Citroën C5: Citroen C5 Slaat warm slecht aan

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: RHZ 2.0 80KW

Goedendag,

Een klant van mij heeft vaak startproblemen met de C5 als de motor warm is. Verdachte was de krukassensor dus deze preventief maar vervangen bij mij kwam het nooit voor.

Maar nu toch kwam het voor na veel rijden met de auto. Ik heb er gelijk een filmpje van gemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=JEAiZHQZ...

Wat moet het minimale start toerental zijn voor deze auto ?

Koud is er geen probleem, brandstofdruk had ik ook al bekeken en is oke warm.

Ik verdenk startmotor / vliegwiel. Iemand hier ervaring mee ? Ik vind hem niet lekker klinken, maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat die net wel net niet aanslaat.

Op het moment dat hij niet wou aanslaan heb ik hem aangedrukt en dat ging in 1 keer wel goed ! Ik ga de startmotor laten testen als de klant weer terug komt maar ik wou jullie ervaringen ook wel weten of het misschien niet het vliegwiel kan zijn.. De auto schud niet stationair en loopt verder prima.

Met vriendelijke groet,

Greefhorst

Geplaatst door Greefhorst (0) PRO , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Citroën C5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

harry4203 (315) PRO, 8 jaar geleden

ik zou zo bijna zeggen gooi de startmotor maar weg. toevallig nog een verstuivertest gedaan door de retouropbrengst te meten?

Greefhorst (0) PRO, 8 jaar geleden

Nee die heb ik nog niet getest.. Maar lijkt me ook niet dat je hem dan zo aan kan duwen :)

Het metalen geluid van "denk ik "het duomassa vliegwiel als die net niet aanslaat vind ik zo vaag..

De auto is er weer neer gezet en morgen ga ik de startmotor even laten testen, als daar niet veel uitkomt ga ik de retour is nameten.


Gr,

Greefhorst (0) PRO, 8 jaar geleden

De originele 1.2 / 1.4 kW startmotor zong in het andere filmpje en had toch wat moeite..

Er zit nu een 1.8kW startmotor in en hij slaat weer prima aan zoals in het onderstaande filmpje te zien is :

https://www.youtube.com/watch?v=dQ4xBTSl...

De ANWB heeft recent de auto flink lopen doorstarten tot er rook uit de startmotor kwam hoorde ik van de klant, dit zal ook niet geholpen hebben.

Ook zit er een nieuwe krukassensor in, dit was een verdenking eerder en de ECU gaf hier een melding op, anders was het maar prefentief maar goed.

Tot nu toe start en slaat hij weer prima aan!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Citroën C5 of stel zelf een nieuwe vraag.