quote=oldford]Met een universele EOBD/OBD2 scanner kun je geen fouten zien van het ABS, alleen de motor en (eventuele) automatische versnellingsbak.
Uitlezen zal moeten gebeuren met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur.[/quote]
Oldford,

Dit is niet helemaal juist, door twee contacten van de DLC3 connector (waar ook de OBD2 apparatuur op past) te verbinden zijn wel degelijk specifieke Toyota storingen uit te lezen zonder dealer-apparatuur door het aantal knipperingen van de ABS of VSC lampjes te tellen.
Ook kan op deze manier de Zero Point Calibration van de stuurhoek sensor worden gedaan.
Ik heb goede hoop dat daar mijn probleem zit want in eerste instantie was mijn stuurkolom één tandje verkeerd gemonteerd en in de Toyota documentatie staat:

7. STEERING ANGLE SENSOR ZERO POINT CALIBRATION
NOTICE:
When replacing the steering angle sensor with column assembly or ECU, Engine and ECT ECU (A/T),
Engine ECU (M/T) or when adjusting the front wheel alignment or steering wheel center point in accordance
with the removing or installing or replacing the suspension, axle or steering parts, make
sure to perform steering angle sensor zero point calibration.
(a) Using SST, connect terminals Ts and CG of the DLC3.
SST 09843–18040

etcetera.

De Special Service Tool 09843-18040 is niet meer dan een doorverbindkabeltje...........................................
en inmiddels ben ik op Youtube al een filmpje tegengekomen waar een paperclip "de dealer (of gelijkwaardige ) apparatuur" is !!!!!!!!!!

Leo6503 (0), 9 jaar geleden

PROBLEEM OPGELOST

Het was even zoeken, maar oplossing gevonden.
Het probleem bleek zoals ik al dacht toch te zitten in de Steering Angle Sensor. Na wissen van de DTC's en calibratie is mijn probleem weggebleven.
Het gedoe met doorverbinden met een paperclip is niet handig door de plaats waar de DLC3 connector zit. Ik heb nu een losse OBD2 stekker gekocht, kan ik er zelf de juiste draden aan solderen en dan zijn de doorverbindingen een stuk gemakkelijker te maken.

Zonder de Toyota Intelligent Tester is dit alles te verhelpen zoals in de Toyota Diagnostics staat vermeld (AVENSIS REPAIR MANUAL (RM1018E)).
DTC's wissen:
Eerst contacten van de DLC3 connector doorverbinden en door aantal malen intrappen van de rem de foutcode wissen.
(d) Without using hand–held tester:
Clear the DTCs.
(1) Using SST, connect the terminal Tc and CG of the DLC3. SST 09843–18040
(2) Turn the ignition switch ON.
(3) Clear the DTCs stored in the ECU by depressing the brake pedal 8 or more times within 5 seconds.
(4) Check that the ABS warning light and VSC warning light indicates the normal code blinking pattern.
(5) Remove the SST from the DLC3.
SST 09843–18040
HINT:
Disconnecting the battery cable during repairs will not erase the
DTCs in the ECU.


Daarna andere contacten doorverbinden en de Steering Angle Sensor calibreren:
7. STEERING ANGLE SENSOR ZERO POINT CALIBRATION
NOTICE:
When replacing the steering angle sensor with column assembly or ECU, Engine and ECT ECU (A/T),
Engine ECU (M/T) or when adjusting the front wheel alignment or steering wheel center point in accordance
with the removing or installing or replacing the suspension, axle or steering parts, make
sure to perform steering angle sensor zero point calibration.
(a) Using SST, connect terminals Ts and CG of the DLC3.
SST 09843–18040
(b) Turn the ignition switch ON and keep the shift lever at P range.
(c) Make sure the steering off center angle is less than 3 when assembling the steering wheels (Smaller
value is desirable).
(d) Press the TRC OFF switch and hold it.
(e) Check that the following conditions are satisfied.
HINT:
 Engine warning light comes on.
 ABS warning light is blinking.
(f) Depress the brake pedal 3 times or more within 2 seconds.
DIAGNOSTICS – ABS WITH EBD & BA & TRC & VSC SYSTEM
05–765
AVENSIS REPAIR MANUAL (RM1018E)
(g) Check that the skid control buzzer sounds for 3 seconds.
HINT:
 Press and hold the TRC OFF switch until the skid control buzzer sounds.
When it starts sounding, turn off the switch.
 When the skid control buzzer starts sounding, turn off the TRC OFF switch.
 If the skid control buzzer sounds, the sensor calibration is in normal completion.
 If the skid control buzzer does not sound, perform the sensor calibration again.
 If the skid control buzzer still will not sound, there is malfunction in the steering angle sensor, so check
the DTC.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Avensis of stel zelf een nieuwe vraag.