Mercedes-Benz A-Klasse: A140 luchtmassa probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400

A Klasse , A140 , bouwjr. 1999.

Ongeveer 2 weken geleden was de bobine kapot van deze auto, liep afwisselend op 2 en 3 cylinders, ook div malen backfire.
De bobine heb ik vervangen incl. bougies en hierna was het probleem opgelost.

Nu 2 weken later loopt de auto na starten ongeveer 10 seconden normaal stationair, waarna het toerental kort gaan zagen en vervolgens slaat de motor af.
Bij uitlezen krijg ik code p0100 Luchtmassa meter waarde niet aannemelijk / intermitterend.

Ik heb de ecu compleet gedemonteerd en de rubber slang tussen gasklep en ecu/luchtmassameter behuizing gecontroleerd op scheuren/lekkages.
Het korte slangetje van de carterontluchting is ook in orde.
Verder heb ik de evap klep afgedopt, geen verbetering.
De vacuumslang naar de rembekrachtiger afgedopt, geen verbetering.

ben eerlijk gezegd geneigd om te denken dat het probleem in de luchtmassameter zit, hoewel deze niet zomaar even los te vervangen is dus zal ik de complete ecu op moeten sturen voor een reparatie.
Zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn die ik over het hoofd zie?
Misschien is er nog iemand die met een idee komt voordat ik een postzegel op de ecu plak en hem opstuur?

Waarde van luchtmassameter ga ik morgen nog even bekijken in live data, daar heb ik vandaag geen tijd meer voor gehad.

Profundo Autoservice

Geplaatst door Profundo Autoservice (0) PRO , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz A-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Live data bekijken en als je het kan met jouw tester het verschil bekijken tussen werkelijke en berekende waarde. Je weet dan hoe het signaal afwijkt. De luchtfilterbehuizing gaan ook nog weleens kapot door onvoorzichtige monteurs. Het signaal van de lambdasonde kan ook van invloed zijn op een foutcode op de lmm, maar dat kan je eenvoudig meten. Een defecte lmm is het meest voorkomend idd bij deze motoren, dus daar kan heel goed het probleem inzitten.

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik heb de lmm bekeken in live data, die waarden kloppen niet, fluctueren heel erg bij stabiel toerental en blijft ook soms statisch bij toeren verhogen en verlagen.
Ik heb zojuist de ecu opgestuurd.

Jarno, dank je.

Profundo Autoservice (0) PRO, 9 jaar geleden

Ecu gisteren terug gekregen, ze hebben hem gerepareerd en een modificatie gedaan in de vorm van een potmeter om evt. fijnafregeling mee te doen.
Ik heb de ecu weer gemonteerd, motor loopt weer perfect, 4gas test is ook keurig.
Geen fijnafstelling nodig geweest, denk dat dat alleen nodig is als de nieuwe lmm te ver buiten het regelbereik van de ecu valt...

problem solved!

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Mooi zo! Opgelost weer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz A-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.