Peugeot 106: Peugeot 106 gti elektronica probleem

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 16v

Beste medebezitters,
Mijn 106 gti uit 97 heeft kuren. Ik kocht hem en toen bleef constant het accu lampje branden. Nieuwe accu erin en een dag later hetzelfde liedje. Wat bleek, dynamo kapot. Dus een geteste ruildynamo erin en hij deed het weer top.

2 dagen later ik rijd met de auto naar de supermarkt. Wil weer naar huis gaan en hij laat me staan. Bij op contact zetten schiet de km teller naar 80 en begint de km stand op te lopen. Niet meer starten verder. Ik dacht aan een massa probmeem. Toen een startkabel van de min pool naar het blok gelegd en hij deed het weer. Hierna een dikke massakabel aangelegd van min pool naar de versnellingsbak en alles weer opgelost.

Dacht ik!

Nu komt het volgende probleem om de hoek.
Tijdens het rijden in het donker zag ik dat de dimlichten feller en dan weer zwakker werden. Ook de dashboardverlichting flikker dan mee met de dimlichten en ik voel de auto iets versnellen wanneer de verlichting feller wordt en vertragen wanneer het zwakker wordt. Daarnaast gaat nu ineens af en toe het abs lampje branden. Motor een keer uit aan en het kan de rest van de dag weg zijn.

Dus:
Verlichting flikkert
Auto houdt in met de verlichting mee
Abs lampje af en toe aan

Alle zekeringen en massa punten gecheckt. Zijn ok.
Auto start en rijdt verder top.
Het inhouden gebeurt ook met verlichting uit! Het is echt heel minimaal maar bij constante snelheid wel merkbaar.

Wat nu?

peugeot307hdi16v

Geplaatst door peugeot307hdi16v (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 9 jaar geleden

Dynamo van de sloop ?

wkhoek (0) PRO, 9 jaar geleden

Heb je de laadspanning al weer gemeten? Als je een goede (snelle) multimeter hebt, vrees ik dat je afleest dat de spanning niet stabiel blijft en mogelijk te hoog wordt.

peugeot307hdi16v (0), 9 jaar geleden

Ik ben bang dat jullie beiden gelijk hebben. Inderdaad sloop dynamo en ik denk zelf aan de spanningsregelaar. Ik ga morgen de spanningsregelaar van de oude (versleten lagers) dynamo proberen. Toen had hij namelijk dit probleem niet. Hopelijk dat dit de oplossing biedt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum