Toyota Celica: Celica T18 2.2 GT (USA) ontsteking

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 5S-FE

Hallo allemaal!

Vorige week zaterdag heb ik een toyota celica T18 2.2 GT uit 1992 gekocht. Het betreft hier een USA uitvoering en ik heb voor deze auto speciaal mijn 2 andere celica's verkocht. Al met al was de auto perfect in orde toen we hem gingen bekijken, onderhoudshistorie en keuringsrapporten zaten erbij, de auto is op de brug geweest en we hebben proef gereden. Geweldige auto, rijdt heerlijk!

Op de terugweg (ander halfuur rijden) een aantal keer gestopt en hierna startte de auto zonder problemen! Eenmaal thuis aangekomen om hem aan mijn schoonouders te laten zien wilde hij niet meer aanslaan. De auto staat dus al sinds 24 januari voor hun deur.. De auto wilde met startkabels niet aanslaan, aanduwen werkte niet, gasklep reinigen niet, bougies waren nog prima, startonderbreker ertussenuit gehaald en dat mocht ook niet baten. We roken geen benzine ondanks dat we toch wel een paar uur hebben geprobeerd de auto aan te laten slaan dus zochten we het probleem bij de benzinepomp. We hoorden hem niet 'zoemen' bij het aanzetten van het contact dus gingen we ervan uit dat de benzinepomp defect was (de bedrading erheen kreeg nog wel gewoon stroom).
Een benzinepomp gehaald van een toyota camry 2.2 uit 1993 welke ook een 5S-FE motor heeft maar deze bleek dus totaal anders te zijn. Hoe kan dit? Ik lees namelijk overal dat de blokken van 92/96 hetzelfde zijn.

Toch weer een paar keer geprobeerd om de motor te laten lopen en dat gebeurde ook. Zonder problemen in 1 keer. De benzinepomp was dus niet defect. We zochten het probleem in het relais waar de benzinepomp op geschakeld staat want na een aantal keer 'friemelen' bij dat gedeelte startte de auto weer zonder problemen. omdat ik het probleem gevonden dacht te hebben ben ik naar het tankstation gereden maar helaas wilde de auto nu helemaal niet meer aanslaan. Hij staat nu dus al een paar dagen naast het tankstation en gisteren hebben we alles doorgemeten en nog eens goed bekeken. Nu blijkt het dus dat de ontsteking defect is. Hij vonkt niet meer. Omdat mijn celica uit de USA komt zijn onderdelen in Nederland niet te vinden. Ik heb echter wel een ontsteking kunnen vinden maar deze komt van een camry 2.2 uit 1993 met ook de 5S-FE (zelfde als waar wij de benzinepomp vandaan hebben). Past deze ontsteking dan wel op mijn celica? Ik ben nu namelijk huiverig dat ik weer een onderdeel haal wat niet blijkt te passen. Alles op het internet is in het engels en wat ik daaruit kan opmaken is dat de camry 92/96 exact hetzelfde blok heeft als die van de celica.

Ik hoop zo snel mogelijk op een reactie want mijn auto staat daar nu maar en mijn zieke vriendin moet nu veel afspraken in het ziekenhuis annuleren omdat ik haar auto nodig heb voor mijn werk.

Alvast bedankt!

kuiltje22

Geplaatst door kuiltje22 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Celica? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

celicastevie (0), 9 jaar geleden

Beste, ik heb je vraag voorgelegd aan een internationaal forum van Classic Celica owners (en knutselaars), zodra ik meer weet meld ik mij terug.

Michiel7811 (0), 9 jaar geleden

Hallo Ray,

Deze auto kun je toch uitlezen door op de diagnosepoort de terminals TE1 en E1 door te verbinden. Heb je dit al geprobeerd?

Dan weet je in ieder geval welke storingen hij geeft.

Mvg,

Michel

kuiltje22 (0), 9 jaar geleden

Helaas pindakaas de auto staat nog altijd stil! We hebben hem naar een kennis gebracht die een garage heeft en jaren ervaring, zelfs hij komt er tot nu toe niet uit. We hebben de ontsteking vervangen, elektriciteit doorgemeten, benzinepomp gecontroleerd, bougies gecontroleerd, startonderbreker ertussenuit gehaald, aan proberen te duwen, met startkabels bezig geweest, zekeringen gecontroleerd, hebben hem gereset, distributie gecheckt.. Het uitlezen door het doorverbinden van de terminals heb ik geopperd maar daar kon hij niet zoveel mee. Hij moest een elektrisch schema hebben met de kleuren van de draden enzo. weet iemand waar ik het juiste schema kan vinden?

kaleido 1 (1320) PRO, 9 jaar geleden

Soldeer het relais eens door , komt wel eens voor dat er een scheurtje in de soldering zit.

Michiel7811 (0), 9 jaar geleden

Hoe bedoel je 'kon hij niet zoveel mee'? De ECU geeft wel of geen codes. Deze kun je aflezen met het knipperlampje. De codes kun je googlen, lijkt me niet zo moeilijk.

'5s-fe engine manual' in google levert een aantel hits met een pdf van de manual. Hier staan ook de schema's bij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.