Peugeot 206: Peugeot 206 1.4 2003 motormanagement storing

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Hallo,

Sinds een tijdje heb ik nogal vage problemen met de peugeot 206 en zowel ik als mijn vaste monteur komen er niet uit. Hopelijk weet iemand hier waar het probleem in kan zitten.

Het probleem:
De 206 start soms slecht met koude motor, dit vooral bij koud en vochtig weer. Vaak als de auto slecht start wordt de verbinding met de accu verbroken. (tijd en datum staan daarna op 0).
Nou is dit probleem wel storend maar niet het ergste. Het rare is dat wanneer de auto slecht start en de accu eraf gaat deze vaak het hoofdprobleem niet heeft.

Het hoofdprobleem is dat de 206 altijd op hetzelfde stuk +/- 1 km een motormanagement melding geeft. Hierbij begint het lampje te knipperen, je hoort een piep en de auto
begint onregelmatig te lopen. Zodra ik daarna de auto aan de kant zet en de stroom van de accu haal en deze weer aansluit is het probleem opgelost en rijdt de auto naar behoren. Echter
maakt mijn vriendin voornamelijk gebruik van de auto en deze durft de auto haast niet meer mee te nemen uit angst dat hij straks helemaal niet meer wil. Het hoofdprobleem
doet zich ook voornamelijk voor bij koud en vooral vochtig weer.

De 206 is vorige week bij mijn monteur geweest en hierbij hebben wij op aanraden van Nefkens (Peugeot dealer) de vliegwielsensor vervangen. De auto heeft het hierna een week goed
gedaan maar het probleem is toch weer terug. De computer is al een paar keer uitgelezen, meestal met 0 meldingen en de laatste keer gaf hij een misfire melding. Mijn gok is dat het de
bobine is maar om nou 200 euro uit te geven voor een misschien oplossing vindt ik ook een beetje zonde.

Hopelijk herkend hier iemand het probleem en heeft een oplossing. Mijn plan was om de auto vrijdag 07-11 naar de Peugeot dealer zelf te brengen.

Alvast Bedankt!!

BuuSie

Geplaatst door BuuSie (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Het knipperende motormanagement lampje geeft inderdaad aan dat er sprake is van misfires op dat moment.
Als veiligheids maatregel wordt dan vaak de injector van de betreffende cylinder uitgeschakled.

Ik denk dat contact uit en opnieuw starten genoeg moet zijn om de storing op te heffen, de accu hoeft niet los.
Het lampje zal dan waarschijnlijk wel nog een tijd branden,

Je hebt alleen koud last van dat knipperende lampje?
Exacte foutcodes kunnen helpen, ook al is het bijna zeker dat het misfire codes zijn, de cylinder of cylinders waarop het voorkomt is wel van belang.

BuuSie (0), 9 jaar geleden

Hallo Oldford,

Bedankt voor je reactie. Helaas blijft het probleem met het uit en inschakelen van het contact. Zelfs als ik de sleutel er uit haal en een kwartier wacht. Het knipperde lampje komt vooral voor bij koud maar vooral nat weer. Vanochtend was de auto flink vochtig van de dauw en kwam het probleem weer naar voren. Foutcodes heb ik helaas niet voor je omdat het probleem leek opgelost met de vliegwielsensor. Meestal gaf de computer helemaal niks aan, vorige keer heb ik de auto alleen naar huis gereden met het probleem in de hoop dat ik de volgende dag de foutcodes er wel uit kon halen. Toen wou de auto s'ochtends eerst niet starten en later wel. Echter bleef het lampje toen constant branden en gaf hij de melding misfire op alle cilinders en nog een aparte op 1 cilinder.

Hopelijk heb je wat aan deze info.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

"Helaas blijft het probleem met het uit en inschakelen van het contact."

Definieer dat eens nader. Brandt de foutlamp of knippert deze dan weer. Stottert de auto of niet?
Wat gebeurt er bij een warme motor start? Bijvoorbeeld na het tanken?

BuuSie (0), 9 jaar geleden

Het lampje blijft dan knipperen en de pieptoon blijft. Zover ik mij kan herinneren bleef het stotteren ook. Met een warme motor is er normaal niks aan de hand. Dan is het starten en lopen. Echter heeft ie het 1x gedaan nadat hij 3 km had gereden en 10 min stil heeft gestaan ( geen idee of de motor dan nog warm is). Waarneer de auto na 1 km rijden de storing niet geeft blijft ie daarna altijd super lopen. Merk ook niks raars tijdens het lopen.

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Dat het lampje blijft knipperen na een herstart kan alleen als er op dat moment nog steeds misfires zijn.
Omdat na accu los halen het probleem over is, ga ik denken aan een fout in het zelf-lerende systeem.
Kennelijk wordt het zelf-lerende systeem gereset als de accu los is.
Dat zelf-leren wordt gedaan a.d.h.v. het signaal van de voorste lambda-sensor.

BuuSie (0), 9 jaar geleden

Super bedankt voor je input! Ik laat vrijdag een zwaardere accu in de auto zetten en zal dan gelijk dit even met de monteur bespreken. Kan dit onderdeel ook voor het slechte starten zorgen?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

Mogelijk.
Het systeem kan gecontroleerd worden door uitlezen.
De zelf-lerende factor (Long Term Fuel Trim) is ideaal 0%. Bij 10% of meer (zowel negatief als positief) zou ik verder gaan zoeken.

BuuSie (0), 9 jaar geleden

Nu een tijdje later lijkt het probleem te zijn opgelost. Nadat de accu is vervangen door een zwaarder exemplaar. Van 47 A naar 52 A. De auto start weer goed en de storing heeft zich niet meer voorgedaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum