Nissan X-Trail: smeerolie verdunning x-trail 2.2dci

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.2 dci yd22

Beste allemaal,

ik heb hier een x-trail t30 2.2 dci 4x4 staan met 228000km afgelopen 15000 km 3 keer motorolie ververst omdat het oliepeil steeg.
aangezien de verstuivers onder het klepdeksel zitten eerst deze gelicht en gekeken of er misschien lekleiding losstond. toen viel mij wel op dat er van 2 verstuivers de spoel los stond. deze aangedraaid. olie ververst 3000 km verder weer oliepeil te hoog.

toen toch maar 4 gereviseerde verstuivers gemonteerd met testrapport.
vanaf dat moment nageld de motor enorm als hij koud is maar dit is na 2 km weg en lijkt steeds minder te worden naarmate de tijd vordert

uitlaat rookt nogal bij onbelaste motor (blauw)

OBD lezer eraan gehangen en mij viel op dat commonraildruk op cruisecontrol en onveranderde omstandigheden wel 150bar schommelt vol gas 1800bar
stationair +/- 350 tot 400 bar

maar dus weer smeerolieverdunning
koelvloeistof blijft goed (dus echt diesel)
vermogen heeft hij volop (turbo werkt ook naar behoren, maar kan ook geen verdunning veroorzaken)
enige probleem is dus de smeerolieverdunning en daarbij behorende uitlaat rook en de bleke gezichten van de mensen die een tijdje achter me hebben gereden.
verbruik rijdend als een oud dametje net 1:10 dit zou iets zuiniger moeten kunnen lijkt me. en op snelweg gebruikt hij meer dan in de stad!!!!!????

nu ben ik eigenlijk beland bij de commonrail pomp iemand ooit meegemaakt dat deze via zijn as naar het distributiehuis lekt. ????
waar ik ook aan zit te denken en ik regelmatig ook op dit forum lees zijn de 2 suction control valves in/op de pomp (zou ook de fluctuerende raildruk verklaren). maar motor loopt prima geen wisselend stationair toerental o.i.d.

maar voordat ik weer onnodig iets vervang wil ik graag hier eens een mening vragen

MobiTech

Geplaatst door MobiTech (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Nissan X-Trail? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

MobiTech (0) PRO, 8 jaar geleden

even update
het oliepeil weer op aanvaardbaar niveau gebracht
vandaag SCV gedemonteerd (zat er dus maar 1 op) schoongemaakt maar kan er niks vreemds aan ontdekken
EGR gedemonteerd en schoongemaakt maar deze was ook niet ernstig vervuild
inlaat spruitstuk gedemonteerd (wat een rotklus) zit wel een beetje koolaanslag in maar niks ernstigs.

EGR tijdelijk afgesloten motor lijkt nu wel soepeler te accelereren en nog iets meer vermogen te hebben
rare is dat als je heel rustig met de auto weg rijdt de uitlaat behoorlijk rookt. rij ik nu weg ala formule1 dan rookt hij helemaal niet
ga de x-trail zo eens een paar dagen laten rondrijden. tips zijn nog altijd welkom
want geen van de werkzaamheden vandaag verklaren de olieverdunning

arjenhofstra (0) PRO, 8 jaar geleden

Heeft de auto ook een roetfilter?

MobiTech (0) PRO, 8 jaar geleden

dat heb ik me ook een tijd afgevraagd, dit omdat er wel een lampje op het dashboard zit dat bij starten even oplicht. maar zover ik begrijp heeft hij alleen een katalisator en geen roetfilter ik zie ook alleen 2 lambda's zitten en geen dieselinspuiting o.i.d.

ik begrijp dat vanaf model 2007 er inderdaad een roetfilter is gemonteerd. maar deze het nog net niet heeft
correct me if i'm wrong

Nissanwielmonteur (0) PRO, 8 jaar geleden

Als er sensoren in de uitlast zitten dan heb je een roetfilter.

MobiTech (0) PRO, 8 jaar geleden

ok. laatste update.

afblinden egr was geen goed idee na een lange rit op de snelweg met de nodige rookontwikkeling achter de auto.
ging op een gegeven moment m'n roetfilterlampje knipperen na nog een paar kilometer werd het toerental van de motor begrenst tot maximaal rond 2000 omw/min

dus dit betekende dat ik 200 kilometer met een maximum van 80 km/h weer terug naar huis mocht.

een paar dagen hierna nog steeds in safe mode maar eens de laptop eraan gehangen en geprobeerd hem uit deze modus te krijgen
uiteraard egr weer opengemaakt en alles weer in originele staat gebracht

hij bleef in deze modus totdat ik het voor de 4de keer probeerde.
hierna heb ik de motor ecu wijs gemaakt dat er een nieuw roetfilter gemonteerd was (was niet het geval) en dit is dus waarschijnlijk de oplossing van het hele probleem geweest. sindsdien ben ik zo'n 4000 km verder en er is nog geen druppel 'motorolie' bij gekomen ook rookt de motor niet meer
behalve natuurlijk bij het sprintje aan het verkeerslicht.

mijn theorie is dat de motor al die tijd een te groot drukverschil in het roetfilter heeft gemeten en heeft geprobeerd dit op te lossen door extra brandstof in te spuiten en zo te regenereren. ik heb in de 15000 km voordat ik de egr heb afgeblind nooit het roetfilterlampje zien branden tijdens het rijden. na het afblinden van de egr gebeurde dat regelmatig

dus mijn oplossing: ecu vertellen dat roetfilter nieuw is

met dank aan Arjen Hofstra en Ton dat was net het zetje in de goede richting ik ging er steeds van uit dat er geen roetfilter gemonteerd was

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Nissan X-Trail of stel zelf een nieuwe vraag.