Peugeot 206: peugeot 206 enorm ratelend geluid motor ruimte

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo, ik heb afgelopen week een 206 gekocht en al direct in de buidel moeten tasten voor een nieuw stuurhuis en draagarmen, waarbij een van de vorige eigenaren een schroef in het stuurhuis had gedraad op klapperen te voorkomen. Gelukkig toch gevoeld tijdens het rijden dat het niet klopte. en direct laten vervangen.
Nu echter (al 2 keer deze week) geheel onverwacht een ENORM RATELEND DIEP BROMGELUID vanuit de motorruimte. Alsof de motor in elkaar loopt. 2 keer in exact dezelfde situatie > De auto staat stil met stationair draaiende motor en plotseling dat enorme kabaal. Motor uitzetten waarbij ik direct aan de distributieriem dacht , maar bij check zag dat er allemaal keurig uit (makkelijk t controleren bij een 1.1liter) /ook niets anders te ontdekken.
Koppeling drukgroep / druklagers voelen normaal aan met koppelen en ook de versnellingsbak voelt met schakelen volgens mij normaal aan. Motorsteunen gecheckt en ook niets kunnen ontdekken, uitlaat inclusief hitteschilden alles normaal, kachel motor ook normaal.
Ik WEET HET DUS NU ECHT NIET wat dit voor shit was. Want in beide gevallen direct na de check weer starten en gewoon lopen en rijden.

Toch echter geen lekker gevoel bij vooral omdat mijn kinderen veel met de auto willen gaan rijden en ik niet wil dat ze met zo'n hok langs de snelweg komen stil te staan, en op nog veel meer kosten zit ik ook niet echt te wachten.

WIE OH WIE WEET WAT DIT IS??
Zie jullie reactie en suggesties graag tegemoet.
Groet Vick

vick

Geplaatst door vick (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

Koelfan wil ook dit soort bijgeluid geven als de lagers daarvan niet zo goed meer zijn.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Defecte lagering van de koelfan in dit "hok" zou heel goed kunnen. Onder het rijden op de snelweg (of/en) bij stevige tegenwind gaat de fan draaien door de rijwind. Als de lagering van de fan defect is krijg je in dat geval dus een geluid te horen alsof de motor elk moment in elkaar draait. Geluid is uiteraard ook te horen als de motortemperatuur om extra koeling vraagt en de fan aanspringt.

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Motor warm rijden , stil gaan staan , motorkap open , en wachten tot de temperatuur zo hoog op loopt dat de fan aanslaat , als dan het lawaai te voorschijn komt , weet je waar hij zich heeft verstopt , in de koelfan.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Ja....dat is een mogelijkheid, maar kijk uit want het zal niet de 1e zijn waarvan de fan (bijna) niet meer draait en dus niet genoeg (of helemaal geen) koeling meer geeft. Je ziet dan enkel het fannetje nog een beetje zwabberen met een berg kabaal. Beter eerst even de grille los nemen om daarna aan de fan te voelen en te draaien. Dit is meestal al voldoende om het te constateren.

primera p11 (0), 9 jaar geleden

Doe dat wat Hans adviseert met de motor uit.

vick (0), 9 jaar geleden

Hoi, bedankt voor jullie reactie ga dit morgen zeker even uitproberen. En laat jullie daarna even weten of dit het eveul is dat al deze herrie veroorzaakt.
Groet Vick

harry4203 (430) PRO, 9 jaar geleden

100% kans

vick (0), 9 jaar geleden

Hoi beste mensen,
probleem opgelost!!!!!
Hoewel het niet helemaal vanzelf ging moet ik zeggen. Na het bestellen van de nieuwe ventilator bleek deze te groot te zijn (te diep/te dik) en liep tegen de radiateur aan. Na bezoeken aan 7 verschillende Peugeot dealers, 2 universele auto garages en 5 sloperijen en meer dan 10 telefoontjes, had ik nog steeds geen passende ventilator. Reden was dat zowel ventilator als radiateur (origineel PEUGEOT!) beiden op elkaar waren afgestemd vanaf Peugeot fabriek en met de gangbare onderdelen die besteld konden worden bij zowel dealer als automaterialen handelaren dus geen ventilator te krijgen. Had ik dus weer een auto die in een Franse fabriek even op vrijdag middag tegen sluitingstijd was afgebouwd.
Via een telnr in Frankrijk een tel.nr, in Duitsland op een website terecht gekomen en ja hoor voor nog geen 60 euro een spiksplinternieuwe ventilator. PASSEND! Maar goed ook, want de oude ventilator rammelde bijna de auto uit.

Dus mensen bedankt voor de tip, probleem opgelost. Groet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum