Peugeot 406: 406 2.0 Hdi brandstofpomp krijgt geen stroom

Bouwjaar: 2001, Motorcode: 2.0 Hdi 90pk

Hallo,
Mijn peugeot 406 2.0 Hdi break wil sinds gisteren niet meer starten. na wat lees werk op google ben ik alle gaan doormeten. Blijkt dat er geen stroom gaat naar de brandstof pomp. ik heb alle zekeringen gecontroleerd en ook de resetknop doorgemeten. alles lijkt in orde. ik heb het bruin/rode relais naast de ECU doorgemeten en getest en dit lijkt ook goed te werken. Tevens de drie zwarte relais in de zekeringenkast in de motorruimte een omgewisseld maar nog steeds krijg ik geen stroom naar de brandstofpomp. Heeft er iemand een idee wat ik nog meer kan/moet controleren?

ltielema

Geplaatst door ltielema (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

bitbyter (0), 9 jaar geleden

Weet je zeker dat de juiste polen hebt doorgemeten van de stekker die op de pomp zit?
je hebt 4 contactpunten.
2 van de brandstofniveau meter en 2 voor voeding pomp.
Als je het contact op stand 2 zet moet je op de buitenste 2 polen van de stekker 3 seconden lang 12 V kunnen meten.

Heb je daar 12 V, maar hoor je de pomp niet 3 seconden zoemen op contact stand 2, dan hoef je niet verder te zoeken en is meestal de pomp defect .
Heb je geen 12 V dan is meestal de bruine relais bij de ECU de boosdoener. De relias zelf kan inwendig goed zijn maar check ook de stekker waar deze in zit of je zwartgeblakerde stekkercontacten ziet. Die geleiden dan geen stroom meer en zitten vaak te losjes waardoor ze geen contact meer met de relais maken.

Matronix (0) PRO, 9 jaar geleden

"Heb je daar 12 V, maar hoor je de pomp niet 3 seconden zoemen op contact stand 2, dan hoef je niet verder te zoeken en is meestal de pomp defect . " ... tenzij je massa niet goed is en al die voltjes niet tot maar een miliamp aan flow gaan zorgen. Dan doet je pomp nog niks, hoe goed hij wellicht ook is.

Weet wel wat je gaat meten als je dit soort dingen doet. Je lijkt er geld mee te besparen maar wijs je onterecht naar een foute schuldige, dan gaat het geld kosten door onnodig vervangen van onderdelen ;) Je bent zeker dat het je pomp is waar je probleem ligt? Of is dat op basis van van google aangaf. Beste altijd even goede omstandigheden beschrijven. Doet je startmotor nog iets, heb je iets laten uitlezen, etc. Wel goed dat je meldt wat je aan het meten bent geweest.

Vast nog wel wat vingers welke je in een bepaalde verdere richting kunnen wijzen. Voor deze keer een tip; als je de pomp verdenkt, even een goede tik tegen de brandstoftank. Doet hij het nu wel weer, dan mag je richting nieuwe pomp inderdaad (dat is geen sluitende test voor wanneer hij het nog niet doet he!)...

ltielema (0), 9 jaar geleden

Bedankt alvast voor de snelle reacties heren 😄
De startmotor gaat op normale snelheid rond. Als ik de sleutel in stand 2 zet dan hoor ik de pomp niet draaien (wat ik voeger altijd wel hoorde). Ik heb nog niets laten uitlezen, ik woon niet in de buurt van een garage. Ik ben wel al opzoek geweest naar een OBD2 reader maar ik weet niet wat een geschikte is voor de 406. Ik heb begrepen dat volgens het KWP slow protocol gaat en dat niet alle readers daar geschikt voor zijn. Heeft er iemand een suggestie wat een geschikte reader is voor een leuke prijs? Ik ga deze middag nog eens wat verder doormeten en een keertje op de pomp tikkem

voyager (0), 9 jaar geleden

Dat soort problemen kun je opsporen met dealer apparatuur of een hele dure apparatuur bij een Peugeot specialist. Andere obd " lezers" kunnen het niet. Ook controleren of de startblokering werkt. Als die niet werkt, wordt de brandstofpomp niet vrijgegeven..

bitbyter (0), 9 jaar geleden

startonderbreking, botschakelaar, draadbreuk. Het kan zo veel oorzaken hebben maar de ervaring leert dat het meestal de pomp of het relais( stekker?) is als de hdi spontaan niet meer wil starten, Wil je een massa probleem uitsluiten, dan rechtstreeks plus en min van de accu op de pomp. Zoemt ie dan nog niet dan weet je genoeg. Je kan 'm laten uitlezen; als je geluk hebt geeft PP2000 een specifieke foutcode maar kan ook een algemene foutmelding geven zoals "Regeling Brandstof circuit onderbroken" en dan ben je nog geen steek verder.

ltielema (0), 9 jaar geleden

Vandaag nog eens wat extra metingen gedaan en het lijkt er idd op dat de brandstofpomp kapot is, ik ga straks nog een keer met een losse stroomtoevoer proberen. Maar nu het volgende probleem: als ik ga zoeken naar een nieuwe brandstofpomp dan vind ik meer dan 10 verschillende types !?! welke heb ik nodig? op mijn typeplaatje staan de volgende gegevens:
VDO 228-222/015-003
96 380 286 80

mijn 406 2,0 Hdi 90pk is van 28/03/2001

maar dit nummer komt niet overeen met de beschikbare pompen op misterauto.nl / carpartsdirect / mijnautoonderdelen.nl

ltielema (0), 9 jaar geleden

[quote=ltielema]Vandaag nog eens wat extra metingen gedaan en het lijkt er idd op dat de brandstofpomp kapot is, ik ga straks nog een keer met een losse stroomtoevoer proberen. Maar nu het volgende probleem: als ik ga zoeken naar een nieuwe brandstofpomp dan vind ik meer dan 10 verschillende types !?! welke heb ik nodig? op mijn typeplaatje staan de volgende gegevens:
VDO 228-222/015-003
96 380 286 80

mijn 406 2,0 Hdi 90pk is van 28/03/2001

maar dit nummer komt niet overeen met de beschikbare pompen op misterauto.nl / carpartsdirect / mijnautoonderdelen.nl[/quote]
sorry, ik heb te vroeg gesproken, ik heb een geschikte pomp gevonden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.