Citroën C3: Zekering springt steeds. AUB info zekering 19 van C3 Picasso.

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6VTi 5FW

Iemand dit al meegemaakt?

Zekering 19 springt steeds zodra het bestuurdersportier geopend wordt of de auto op contact wordt gezet.
We weten al dat de zekering voeding geeft aan de PCM, deze voeding wordt door de PCM gebruikt voor o.a. de verwarming van de lambdasondes en de carterventilatieverwarming. (Gevolg: foutcodes P0037 en P0031 bij koude start)
Bij het openen van het bestuurdersportier staat er ca 2 seconden spanning op de zekering. Waarom? Wat wordt er dan aangestuurd?
De auto functioneert verder prima, dus brandstofpomp en onsteking zijnuitgesloten.

Als iemand ons kan helpen aan een goed elektrisch schema of kan vertellen wat allemaal door zekering 19 gezekerd is komen we er waarschijnlijk wel uit.

Pouwels

Geplaatst door Pouwels (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

GOVA (0) PRO, 9 jaar geleden

trek de carterventilatieverwarming stekker een los

harry4203 (315) PRO, 9 jaar geleden

bingo, haha

Pouwels (0) PRO, 9 jaar geleden

Niks Bingo helaas, hadden we al geprobeerd. Met de stekker los springt de zekering ook.
Zelfs met alle stekkers op en aan de motor (voor zover je er bij kunt) losgenomen blijft de zekering springen. Als je de bovenste van de drie stekkers van de PCM loskoppelt blijft de zekering heel.
Sluiting in de PCM of in iets wat door de PCM aangestuurd wordt lijkt het. Ik zou graag een schema hebben van de spanningsverdeling om te zien wat er allemaal precies aan zekering 19 hangt.

janh5107 (0) PRO, 9 jaar geleden

de voeding van de elektrische waterpomp en thermostaat (als die erop zitten zoals bij de 5FS ) hebben dezelfde voeding als de carterventilatieverwarming, komende uit de ecu.

Pouwels (0) PRO, 9 jaar geleden

Bedankt voor je reactie.
De klant heeft de auto nu meegenomen dus we kunnen voorlopig even niets, zodra we er aan verder gaan meld ik me weer.
Ondertussen probeer ik nog aan wat meer informatie te komen.

Nogmaals een verzoekje aan eenieder die dit leest: Als iemand ons kan helpen aan een goed elektrisch schema of kan vertellen wat allemaal door zekering 19 gezekerd is, graag.

Tiersma (0) PRO, 9 jaar geleden

Wij hebben exact het zelfde probleem met een Citroen C4 Picasso 1.4 vti uit 2010.
Is de storing inmiddels verholpen? Of is er inmiddels al een schema wat er allemaal achter zekering 19 bevindt?
Hoor er graag meer over.

Pouwels (0) PRO, 9 jaar geleden

Wij verdenken de ECU en hebben hem opgestuurd naar BBA Reman, hun afdeling in Engeland zou deze unit kunnen testen en repareren.
Eerst hebben we contact gehad met ACtronics, maar die konden het in ieder geval niet.
Onze ervaringen met BBA zijn wisselend, ik ben benieuwd wat we te horen gaan krijgen. Zodra we iets weten plaats ik weer 'n berichtje.

Een feitje laat me twijfelen of het wel de ECU is: De voeding komt binnen op pen 6 van connector 3 van de ECU, dit is ook het enige waar zekering 19 voeding aan geeft.
Als we connector 1 óf 2 van de ECU loskoppelen springt de zekering, als we connector 1 én 2 loskoppelen springt de zekering niet.
Maar, nemen we de stekkers van beide lambdasondes, carterventilatieverwarming, gasklephuis en nokkenasversteller los, dan springt de zekering. De bedrading hiernaartoe hebben we doorgemeten, geen sluiting aanwezig.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C3 of stel zelf een nieuwe vraag.