Toyota Yaris: Yaris met terugkerende storing P0138 ondanks vervangen 2e lambda

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.33

Elke snelwegrit begint met een MIL storing P0138 (O2 Oxygen Sensor Circuit High Voltage Bank1, Sensor2) zodra ik op snelheid ben (closed loop). Auto rijdt goed en heeft normaal brandstofverbruik, storing treedt alleen op de snelweg op. Resetten onder het rijden en storing blijft verder weg. Ik heb recent de sonde achter de katalysator vervangen maar de storing blijft terugkomen. Even wat gegevens:

97400 km / K&N luchtfilter / lambdasonde voor de katalysator al vervangen in 2011 bij 35000 km / 90.000 beurt gepland voor februari (dan ook nieuwe bougies).

Als ik tijdens het rijden de lambdasondes controleer met Torque pro zie ik het volgende: Lamdawaarde van breedbandsensor 1 zit keurig rond de 1 (O2S1Eq). Voltage van sensor 2 zit vaak rond de 0,9 Volt. MAF lijkt ook goed te werken met mooie constante meting van 20 gram/s. Na schakelen schommelt het voltage van de 2e even in het goede gebied (rond 0,3 volt) om dan meteen weer naar 0,9 volt te schieten.

Kan de katalysator al versleten zijn? of toch weer de 1e lambdasonde?

mmolen

Geplaatst door mmolen (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 9 jaar geleden

Heeft de auto een geschiedenis van misfires of overmatig olieverbruik ?
Hoe ziet de 4 gas meting er uit ?

oldford (0) PRO, 9 jaar geleden

[quote=mmolen]Na schakelen schommelt het voltage van de 2e even in het goede gebied (rond 0,3 volt) om dan meteen weer naar 0,9 volt te schieten.[/quote]
Wat je het "goede gebied" noemt voor de 2e lambdasensor is in feite het "slechte gebied".
0,9 volt is misschien wat hoger als gebruikeleijk (0,7 - 0,8 volt), maar geeft aan dat de katalysator perfect werkt.

Ik zou het signaal van de 2e lambdasensor loggen vanaf de start t/m de foutcode.
Ook het lezen van de Freeze Frame data kan uitkomst bieden hoe hoog dat signaal is om de foutcode te zetten.
Ook de waarde van het signaal tijdens langdurig afremmen op de motor is interessant.

mmolen (0), 9 jaar geleden

Hallo Ferrie en Old Ford. Auto gebruikt beetje olie maar niet overmatig voor de km stand. Verder geen misfires of andere misere gehad. Verbruik ik nu ook nog prima (>1:17 laatste 2 tankbeurten). 4 gasmeting weet ik niet, over paar bij weken bij de APK zal deze uitgevoerd worden.

Zal nog eens kijken naar voltage van de 2e sonde, kan ook goed constante 0,8 volt zijn. Snap dan alleen niet waarom de foutmelding hoog voltage komt. Ik zal de komende snelwegrit het eens live volgen! Weet alleen niet of ik in torque ook kan loggen. Bij afremmen op de motor zakt volgens mij het voltage helemaal naar 0. Meer info volgt.

mmolen (0), 9 jaar geleden

Dit weekend injectie gereset (accupool uur los). Auto moest duidelijk alles inleren, liep niet stationair en nu nog erg laag (500 rpm). Rijdt verder goed. Eerste snelwegritten geen storingen meer gehad, vandaag helaas wel. Een nieuwe! P0136 (O2 Sensor Circuit Low Voltage). Voltage van de 2e sensor zit trouwens rond de 0,7 volt wat op een goed werkende katalysator zou moeten duiden volgens oldford. Bij de komende grote beurt worden de bougies vervangen, ik vraag me af of dat nog van invloed kan zijn aan het einde van hun levensduur. Iemand nog een idee?

mmolen (0), 8 jaar geleden

Probleem opgelost! na nieuwe imitatie lambdasonde en daarna originele sonde (de 2e na de kat) is mijn garage erachter gekomen dat de 1e lambdasonde de boosdoener was. Geen storingen meer gehad nadat deze (best duur!) vervangen is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.