Toyota Corolla Verso: Kachel doet het niet

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

't begint weer kouder te worden en vanavond viel me op dat de kachel het niet doet (dus ook niet een klein beetje)
Motor wordt wel warm en er zit genoeg koelvloeistof op.
Auto is uitgerust met climate control regeling.
Graag een tip wat het zou kunnen zijn.
Alvast bedankt

Wim Nijland

Geplaatst door Wim Nijland (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Wim Nijland (0), 9 jaar geleden

Computer laten uitlezen, geen fouten gevonden
Bij verder speurwerk vond ik een stekker aan de voeten van de duo passagier die niet aangesloten was.
Stekker aansluiten en ik had weer warme lucht :)

Maar daarna hoorde ik continue een geluidje in de buurt van de stekker. Het blijkt de kachelklep te zijn die staat te oscilleren. Ook als de
auto gewoon op contact staat. Auto 2 weken bij warm weer gekocht en bij de koop de kachel niet uit geprobeerd (airco wel)
Verdenk de verkoper (garage bedrijf) ervan dat zij de stekker eruit gehaald hebben. Maar die geven hier geen garantie op.

Wie weet hoe dit komt?? Kachelklep vervangen ????
Een reactie wordt op prijs gesteld

Wim Nijland (0), 9 jaar geleden

Klep verwijderd en opengemaakt interne potmeter slijtage sporen. Zie foto.
Een andere bij de sloop besteld en gemonteerd (met weinig km's, 35 euri incl verzenden)
Demonteren en monteren was eenvoudiger dan ik eerst dacht. Dashbordkastje verwijderen en plaat onder het dashboardkastje verwijderen. Dan is 1 schroef van de kachelklep bereikbaar. De andere schroef is lastiger. Hiervoor heb ik links onder een gaatje geboord in het dashboard.(zie je niet als dashboardkastje dicht is) Dan is de tweede schroef ook te bereiken.
De klep die ik vervangen heb heeft de volgende code: AE0637008930 en regelt de warme/koude lucht

ArjanOverbeek (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor de tip en de goede handleiding! Hierdoor heb ik het zelf kunnen oplossen.

Mijn verwarming was ook kapot. De garage vond geen foutmeldingen en zou tzt, als het weer kouder wordt, op zoek gaan naar de oorzaak. Ze vermoeden inderdaad een klep, maar aangezien het geen Toyota garage was, moesten ze eerst nog onderzoeken waar de klep zit etc. Vandaar besloten zelf maar eens te kijken. Extra controle uitgevoerd door de temperatuur van hoog naar laag te wisselen, waardoor de klep zou moeten bewegen. Er gebeurde niks, dus daarna de klep uitgebouwd. Het elektromotortje in de klep bleek niet goed meer te werken. Dit motortje ook opengemaakt en bleek dat de bladveertjes op het asje deels waren afgebroken, waardoor de asje niet meer vanuit elke stand kon draaien. Zou dit alleen doen als je zeker weet dat de elektromotor toch kaduuk is...

De Toyota dealer in de buurt had nog nooit van dit probleem gehoord en had de klep niet op voorraad en ook Toyota Nederland niet. Zou nieuw 195 euro kosten. Via internet tweedehands besteld, ook voor ongeveer 35 euro.

Toyota Corolla Verso (aur10L)
Bouwjaar: 2007
Brandstof: Diesel
Motor: 2.2 D4D Cat 177pk

Fisken (0), 6 jaar geleden

Ik heb ook geen verwarming gehad met mijn Verso uit 2003. N.a.v. het artikel van W. Nijland (hierboven) heb ik een nieuw (2e hands) kachelklep motor gekocht. Vandaag heb ik het kastje van de passagier's kant verwijderd plus de strip eronder waardoor ik uitzicht op de klepmotor kreeg. Alvorens hem te verwijderen heb ik gekeken of er beweging in zat wanneer ik de temperatuur veranderde op het dashboard en Ja (!) de arm verschoof, maar alleen wanneer geselecteerde temp. was tussen 25 en 30 graden. Bij <24.5 gr. gaat ie een beetje langzaam oscilleren. Dus ben ik 'n eindje gaan rijden om de kachel te controleren. De verwarming werkt (buiten temp.+18gr.) tussen 25 en 30 gr. ! (?)... Nou, normaal heb ik steeds een temp. van +/- 21 gr. geselecteerd onder het rijden .... en dan kreeg ik alleen koele lucht. Mijn vraag is nu dit: is dit normaal ? Ik weet nu niet of ik de klepmotor wel of niet moet vervangen. b.v.Dank en toch dank aan jullie allemaal voor jullie verhalen/adviezen.
Toyota Corolla Verso 1800 (135pk) Automaat, 2003, Benzine.

Houtman (0), 6 jaar geleden

Ik heb een Toyota Verso 2,2 diesel / 2007. Hoe verwijder ik het dashbordkastje om bij de kachelklepmotor te komen?

Wim Nijland (0), 6 jaar geleden

Als je het dashboardkastje open doet kan die op een gegeven moment niet verder. Dan de zijkanten sterk naar binnen duwen. Daarna kun m eruit halen.
Rechts zit nog iets van een demper als ik het me goed herinner.
zie foto's

Houtman (0), 6 jaar geleden

Dank voor de tip; ga ik doen.
Ik ga de kachelklepmotor uitwisselen. Mocht je daarover ook nog adviezen hebben...dan zie ik die graag tegemoet.

cammaro12 (0), 2 jaar geleden

wat moet ik eerst demonteren voor ik bij de kachelklepmotor kan komen ?

ik ben wel handig maar heb dit nog niet eerder gedaan ,mijn kachel doet het ook niet meer maar weet niet waar deze lep precies zit in 2.2 diesel 136 pk

    zie hierboven: dashbord kastje verwijderen - Wim Nijland (0), 2 jaar geleden

Wim Nijland (0), 2 jaar geleden

dashboard kastje verwijderen, de rest staat hierboven beschreven. Zo zat het bij mijn corolla 1.8 benzien 2007

Wim Nijland (0), 2 jaar geleden

dashbordkastje verwijderen en plaat onder het dashboardkastje verwijderen. Dan is 1 schroef van de kachelklep bereikbaar. De andere schroef is lastiger. Hiervoor heb ik links onder een gaatje geboord in het dashboard.(zie je niet als dashboardkastje dicht is) Dan is de tweede schroef ook te bereiken.

    dank voor je reactie , moet dan ook eerst de kachelmotor er uit ? - cammaro12 (0), 2 jaar geleden

Wim Nijland (0), 2 jaar geleden

nee hoor, t is al weer best lang geleden dat ik dat gedaan heb. Maar als je dashboard kastje eruit haalt en de plaat onder dat kastje dan zie je de klep.
Ziet er zo uit https://shopcar.parts/en/autopart/602947...

Wim Nijland (0), 2 jaar geleden

via de onderdelenlijn kun je die via de sloperij kopen

    dank je Wim , zal morgen aan de slag gaan - cammaro12 (0), 2 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.