Ford Focus: Display blijft regelmatig branden en trekt accu leeg (vergrendel

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: ST 2.5

In mijn Focus ST blijft de ene keer wel en dan weer niet het display branden. Na het sluiten van de portieren zou dit na circa 20 minuten uit moeten gaan maar het blijft regelmatig branden waardoor de auto uiteindelijk met een lege accu komt te staan. De ST is hiervoor al 3 keer bij de dealer geweest maar die komen er niet uit.

Wat is er tot nu toe gedaan:
- accu vervangen
- bluetooth-module afgekoppeld > storing bleef en dus bluetooth-module weer aangesloten
- schakelaar vergrendeling achterklep vervangen en gelijk ook de keyless-schakelaar op de achterklep
- bestuurdersdeurpaneel eraf gehaald en slot gecontroleerd > geen bijzonderheden volgens de dealer

Ik heb wel het idee dat de storing te maken heeft met de vergrendeling van de auto. Als ik de auto de ene keer vergrendel gaat alles goed en gaat het systeem "down" na circa 20 minuten, maar een volgende keer is het weer mis en blijft hij de hele nacht branden. Ik weet niet wat de trigger is waardoor het de ene keer goed gaat en een andere keer weer niet.
Misschien iets kapot in de module die de (dubbele)vergrendeling regelt of een relais wat niet goed functioneert. Of misschien een schakelaar in een van de portieren die de storing random veroorzaakt. Ik kom er niet uit.
Als de storing zich voordoet en het display dus blijft branden, ga ik in de auto zitten en dan vergrendel en ontgrendel de auto een keer of drie van binnenuit met de knop op het bestuurdersportier. Daarna wacht ik 20 minuten en is het display vervolgens wel uit. Dit werkt niet altijd maar als ik het een paar keer herhaal gaat het display uit. Het is een raadsel.

Ik hoop dat er een ervaren monteur is die weet in welke hoek de oplossing gezocht moet worden.

Met vriendelijke groet,
Anton

Kersjes

Geplaatst door Kersjes (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Ford Focus? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

voyager (0), 9 jaar geleden

In geval van porteren, vraag is: gebeurt het alleen als je alleen in de auto was of was er nog iemand bij? Let op dus even of gebeurt met alleen deur LV of ook met andere deuren of achterklep. Zo kun je deuren uitsluiten van fout.

Kersjes (0), 9 jaar geleden

Ik heb al verschillende tests gedaan maar het is niet te zeggen welke deur het is. De ene keer doet de storing zich voor nadat de kofferklep het laatst is gebruikt en een volgende keer weer als het laatst het portier Rv of LA heb gebruikt. Met jet op slot zetten van welke deur dan ook, hoor je wel iets schakelen/vergrendelen in alle deuren. Daarmee wil ik zeggen dat het probleem in elke deur kan zitten.

Ik hoor bij het dubbel vergrendelen wel iets tikken bij het linkerachterscherm. Kan het zijn dat de module voor de CV links in de kofferruimte zit?
Is het verder een idee om de zekeringen te gaan trekken? Ik heb in het zekeringenschema gezien dat er per deur een zekering is voor de deurvergrendeling.

fordmannetje (0) PRO, 9 jaar geleden

dit heeft niets met de deur sloten te maken
er zijn verschillende service brieven bij ford over deze storing
ik kan ze helaas niet plaatsen dus even terug naar de dealer

ron001 (0), 9 jaar geleden

http://www.talkford.com/community/topic/...

Hier wordt het probleem ook naar voren gebracht voor de focus 2006, schijnt een micro schakelaar te zijn in je contactslot die niet meer werkt als je de sleutel uitneemt??? wellicht leuk om eens door te lezen

Kersjes (0), 9 jaar geleden

Ik zal de dealer morgen wijzen op de service brieven. Ook het verhaal over de microswitch in het contactslot zal ik melden. Wordt vervolgt... Allen bedankt zover!

Mansie (0), 9 jaar geleden

Het display blijft branden zolang de CAN-bus actief is. Een veel voorkomende kwaal is dat de BT-Module kapot is, maar jij heb deze al uitgesloten.
Ik denk niet dat het perse aan de vergrendeling ligt. waarschijnlijk blijft een van de CAN-modules actief, en komt de CAN-bus niet in rust.
Hier kan je zien welke modules er allemaal in zitten,
http://www.focusclub.nl/forum/showthread...

Kersjes (0), 9 jaar geleden

Dealer is bezig de TSB's (Technical Service Bulletins) van de ST na te lopen. Ondertussen heb ik n.a.v. het verhaal over de microswitch in het contactslot de passieve key een aantal keren flink op en neer gedaan en de storing heeft zich tot nog toe niet meer voorgedaan. Zou dus toch daarin kunnen zitten. Even afwachten nog waar de Ford-dealer mee komt.

Update: 18-03-2015 storing is er helaas nog steeds.

Kersjes (0), 9 jaar geleden

Vandaag bij dealer geweest. Stelt nu voor zekeringen te gaan trekken om groepen (portieren in eerste instantie) uit te sluiten van de storing en zo verder te gaan.

Ik heb zelf vanmiddag een testje gedaan omdat ik geconstateerd heb dat de keyless-vergrendelingsknop op het portier RV niet goed reageert. Hij vergrendelt de auto wel 1x maar niet dubbel (bij dubbele vergrendeling kan de auto niet geopend worden na het inslaan van een ruit).

Ik heb nu alle ramen naar beneden gedaan en heb de auto toen dubbel vergrendeld. De eerste keer door 2x het knopje op het portier LV (bestuurderskant) te drukken en daarna nog een tweede keer door 2x op het portier RV (passagierskant) te drukken. Wat hieruit naar voren komt, is dat in beide gevallen, als ik mijn hand naar binnen steek, de portieren LV en LA steeds dubbel vergrendeld zijn (en dus niet te openen zijn) en de portieren RV en RA niet. RV en RA zijn dus gewoon van binnenuit te openen als de auto dubbel vergrendeld is. Ze zijn wel gewoon enkel vergrendeld en dus niet van buiten te openen.

Er zijn dus twee portieren aan de rechterzijde van de auto die niet dubbel vergrendelen. Even hardop denkend lijkt het mij sterk dat er dan in een van die twee portieren iets mis is. Het lijkt mij meer iets wat beide portieren aanstuurt (module, kabeltje, connector?). Misschien heeft iemand hierover een idee. Ik hoor het graag.

Ik hoor verder bij het vergrendelen getik (ik denk van relais) wat van linksachter (bij het achterscherm/binnenzijde kofferruimte) komt. Het is niet het de zware klik die je bij de portieren hoort als vergrendelen.

voyager (0), 9 jaar geleden

Dan zou ik gaan meten of er aansturingstroom voor dubbel vergrendelen werkelijk gestuurd wordt naar de porteren.Zul je deurbekleding eraf kunnen/moeten nemen en bij de connectors meten.Eerst aan de linkerzijde, dan aan de rechter.Als er geen stroom gestuurd wordt naar de rechter porteren voor dubbel vergrendelen, zal de ecu niet in ruststand kunnen komen omdat dan microswitch niet geschakeld wordt.

Kersjes (0), 9 jaar geleden

Ik ga nu eens kijken of het display ook blijft branden als ik hem alleen maar enkel vergrendel; misschien gaat het fout na dubbele vergrendeling. Voyager, ik zal jouw meetvoorstel doorspelen naar de dealer. Misschien kan die er wat mee. Wordt vervolgd ...

Kersjes (0), 9 jaar geleden

Enkele verdere constateringen/ontwikkelingen die hopelijk tot de oplossing gaan leiden:

1. Testje: als ik alle ramen naar beneden doe en ik vergrendel de ST dubbel met 2x drukken op keyless-entry-knop op een van de voorportieren, dan blijkt het RV-portier (passagier) van binnenuit te kunnen worden geopend en de overige portieren niet.

2. Zekering f 41 (PDM=Passenger Door Module) getrokken. Nu kan portier-RV niet geopend worden als ik aan de deurkruk trek; echter als ik eerst portier-RA open kan ik daarna ook zo portier-RV openen. Dus iets anders dan PDM regelt dan de ontgrendeling(?).

3. N.a.v. 2 heb ik in de auto een keer op de knop gedrukt waarmee je de deuren ontgrendelt als deze nog ontgrendeld zijn. De ST is namelijk uitgerust met een "hijack-beveiliging". Met de keyless gaat eerst alleen het bestuurdersportier open; met de knop ontgrendel je de rest (kan overigens anders ingesteld worden.
Na op de knop te hebben gedrukt, en vervolgens de auto met 2x drukken op keyless-knop op portier LV te hebben vergrendeld, blijkt display na een uur nog te branden (de tijd op de radio gaat wel uit). Foute boel dus.

Zekering f 41 deurmodule-LV (PDM) was er al uit. Ik heb achtereenvolgens de volgende zekeringen getrokken:
1. f 77 Relais centrale deurvergrendeling > auto gesloten met key-lessknop > display blijft aan
2. f 81 deurmodule-RA (RDDM)> auto gesloten met key-lessknop > display blijft aan
3. f 82 deurmodule-LA (RPDM) > auto gesloten met key-lessknop > display blijft aan
4. f 55 deurmodule-LV (DDM) > auto gesloten met sleutel (slot bestuurdersportier reageert immers niet meer) > display blijft aan
5. f 56 module keyless-entry (KVM) > display is uit na 10 minuten.

Vanaf het begin ben ik niet meer aan het stuur/contactslot geweest. Het MS CAN-systeem komt dus pas tot rust nadat ik f 56 getrokken heb.

Misschien ziet iemand het verband. Kapot relais, module? Ik zit te denken aan de module van de keyless-entry. Ik moet f 56 overigens weer terugplaatsen anders kan ik niet rijden; auto blijft dan namelijk op stuurslot staan.

Het vreemde getik wat ik linksachter in de auto hoor bij het schakelen van de keyless-entry blijkt van die module te zijn. Die schijnt namelijk achter de kofferbekleding te zitten.

Kersjes (0), 9 jaar geleden

Auto is van woensdag tot en met vrijdag bij dealer geweest. Ze hebben niet de PDM naar een ander ding met micro switchen in deur vervangen. Zou nu goed moeten zijn. Monteur had dubbele vergrendeling op portier RV getest en die werkte volgens hem. Echter ik heb hem zojuist getest en hij werkt dus niet op portier RV 😔. Maar weer een keer terug naar de dealer ermee.

Kersjes (0), 8 jaar geleden

Ik ben weer een 6 weken verder. Auto heeft nu 3 weken bij de dealer gestaan. Slot in portier RV is vervangen en daarmee werkt de dubbele vergrendeling op die deur weer. Probleem met aanblijven display is nog niet opgelost. Inmiddels is ook de hele zekeringkast type STmk1 vervangen door type STmk2. In de eerste zou een storing zitten in de GEM-module wat vaker voor zou komen bij de originele zekeringkast voor de STmk1. Helaas is het probleem hiermee niet opgelost.

Ik zit nu weer te denken aan het slotontgrendelingsknopje op het portier LV (dus waarmee je de overige deuren ontgrendeld als je die nog op slot zijn) maar ook denk ik aan de RKE-module die links-achterin de kofferbak zit.

Iemand nog een idee??

fordmannetje (0) PRO, 8 jaar geleden

je kan even bellen met technische dienst van ac tronnics of bba reman
probleem kan ook in display zelf zitten
ze zijn wel bekend met dit probleem
hebben ze bij de ford nou al eens de service acties uitgevoerd waarover ik het al eerder had?
zou raar zijn want dit probleem is bekend bij ford
er zijn verschillende oplossingen mogelijk
1 ervan is (als je die hebt) de start knop
je moet dan het blok achterop de startknop vervangen door nieuw type

Kersjes (0), 8 jaar geleden

Dank voor je reactie fordmannetje. Ik heb de dealer gewezen op TSB's. Ze hebben alles wat van toepassing is op de auto (op basis van VIN) bekeken.

Ik heb de auto vandaag opgehaald en thuis de testmodus aangezet (knop inhouden met 2e contact aan). Hij gaf op display gelijk de DTC 9318 aan wat (naar ik op internet gelezen heb) duidt op een lage accuspanning (low battery). Op dezelfde wijze spanning afgelezen. Was toen ik thuiskwam 12,2 volt en nadat het display zo'n twee uur had gebrand 11,9 volt. Ben toen 30 km gaan rijden op advies van dealer en heb de auto op slot gezet. Display gaat nu wel gewoon uit. Accuspanning was bij terugkomst 12,4 volt. Zou een lage accuspanning ervoor kunnen zorgen dat het display actief blijft? Maar 12,2 lijkt mij niet te laag.

Verder heb ik gen startknop maar een zogenaamde "passieve key"; de voorloper van de startknop die nu in de huidige keyless Ford's zit. Het is een vaste "sleutel" die je net als een gewone indrukt en omdraait. Hij zit echter vast aan de stuurkolom.

Al je nog concrete verwijzingen heb naar van toepassing zijnde TSB's dan hoor ik dat graag.

fordmannetje (0) PRO, 8 jaar geleden

ik zou een andere accu proberen
een slechte accu geeft ook hele rare storingen

Kersjes (0), 8 jaar geleden

Oké bedankt, ik zal morgen de accu (weer eens) wisselen en eens kijken wat dat doet.

ron001 (0), 8 jaar geleden

Vol belangstelling het topic verder gevolgd, maar ook eens diep in de forums gedoken van Ford eigenaren. Het is altijd het proberen waard natuurlijk.
Anton vraag, als je de auto afsluit staat hij dan ook op stuurslot??? vond dit namelijk op een forum is in het engelands.
eigenaar heeft ook een focus 2006 met passieve sleutel en kwam er achter dat als hij de wagen niet op stuurlock schakelde het dashboard (cluster) wel uitschakelde na X minuten Bleek dus een brakke switch in de het stuurslot mechanisme te zitten. en hield de Can van de auto wakker dus bleef het dashboard verlicht. Het is een natuurlijk een mogenlijkheid om dit te proberen.
Stukje tekst geplakt uit http://www.bba-reman.com/forums/PrintTop...

Picked up the car last Friday from the garage who had had it for a week. Mechanic said that the LCD display had been staying illuminated initially, but that was only on the first day and that for the rest of the week it had been shutting down properly. He stated that they'd had their Auto-electrician out, but as the 'intermitent' fault was not occurring when he was there he couldn't test anything. Apparently the Auto-electrician had discounted the information regarding the possibility of the fault being caused by the steering lock cylinder and felt that the problem was more likely to be due to the microswitches in the door handles, as he had heard that this was a common fault on Ford Focus's. The mechanic said that there was nothing more they could do at the moment and that I should take the car back but bring it back if it started to 'act up again'. Needless to say, the first time I locked the car up the LCD stayed illuminated! and the next time! and the next time! So i went back to speak to the mechanic at the garage and obviously by this time i'm thinking these guys are lying to me about the car shutting down properly because they're saying that everything is working fine when they're using the car, but as soon as i get it it starts 'acting up'. This gets me to thinking that there must be something peculiar that i'm doing when i lock the car that they're not? Also the last time i'd come to lock the car, the LCD display read "Please engage steering lock" although the steering lock cylinder was in the pulled out position - this made me think thats a bit funny, faulty switch in steering lock, that's ringing a few bells. Anyway, to cut a long story short, It transpires that the garage mechanics had more often than not, not been engaging the steering lock when locking up, and guess what, i routinely engage the steering lock. I subsequently tested this theory, and guess what? if i engage the steering lock the LCD display doesn't shut down and if i don't engage it the LCD goes to sleep as it should! So it sounds like the culprit has been found. I haven't had any work done on the steering lock cylinder at the moment, so i can't say whether replacing it is going to solve the entire problem, but i am very hopeful.

Kersjes (0), 8 jaar geleden

Bedankt Ron, De auto is eerst bij de ene Ford dealer geweest en daarna naar een andere omdat daar iemand zit met meer kennis. Ik had jou verhaal wel bij de eerste voorgelegd maar de tweede dealer heeft dit bewust niet doorgespeeld naar de tweede zodat die een objectief onderzoek kan doen en niet gelijk, aldus de eerste dealer.
De vraag is of dit slim is. Ik ga jouw link hoe dan ook maar weer eens doorzetten.

Ik vergrendel de auto overigens altijd met het stuurslot erop.

ron001 (0), 8 jaar geleden

Ik zou zeggen probeer het gewoon, afsluiten en het stuurslot niet gebruiken kost niets en wellicht wordt je er wijzer van zoals de persoon in het verhaal.
Deze heeft het trouwens niet laten repareren i.v.m de kosten denk ik maar gebruikt gewoon zijn stuurslot niet meer.

Apologies for the late response to your question. Unfortunately i've been busy what with one thing and another and so have not been on the forum. However, on the fortunate side that's also because the car has been working fine - that is now that i'm not engaging the steering lock when i come to lock it up. The problem with the battery drain was/is definitely due to a dodgy steering lock.

Kersjes (0), 8 jaar geleden

Heren, er zijn ontwikkelingen. Ik vond gisteravond het verhaal dat via deze link te lezen is.
http://www.car4play.com/forum/post/index...
Op basis van het verhaal van Blueviper02 is te voorspellen wanneer de storing zich wel en niet voor zal doen.

Wat in het verhaal beschreven wordt, is precies wat ik met de ST heb ervaren. Ron had mij er al op gewezen dat het probleem in het contactslot zou kunnen zitten en Fordmannetje heeft op 14 maart al gewezen op TSB's. De dealer heeft toen op basis van het VIN van de ST gekeken naar de TSB's die van toepassing waren op de ST. Ze kwamen niet met iets wat te maken had met het contactslot in combinatie met Keyless-entry.

Ondertussen is er een keylessschakelaar op de achterklep vervangen en een schakelaar in het portier RV. Echter bij beide bestellingen van de onderdelen op basis van het VIN werd een verkeerd onderdeel ontvangen wat niet paste op de ST. Dus in de ST zitten af fabriek andere onderdelen dan in de dBase bekend is. dit zou ook kunnen verklaren waarom geen van toepassing zijnde TSB gevonden werd. Ik vond die wel op het internet, de TSB 2005/80. Omdat inhoudelijk niets over deze TSB te vinden is op het internet, behalve dat het gaat over keyless en passive key, heb ik de dealer de bovenstaande link gemaild en tevens verzocht genoemde TSB op te zoeken. Het blijkt dat alle door mij ervaren klachten, branden display, tikken keyless-module, lege accu letterlijk als klacht in deze TSB Zijn genoemd.

Het is voor mij dan ook voor 100% duidelijk dat dit de oplossing moet zijn. De dealer twijfelt nog en zegt er nog niet helemaal zeker van te zijn maar ze hebben de onderdelen wel besteld om de TSB uit te voeren. Zodra die binnen zijn bellen ze voor een afspraak. Tot zover even deze update. Wordt vervolgd...

De oplossing van Ron om het stuurslot niet in te schakelen biedt geen soelaas. De storing doet zich ook dan voor.

fordmannetje (0) PRO, 8 jaar geleden

het duurt even maar dan.........
2 maanden later toch een tsb waar ik het over had

Kersjes (0), 8 jaar geleden

Tja Fordmannetje, het blijft een apart verhaal. Volgens FordEtis is de ST op 28-08-2006 in Saarlouis geproduceerd. De TSB 2005/80 dateert van oktober 2005.

De cruciale datum is 01-02-2005; de TSB geeft aan dat de regeleenheid voor het stuurslot alleen dient te worden vervangen als de productiedatum voor genoemde datum ligt. Vreemd dat ze nog een onderdeel in een auto inbouwen waarvan een jaar eerder al duidelijk was dat er problemen zal kunnen geven. Mijn inziens hadden ze in 2006 er een upgrade in moeten zetten. Op papier is dat misschien ook wel gebeurd maar waarschijnlijk feitelijk niet. We gaan het zien als ze de boel los gaan halen en we het productienummer van het onderdeel af kunnen lezen.

Mogelijk dat de storing zich op termijn ook voordoet in het opvolgend model; door slijtage misschien. Zoals eerder aangeven zitten er in de auto andere onderdelen m.b.t. Keyless en sloten dan in de database staat. Kan dus zomaar zijn dat het oude model er nog in zit. Ben zeer benieuwd.

Kersjes (0), 8 jaar geleden

Vandaag bij de dealer geweest om de TSB uit te laten voeren. Het gaat om het vervangen van het complete "huis". De zwarte "sleutel" met cilinder moest worden overgezet. Het lukte de monteur uiteindelijk wel de "steutel" (plastic deel) uit het oude huis te krijgen maar vervolgens lukte dat niet met de stalen cilinder. Hij heeft die er vervolgens uit gezaagd (en daarbij de cilinder beschadigt) en vervolgens lukte het niet om de cilinder in het nieuw "huis" te plaatsen. Dat zou niet met de beschadiging (zaagsnede in oppervlak) te maken hebben. Vreemd dat zoiets er niet vanzelf uitkomt. Iemand ervaring hiermee?

Mij werd verteld dat er een nieuw onderdeel moet komen voor de cilinder of een hele nieuwe cilinder. Dat is besteld en komt morgen binnen. De auto zou dan morgenavond klaar zijn. Ik dacht vandaag met een uur weg te zijn maar het viel dus tegen.

Het onderdeelnummer van de oude was 3M51-3F880-BB (00004ECB) van de nieuwe is dat 3M51-3F880-BC (0000C43C). Zegt iemand het verschil tussen deze nummer/BB en BC iets? Is het een modificatie op het oude onderdeel?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Ford Focus of stel zelf een nieuwe vraag.