Peugeot 306: 306 2.0 HDI onregelmatig lopen en "stotteren"

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 7BRHY

Hallo,

Sinds een aantal weken heb ik een 306 2.0 HDI uit 2000 in bezit.
Zeer tevreden over deze auto, wel een minpuntje waar ik me aan begin te irriteren.

Na ongeveer een week of anderhalf begon de motor 's morgens onregelmatig te lopen. (Klinkt een beetje als een oude diesel vrachtwagen)
Filmpje: [yt]http://www.youtube.com/watch?v=wLeahTOBO...[/yt]

Ook merk je bij het optrekken dat de auto "stottert", de hele auto schud dan ook heen en weer.
Bij even gas geven, naar ~ 2000rpm verdwijnt het onregelmatige, totdat er kracht word gevraagd (wegrijden uit een parkeerhaven bijvoorbeeld).

Als de motor warm is gaat het probleem enigzins weg, het onregelmatig lopen word een stuk minder ernstig maar blijft wel aanwezig.
Ook merk je op de snelweg aan het geluid van de motor dat het "stotteren" blijft, ookal voel je dat in z'n 5 eigenlijk niet.

Laatst bij een grand-prix start bij een tankstation vandaan en daarna afremmen voor een stoplicht ging het motorstoringslampje branden, computer uitgelezen en ik kreeg een P0230: Fuel pump primary circuit.
Fout trad op bij 55 km/h en 2350rpm.
Foutmelding gewist, lampje uit maar probleem bleef.

Gisteren het brandstoffilter + huis vervangen, dit mocht niet baten.

Zijn er verder nog dingen te controleren/testen? Andere bekende oorzaken van dit probleem?

Groeten,

Thom.

fust

Geplaatst door fust (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

j@n-willem (0) PRO, 9 jaar geleden

Beste Thom,
ik zou zeggen controleer de bedrading van computer en naar de pomp op breuk en of oxidatie.
En anders zou ik zeggen meet de brandstof druk. Meten is weten,
succes gr Jan Willem

bitbyter (0), 9 jaar geleden

meestal brandstofdruk sensor niet helemaal goed meer. nieuwe kost nog geen 100 euro.

kijk ook het oude brandstoffilterhuis eens goed na. Als er metaalslijpsel op de bodem zit dan zit dit hoogstwaarschijnlijk ook in het filter vlak voor de hogedrukpomp,waardoor de brandstofdruk niet hoog genoeg wordt. Meestal start de motor dan niet bij onvoldoende druk maar je weet het maar nooit.

fust (0), 9 jaar geleden

Het heeft even mogen duren maar het probleem is opgelost.
Bij een sloper een 2e hands HD pomp inclusief regelaar gehaald voor €75,- en afgelopen weekend de regelaar vervangen, loopt weer als een naaimachientje!
Ook is er nu een stuk minder roetontwikkeling, is hij stiller én heb ik weer alle kracht beschikbaar.

Helaas kwam er vrijdag ook een ander probleem aan het licht: De krukaspoulie was compleet versleten.
Overal zat rubber: tussen de distributie en de distributiekap, de riemschijven van de airco, stuurpomp en dynamo en de halve motorruimte.
Schade: Nieuwe poulie plus nieuwe V-snaar.

Maargoed, probleem opgelost dus!

bitbyter (0), 9 jaar geleden

70 euro voor een goeie HD pomp is geen geld. De krusaspoelie is een standaard kwaaltje van deze motor. Deze nieuwe is gemodificeerd en gaat als het goed is niet meer kapot. Mooi dat het is opgelost voor betrekkelijk weinig geld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.