Toyota Starlet: Toyota Starlet 1.3 12v 1993 2E-E P8 doet ineens niets meer ??

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2E-E 1.3 12v

Hallo,
Mijn zoon heeft kort geleden een Toyota starlet gekocht , maar had / heeft diverse probleempjes die ik al voor hem had opgelost.
Zoals nieuwe radiateur erin en nieuwe koelvloeistof , heb alle sensoren uit koelsysteem gehad en doorgemeten en getest , thermostaat gereinigd en getest. ook de koudestart element onder gasklephuis gereinigd.
Kleppen allemaal afgesteld , accu nog volgeladen , enz enz, auto starte goed , liep warm mooi regelmatig rond de 850 rpm, laadspannig 14,6 volt , nu tevreden want liep voorheen onregelmatig.

Gisteren wilden we de auto weer starten en er gebeurd helemaal niets , niks klikken , niks draaien ,helemaal niks , alleen de lampjes van olie accu enz die branden wel in dashboard.
Radio doet het gewoon, daar snapte ik niks van , accu was volgens mij nog vol {en laden was 14,6v} , accu nu gemeten 12,68v.
Ik het toen het stuurstroom stekkertje van de solenoid van de startmotor eraf gehaald , op het pennetje van de solenoid een stekkertje geplaatst met lange draad en die tegen de pluspool van de accu gehouden en ja hij slingert het blok probleemloos rond , orginele kabeltje weer terug geplaatst.
Ik het stuurstroom kabeltje gevolgd en die komt uit op de startrelais in de zekerringkast onder de motorkap, deze relais er uit gehaald en getest , hij schakeld goed en verbind goed door , dus die is oke. {stuurstroom kabeltje van af solenoid naar relais ook doorgemeten 100%}
Ik liet de relais eruit en zette hem op contact en gemeten of er op het juiste punt van de relaisvoet stroom kwam te staan, en ja op de pool waar nu stroom moest staan had spanning ,toen de vrouw even in de auto en heeft de sleutel geheel doorgedraaid en toen moest er nog op een tweede punt stroom komen waar de relais mee schakeld , en toen hadden we een probleem,
want daar kwam geen stroom op, toen aan het kabeltje zoeken, vanaf solenoid naar relais was zwart/wit en de tegenoverliggede pool van de relaisvoet ging over in een dunne rode draad met een 1 zilver randje erom, deze vond ik terug in de auto in een stekker die vastgeklikt zit aan de zijkant van de zekeringkast in de auto, ook deze rode draad doorgemeten met ohm meter en is goed , Waar dan deze rode draad heen gaat is me een raadsel??
Toen contactslot getest , hier komt 1 dunne zwart /witte draad uit waar alleen spanning op komt als je het contactslot geheel doordraaid , dus contactslot werkt ook goed hierbij.
Ook is het mij dus een raadsel waar die dunne zwart/witte draad heen gaat uit stekker van contactslot , want ergens onder het dashboard moet de spanning van die zwart/wiite draad naar die rode draad gaan om de startrelais te laten schakelen.
Ik had wel een pdf bestand van het werkplaatsboek , maar daar staat wel een bedradingsschema die behoorlijk beknopt is , daar is veel weggelaten.
Dus is mijn vraag , weet iemand waar die dunne zwart/witte draad heen gaat die uit de stekker van contactslot komt en waar die rode draad heen gaat , want op 1 of andere mannier zal de rode draad bij die zwart/witte draad moeten komen om de start relais te laten schakelen.

zarras

Geplaatst door zarras (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Is het toevallig een automaat..?
Dan zullen die draden samenkomen op de automatische bak/keuzehendel.

zarras (0), 9 jaar geleden

Hallo Hans,
Nee het is een schakelbak , had al gelezen dat bij een automaat de keuze hendel in eeen bepaalde stand moet staan om te starten, maar ik heb dus een schakelbak.
Is het mogelijk dat die zwart/witte dunne draad uit contactslot eerst naar de ecu gaat en dan als rode dunne uit de ecu gaat naar de start relais?

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Zoek de draadkleur op welke vanaf dat relais loopt! Controleer of deze ook bij het contactslot vandaan komt.

zarras (0), 9 jaar geleden

Hallo,
Was net even weer met de auto bezig om te zoeken waar de ecu zat , dacht dat ik hem gevonden had achter dashboard kastje bovenop ventilatie kanaal.
Haal het kastje weg en zie tot mijn verbazing dat het de ecu niet is , maar een alarm kastje !! {ik wist niet dat er een alarm was ingebouwd en de vorige eigenaar ook niet, zegt ie}
Tracht even te starten , maar nee gebeurd weer niets , gaf een klap op dat alarm kastje en ik kon ineens de auto starten ???????? Alarm is dus het probleem!!!
Alarm kastje open gehaald , en daar waren ze dus al aan het knoeien geweest , zaten twee relais in dat alarm kastje en daar hadden ze tie wraps om gedaan.
Nu wil ik graag dat alarm verwijderen , maar weet niet welk type en merk het alarm is , om te kijken naar een handleiding of schema waar alle draden heen gaan
Heb nog wat foto's toegevoegd van dat alarm kastje.
Hoop dat iemand weet wat het merk / type alarm het is.

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

ASN BAS 322

http://wsh.asnwork.net/Handleidingen/Def...

Selecteer BAS 322

zarras (0), 9 jaar geleden

Hoi Hans,
Ook ik had diezelfde link gevonden van asn , heb je de foto's gezien met de tiewraps om de relais?
Kan ik gewoon alle kabels weghalen of zijn er nog verbindingen die na verwijdering weer hersteld moeten worden.
Of zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten bij het verwijderen.?
Heb namelijk zelf nog nooit een alarm in - of uitgebouwd.

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Op het schema zie je dat de draad naar de startmotor is doorgeknipt en naar het alarm gaat (in-uit)
Deze draad moet je weer herstellen...dus buiten het alarm om.
Verder kan je alles eruit halen, maar eerst goed kijken waar ze heen gaan.

zarras (0), 9 jaar geleden

Dat is dan de onderbreking die normaal het stroom dus wel naar de start relais laat gaan , en nu dus is onderbroken en via dat alarm kastje aansluiting T14 EN T13 GAAN.
Ik ga zo even weer naar de auto en ga kabeltje voor kabeltje volgen die uit het alarm kastje komen en dan moet ik toch wel de onderbrekingen tegen komen.

check

Beste antwoord, geplaatst door zarras (0), 9 jaar geleden

Hallo allemaal,

Ik heb het alarmkastje en alle bedrading daarvan verwijderd.
Waren twee draden onderbroken 1x rood en 1x zwart/rood van stekkers naast zekeringkast in de auto.
Deze qua kleur weer aan elkaar gemaakt en de kappen weer gemonteerd.
Hij starte direct weer , dat diverse malen geprobeerd en nog een best end mee gereden.
Hij start weer normaal , rijd goed en laad goed 14,67 volt.
Het enigste wat hij nog heeft is nu het zo koud is draaid hij koud 2100 rpm en als hij dan eindelijk warm is rond de 850rpm.
Maar ik lees op internet dat deze auto's koud gewoon te veel toeren hebben , dus zal wel normaal zijn.
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken in ons probleem.
Zoon blij en rijd er nu net mee weg met een smile op zijn gezicht
Dus volgens mijn is dit probleem opgelost.

Groeten en dank
Klaas
ps iedereen een gezond en gelukkig 2014

Hans4040 (310) PRO, 9 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is.
Veel veilige kilometers en laat zoon de gepoetste kan boven houden.
ook een goed nieuwjaar,
mvg.
Hans

Ralf_Jensen (0) PRO, 9 jaar geleden

Goed gedaan Klaas. Netjes gedaan wat hier wordt geopperd.
Zo zie je maar weer; serieus erin duiken, lost veel op.

Succes.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.