Toyota Yaris: zoemend geluid bij elke snelheid

Het volgende probleem doet zich voor bij mijn beide auto's (Lexus IS250 190.000 km en Toyota Yaris 30.000 km), en als ik er op let hoor ik het soms ook bij andere auto's:

Irritant monotoon zoemend geluid (zoem - stil - zoem - stil - zoemzoem - stil) wat niet in frequentie of volume veranderd naarmate de snelheid veranderd. Het is ook niet gerelateerd aan gasgeven of remmen. Bij constante snelheid de bak in vrij en motor uit blijft het geluid. Soms neemt het volume iets af op splinternieuw (ZOAB) asfalt.
Het is aanwezig van elke snelheid vanaf stapvoets (5 km/h) t/m 180 km/h.

Auto's volledig nagekeken bij garagebedrijf incl. luisteren naar de lagers met stethoscoop. Niks gevonden.
Ik zou zelf denken aan cuppende banden, maar de banden zien er nog goed uit, netjes slijtagepatroon en totaal geen zichtbare cupping. Banden op de Lexus zijn 5000 km / half jaar oud! Vorige banden hadden het ook.

Wie heeft een idee wat dit geluid zou kunnen veroorzaken?

joeri3000

Geplaatst door joeri3000 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Peter Schouten (0), 8 jaar geleden

Als het niet snelheidsafhankelijk is en altijd dezelfde toonhoogte zou ik gokken op de aircopomp of zoiets. Allen kan ik dan de invloed van nieuw ZOAB niet verklaren...

ibo (0) PRO, 8 jaar geleden

Zou eens bij de kno arts langs gaan; -)

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=ibo]Zou eens bij de kno arts langs gaan; -)[/quote]
Da´s een goeie tip voor Robbie.

Michiel7811 (0), 8 jaar geleden

Als het bij beide auto's is kun je toch op je vingers natellen dat het geen technisch probleem is.

Maar beter geen Mazda kopen, die doet sowiezo "zoem zoem... zoem". (mazda reclame)

Is het niet je GSM?

Toch ff serieus; Rijdt je toevallig met beide auto's dezelfde route (naar wrk oid)? Naast misschien oneffenheden in wegdek kunnen ook reflecties van geluid met objecten als borden, huizen, tunnels, etc voor dit soort geluiden zorgen.

M

joeri3000 (0), 8 jaar geleden

[quote=Michiel7811]Als het bij beide auto's is kun je toch op je vingers natellen dat het geen technisch probleem is.

Maar beter geen Mazda kopen, die doet sowiezo "zoem zoem... zoem". (mazda reclame)

Is het niet je GSM?

Toch ff serieus; Rijdt je toevallig met beide auto's dezelfde route (naar wrk oid)? Naast misschien oneffenheden in wegdek kunnen ook reflecties van geluid met objecten als borden, huizen, tunnels, etc voor dit soort geluiden zorgen.

M[/quote]
Het is bij alle soorten wegen op alle mogelijke momenten (rustig/druk verkeer, verschillende soorten asfalt of andere wegdekken etc.), ook op voor mij onbekende wegen.
Misschien is het geluid beter te omschrijven als "gonzen".

Voor de duidelijkheid, het geluid is spontaan ontstaan bij beide auto's. Voorheen was het er niet.
Voor een second opinion nog eens bij een andere bandenboer langs geweest en laten luisteren, hij constateerde het geluid ook dus het ligt niet aan mij :) Hij constateerde bij 1 van de banden een hele lichte hoogteslag en vertelde dat dergelijke geluiden daar mogelijk vandaan kunnen komen.

Zijn voorstel was om eens 4 nieuwe banden er op te plaatsen en dan nog eens te luisteren. Dat gaat me wel iets te ver, de banden zijn nog in zeer goede staat en het slijtagepatroon is ook prima.
Jammer en eigenlijk iets wat je niet van Michelin mag verwachten vind ik. Er moet toch een manier zijn om een goede diagnose aan banden te stellen?

voyager (0), 8 jaar geleden

Heb je dan geprobeerd om dat geluid te produceren op een brug en de wielen in de lucht? Dan kan een monteur langs de meeste onderdelen goed luisteren. Zo sluit je mogelijk uit dat de banden dergelijk geluid produceren.

joeri3000 (0), 8 jaar geleden

[quote=voyager]Heb je dan geprobeerd om dat geluid te produceren op een brug en de wielen in de lucht? Dan kan een monteur langs de meeste onderdelen goed luisteren. Zo sluit je mogelijk uit dat de banden dergelijk geluid produceren.[/quote]
Ja, dat hebben we geprobeerd. Dit lukt uiteraard alleen met de aangedreven wielen. De niet aangedreven wielen kunnen alleen met de hand rond worden geslingerd.
Hierbij het geluid niet waargenomen, ook niet met stethoscoop langs verschillende draaiende delen.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=joeri3000]Voor een second opinion nog eens bij een andere bandenboer langs geweest en laten luisteren, hij constateerde het geluid ook dus het ligt niet aan mij :) Hij constateerde bij 1 van de banden een hele lichte hoogteslag en vertelde dat dergelijke geluiden daar mogelijk vandaan kunnen komen.

Zijn voorstel was om eens 4 nieuwe banden er op te plaatsen en dan nog eens te luisteren. Dat gaat me wel iets te ver, de banden zijn nog in zeer goede staat en het slijtagepatroon is ook prima.[/quote]
Waarom twijfel jij aan een expert zijn diagnose ?? Het profiel kan wel goed zijn, maar hij heeft het over een ´hoogteslag´.
Wissel dat ene wiel dan eens met de reserve wiel.
Ga dan opnieuw proefrijden. Dan weet je weer wat meer.

joeri3000 (0), 8 jaar geleden

Vandaag APK gehad en nog eens met de keurmeester naar het probleem gekeken. Op zijn aanraden hebben we de achterbanden links met rechts verwisseld. Het geluid is nu veel harder geworden. Lijkt me overduidelijk in de banden te zitten.
Het slijtagepatroon is bij alle 4 de banden keurig evenredig. Ik begrijp er niks van, banden zijn nog geen halfjaar oud en net ingereden.

Ik denk er nu aan om eens te laten uitlijnen en de velgen met een hunter road-force balancer te laten fijnbalanceren. Het voordeel van deze balancer is dat hij een diagnose per band/velg combinatie geeft. Hopelijk helpt dit nog iets.

voyager (0), 8 jaar geleden

Gezien het geluid toegenomen is na bandenwissel, zijn de banden gecupt( een soort zaag profiel). Balanceren zal dan niet helpen. Alleen banden vervanging. Wel is aan te raden alle onderstel bewegende delen te controleren op spelling. Eventueel regelmatig banden van plaats wisselen zodat het anders slijt.

joeri3000 (0), 8 jaar geleden

Gisteren bij de dealer nog even de velgen en banden van een splinternieuwe Toyota op de auto gemonteerd om een en ander uit te sluiten. Geluid is nog aanwezig en redelijk hoorbaar. Wel wat minder als met mijn eigen set, maar dat kan ook komen door 19" brede banden vs 16" smal.

Meest ervaren monteur aldaar is even meegereden en denkt aan een wiellager (vermoedelijk RV) zeer in de beginfase van slijtage. Hier is al eerder naar geluisterd met een stethoscoop, maar dit is onbelast (op de brug) gedaan. Men verdenkt dat door de extra brede 19" set het lager net wat meer belast wordt t.o.v. de smalle 16" set, en daardoor meer hoorbaar is.

Om het echt zeker te weten wil ik eigenlijk de lagers eens onder belasting beluisteren met de stethoscoop. Ik dacht aan bijv. op de remmentestbank, maar deze draait eigenlijk te langzaam. Iemand een ander idee?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.