Peugeot 807: Blower werkt niet meer na een week parkeren

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 HDi

Sinds een maand of vijf eigenaar van een 807 - so far, so good, maar..... Nadat mijn 807 een week heeft stil gestaan werkt de blower niet meer. De rest schijnt te werken, alle lichtjes van AC, 'auto' etc werken, maar geen foutmelding op het display. Ik vermoed dat er wel ergens 1 of meer gecorodeerde contacten zitten, maar heb geen idee waar te beginnen met zoeken. Op het internet heb ik alleen wat vage verwijzingen -in het engels- kunnen vinden, maar die helpen mij niet verder. Misscien heeft er iemand een overzichtje van A tot Z om het probleem op te lossen?


Auto staat in Noorwegen....

Bij voorbaat dank,

Winfried

winfriend

Geplaatst door winfriend (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 807? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 9 jaar geleden

Zekering al gecontroleerd ?
Gangbaarheid van de fanmotor als zodanig ?
Spanning op de motor ?

winfriend (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord Kaleido 1.

Zekeringen (nr. 8 en 18) heb ik gecontroleerd en zijn in orde. Gangbaarheid van de fanmotor niet gecheckt want ik weet niet hoe ik daar bij kom. Als ik op de regel knoppen boven/midden/onder druk dan hoor ik dat die werken, ook branden de respectievelijke lichtjes op de knoppen. Hoe kom ik bij de fanmotor?

winfriend (0), 9 jaar geleden

Inmiddels weer een stapje verder. Het blijkt dat de blower wel draait, maar alleen op zijn allerlaagste stand. Dus dat betekent dat er waarschijnlijk(?) een relais niet werkt. Maar welke?

Iemand?

Bij voorbaat dank.

Winfrieddiehethierinnoorwegenergkoudheeftalshijautorijdt.....

Hans4040 (285) PRO, 9 jaar geleden

Dit ligt niet aan een relais, want de motor draaid wel.
Waarschijnlijk ligt de oorzaak bij de AC/heater controlmodule, deze zit achter het bedieningspaneel (dashboard)

mvg.
Hans

ModeratorProblemcardiehetnietzokoudheeftalshijautorijdtalswinfriedalshijautorijdtomdathetmetdetemperatureninnederlandophetmomentwelwatmeevalt...

winfriend (0), 9 jaar geleden

Dank je wel Hans voor je antwoord.

Daar ga ik morgen eens nakijken - Ik heb nog een andere vraag die misschien met dit probleem samenhangt omdat ik meen dat ergens gelezen te hebben in een forum.
Ongeveer een week voordat de blower ermee stopte heb ik de katalysator moeten vervangen en daarvoor moest de bodemplaat eraf geschroefd worden. Kan het zijn dat dat met dit probleem samenhangt? Loppt daar ergens een kabelboom langs of zo?

Hartelijke groet,

Winfried

winfriend (0), 9 jaar geleden

Ik ben inmiddels weer een paar stapjes verder:
De draaiknop in het midden van de console werkt en geeft soms wel / soms niet de verandering in snelheid aan. Zie bijgaande foto's). De blower achterin werkt ook niet, maar de knoppen en lichtjes werken wel. Ik heb geprobeerd om de console eruit te krijgen, maar dat lukt niet.

Nu zit ik dus helemaal vast. :-(

check

Beste antwoord, geplaatst door winfriend (0), 9 jaar geleden

(VOORLOPIGE) OPLOSSING

Gisteren een poging gedaan zelf nog wat te doen maar opgegeven omdat werken bij -2 graden niet lang vol te houden is. :(
Vandaag naar de Peugeot garage geweest en verteld wat ik zelf al had onderzocht en dat het de blower motor moest zijn. Daar werd (natuurlijk) niet naar geluisterd.
Na 2,5 uur (!) kwamen zij er ook achter dat het systeem naar behoren werkte, dat alleen de aanjager motor vast zat, maar inmiddels weer liep. Mijn antwoord was "Fijn dat jullie nu hetzelfde als ik weten." Uiteraard vonden zij het nodig dat de aanjager direct vervangen zou moeten worden. Kosten (omgerekend van Noorse kronen naar Euro's: 1600 Euro's.....! Niet gedaan dus, maar wel 250 Euro's armer...

Maar ik weet nu waar ik moet slaan, als de motor er weer de brui aan geeft. :)

Bijgevoegde foto laat zo ongeveer zien waar de aanjager motor is bevestigd: Onder het stuur, bijna tegen de linkerwand aan.
Om erbij te komen moet het volgende gedaan worden:
1 De zilverkleurige sierstrip tussen lucht-uitlaat en handschoenen vak verwijderen.
2. Een vijftal schroeven van links naar rechts verwijderen en dan zakt de console naar beneden.
3. Vervolgens zie je de aanjager motor (zwart) meer of minder verborgen achter een reeks kabels zitten. Het ding is overigens veel kleiner dan je -als leek- zou verwachten.
4. Één of meerdere zachte tikken met de achterkant van een schroevedraaier en een hamer er op geven en hoogstwarschijnlijk doet het ding dan weer wat 'ie moet doen.
5. Als je dan toch bezig bent controleer dan even alle kabel aansluitingen of ze goed vast zitten.


Aanvulling october 2015: De blower heeft tot nut toe geen enkel probleem meer gegeven. :)

Hans4040 (285) PRO, 9 jaar geleden

1 bericht, gelijk aan bovenstaande van 13:09, verwijderd.

mvg.
Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 807 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum