Peugeot 406: Vloerbedekking is nat achter de passagiersstoel

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.2

Ik ben sinds kort in het bezit van een 406 coupé van het laatste bouwjaar. Fijne auto met weinig kilometers. Er kleeft slechts één probleem aan deze auto, de vloerbedekking achter de passagiersstoel is nat.

Ik heb geprobeerd er achter te komen of het water van boven (raam of rubbers) komt of van beneden (wielkast), maar er is geen peil op te trekken. Ik heb alle rubbers behandeld.

Heeft iemand van u ervaring met dit probleem? Wellicht dat dit type 406 een zwakke plek heeft dat dit veroorzaakt.

Oldtimer of een andere oudgediende een suggestie?

heemskerk4251

Geplaatst door heemskerk4251 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

heemskerk4251 (0), 9 jaar geleden

Geen populair onderwerp kennelijk....... maar voor mij bijzonder vervelend.

Kan iemand van de peugeot mensen nakijken hoe de afvoer van het schuifdak van de 406 coupé is geregeld? Wellicht zit daar het probleem.

kaleido 1 (1610) PRO, 9 jaar geleden

Meestal is de boosdoener de plastic folie die achter de bekleding zit van het portier , deze laat los of is gescheurd.

oldtimer (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik kan dat ook zo niet vinden, maar het zou kunnen dat de waterafvoer van het dak lekt maar dat kun je eigenlijk simpel contoleren door het dak open te doen, de auto wat achterover te zetten en dan aan de rechterkant in het gootje van het dak met een bloemengietertje gedoseerd wat water te laten lopen en dan te kijken waar het naar buiten komt.
maar ik voel eigenlijk het meest voor de suggestie van kaleido

hobby-monteur (0), 9 jaar geleden

Ik zou op zoek gaan naar watersporen,water laat een spoor na,als het regelmatig ergens nat is,zaklantaarn erbij en uitgebreid spoorzoeken,en anders 1 persoon in de auto en één erbuiten met tuinslang,hogedrukreiniger,of door de wasstraat.Geen doppen uit de bodemplaat verdwenen?

heemskerk4251 (0), 9 jaar geleden

Ik heb een half jaar dealergarantie. Ik laat hen maar zoeken, denk ik. Helaas zitten ze 70 km verderop. Laat de uitkomst tzt weten

Jeroen1978 (50), 9 jaar geleden

Heb zelf een paar keer meegemaakt dat de afdichting achter de deurpanelen niet waterdicht afsloot waardoor er water naar binnen liep.

Kan zijn dat men de folie ooit voor een reparatie heeft gescheurd of heeft losgetrokken en deze niet goed heeft dichtgeplakt.
Scheuren plak ik zelf altijd dicht met contactlijm en een stuk watervast materiaal.

Het idee van "hobby-monteur" heb ik zelf ook wel eens gedaan, gewoon met een tuinslang op de deur spuiten en vanaf de andere kant kijken of er water tussen het deurpaneel vandaan komt.

hans4074 (0) PRO, 9 jaar geleden

Het trucje met de waterslang werd onlangs ook door mijn collega toegepast i.v.m. lekkage aan passagierskant. Ondertussen even wat andere bezigheden uitvoeren en na een uurtje ging hij eens kijken of er iets van lekkage te zien was. Bij het openen van het rechter portier kwam er zo'n beetje een zondvloed uit de auto. Bleek dat de afvoer onder de voorruit dicht zat en dan krijg je dus echt snel en veel water binnen via de luchtinlaat voor het interieur. Leuk man!

JaapVeld (0), 9 jaar geleden

Beste Cees,

Ik heb bij mij Peugeot 406 (wel een station en geen coupé) destijds ook last van gehad. Bij mij was het de deur die niet mooi aansloot op het rubber aan de bovenzijde deur. Komt voor als de sleutels er in zijn blijven zitten en er deur bovenzijde iets uitgebogen wordt om toegang te forceren.

Kun je de deur aan de bovenzijde iets indrukken als hij gesloten is dan zou je ook dit probleem kunnen hebben. Deurfolie is ook een vaak voorkomend probleem zoals ook al eerder aangegeven in dit topic.

Gr Jaap

heemskerk4251 (0), 9 jaar geleden

Auto gaat maandag terug naar de dealer. Het gekke is dat de vloerbedekking ook nat wordt als het een aantal dagen droog is.

Ik ben benieuwd!

Zal de uitkomst nog laten weten.

phil4226 (0), 9 jaar geleden

Als je auto uitgerust is met airco, kan de condenswaterafvoer verstopt zijn, dan zou je onder het tapijt een waterspoor moeten vinden naar de natte plek.

Richard9710 (0), 9 jaar geleden

Als het niet de condenswater afvoer van de airco is, en het is onder de paravan (onder de voorruit) schoon en niet verstopt dan zou je eens kunnen kijken of er wel water uit de deur komt. Als het regent dan loopt er water via het raam de deur in, onder in de deur zitten voor en achter twee afvoergaatjes. Als die met vuil verstop zitten dan komt de deur vol met water te staan. Dan zou het vervolgens naar binnen kunnen komen. Ik heb het gehad en mij viel op dat je het kon horen klotsen in de deur. Er zitten ook grote doppen in de deur om de toegang tot de verstelling van de ruit af te dekken, die heb ik er toen uit gehaald en er kwam een paar liter water uit stromen. Zo heb ik het gelaten tot de zomer en toen de deur een keer uit elkaar gehaald en de afwatering schoon gemaakt.

Ook heb ik een keer lekkage gehad vanachter het spatscherm van de voorwielen. Ongeveer ter hoogte van de deurscharnieren zit er achter het zijscherm en het spatscherm twee rubber doppen (passagiers zijde, bestuurders zijde volgens mij maar 1 dop). Een van die doppen bleek niet echt geweldig water dicht. De rand van de dop vervolgens met kit ingesmeerd en de dop terug gezet. Werkt inmiddels al een jaar of drie zo.

Wat het dakluik betreft. Die heeft 4 afwaterpunten. Elke hoek heeft een afwatering. De voorste kun je zien zitten als je het dak open doet. Via slangen door de voorste stijlen bij de voorruit komen die uit onder de paravan. De achterste lopen via de achterstijl weg, geen idee waarheen, ik vermoed dat ze ergens in de koffer uitkomen en daar naar buiten gaan.

En voor JaapVeld, een coupe heeft een deur zonder raamstijl. Het raam schuift bij het sluiten van de deur een stukje omhoog het rubber in wat in de carrosserie zit.

heemskerk4251 (0), 9 jaar geleden

De dealer heeft het deurrubber vervangen. Het heeft echter sindsdien niet echt geregend. Ik heb een stuk vloerbedekking open gehaald, en je staat er versteld van hoeveel water het schuimrubber dempingsmateriaal opneemt. Het stuk wat ik uitgesneden heb heeft drie dagen op een radiator gelegen voordat het droog was. De vloer was gelukkig roestvrij. Nu maar een flinke regenbui afwachten om te zien of de reparatie geholpen heeft.

Wordt vervolgt.

Richard9710 (0), 9 jaar geleden

Ja, daar kan behoorlijk wat water gaan zitten. Ik heb bij de lekkage vanachter het zijscherm/spatscherm destijds de vloerbedekking omhoog gehaald, een handdoek er onder gelegd en de vloerbedekking weer laten zakken en een beetje er op drukken. De handdoek was zeiknat. Uitgewrongen en dat nog een keer of tien herhaald. Daarna de vloerbedekking omhoog laten staan zodat er lucht onder kon komen. Na een week voelde het droog aan.

Is het nieuwe rubber goed gemonteerd? Ik heb ooit schade aan mijn deur gehad en de schade hersteller heeft tot drie keer toe opnieuw de gelegenheid gekregen om het raam en rubber sluiten te maken. Daarna heb ik het zelf maar gedaan. Bleek dat het rubber met flink wat kracht in de gleuf geduwd moet worden. Er mag maar een kleine 2 mm uitsteken. Daar moet het raam na het omhoog gaan bij het dicht doen van de deur precies in schuiven. Ik kan me overigens niet voorstellen dat het aan het rubber ligt, dan zou je toch op het raam sporen van het water moeten zien. Of was het rubber ergens beschadigd?

heemskerk4251 (0), 9 jaar geleden

Het gaat in dit geval niet om het raamrubber, maar om het dikke rubber dat loopt in de deurstijl. Volgens mij hebben ze ook het deurslot iets naar binnen gezet. Mijn gevoel is nog steeds dat het uit het schuifdak komt, maar de tijd zal het leren.
Ik houd jullie op de hoogte.

j@n-willem (0) PRO, 9 jaar geleden

Als je het dakraam open doet kan je zo zo'n klein gietertje in de voorste gaten zetten.als het goed is loopt het dan uit de voorstevwielkasten. Achter gaten kan je kijken of je het raam dicht hebt en er dan wat uit loopt.
Mijn ervaring is dat de voorste slangetje dicht slippen.
kappen bij de voorruit stijl los en blazen maar.
succes
gr jw

heemskerk4251 (0), 9 jaar geleden

Het heeft afgelopen nacht en vandaag stevig geregend. Heb 100km in de regen gereden. Geen lekkages meer. Nefkens heeft het keurig opgelost.

Topic kan gesloten worden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.