BMW 5-Serie: inhouden bij acceleratie en rookontwikkeling

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 530D

Beste mensen,

Sinds kort rijdt mijn auto niet zo fijn meer. Althans bij het accelereren. Bij "normaal" gas geven is er niks te merken. Echter zodra ik de kickdown tracht te doen of op de snelweg gas bij moet geven dan merk je het pas. De motor gaat vrij schokkend te werk. Er is geen power en het versnellen gaat gepaard met kleine spurt versnellingen. Alsof de turbo het dan wel, dan niet doet. Met andere woorden, alsof ik zonder turbo rijd. Ik weet niet of dit ook daadwerkelijk aan de turbo ligt of ergens anders aan. Zou de luchtmassameter er iets mee te maken kunnen hebben?

Ook geeft de auto een pluim zwarte rook af bij accelereren of als de automaat terugschakelt om te versnellen. Na bijvoorbeeld een rit van 200km is de auto helemaal zwart vanachter van de rook. Rijdend rookt hij niet, wel bij accelereren dus een zwarte kortstondige rookpluim.

Graag ontvang ik jullie hulp

svaleras

Geplaatst door svaleras (100) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Ado (0), 9 jaar geleden

Beste,

probeer nakijken de vacuüm darm die naar de el.klep voor de turbo komt....Die ligt tegen de geribde leiding van de airco...Heel dikwijls dat de sommige garage vertellen over kapotte turbo,in plaats van gewoon afgesleten vacuüm darm die aan die plaats zijn onderdruk verliest en als gevolg onvolledige bediening van de turbo ( niet willen trekken,inhouden,stotteren ...Ik had zelf een 5 serie van 2002 en heb zelf dat ontdekt terwijl garage zei over kapotte turbo,he

Mvg Ado

svaleras (100), 9 jaar geleden

Hoi Ado, bedankt voor de wijze tip!
Ik heb inmiddels de oorzaak gevonden. Het is de luchtmassameter. Zodra ik de stekker van dat ding afkoppel, rookt de auto niet en trekt hij zoals het hoort. Zodra ik de stekker er weer opzet, dat houdt de motor in. Dus LMM is de veroorzaker.

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Het loskoppelen van de luchtmassa met zegt niets of hij wel of niet goed functioneerd, motor gaat gewoon vervangings waardes gebruiken. Kan best de luchtmassameter zijn maar deze manier van testen zegt hier niets over.

gr Martin

svaleras (100), 9 jaar geleden

OK..heb ik niet geweten. Maar de vraag is dan wel...hoezo rookt hij dan opeens niet meer en rijdt weer als normaal? Dan zou het probleem toch wel aanblijven? Of zie ik dat nu verkeerd en denk ik te makkelijk

GJBAutos (0) PRO, 9 jaar geleden

Hij rijdt 'normaal' omdat er vervangings waardes worden gebruikt, over het algemeen wordt alles dan ruim/veilig afgeregeld

gr Martin

rover200vi (0), 9 jaar geleden

Als hij wel normaal rijdt met de LMM losgekoppeld kan het juist zijn dat er ergens een vacuum lek is, als je zo door blijft rijden verbruik je trouwens heel veel brandstof! Heb je al geprobeerd remmenreiniger te sproeien om te kijken of je ergens een lek kan vinden? Heb je een OBD2 uitlees apparaat waarme je de lambda waardes kan uitlezend? Daarmee kun je ook zien of er een vacuum lek is.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

EOBD/OBD2 werkt waarschijnlijk niet op deze motor. Diesels hoeven dat pas vanaf 2004 te ondersteunen.
Lambda sonde heeft deze waarschijnlijk ook nog niet.
En al had deze wel een lambdasonde dan kun je bij een diesel daar niet veel aan zien. De sonde zal vrijwel altijd arm aangeven.

svaleras (100), 9 jaar geleden

Nee de motor verbruikt niet heel veel brandstof...is gewoon normaal verbruik, zowel met als losgekoppelde LMM

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.