Toyota Corolla: Ratelend geluid uit de ventilatieroosters bij bochten

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.4

Hallo allemaal,

Vandaag kwam ik erachter dat er een ratelend geluid uit de ventilatieroosters komt als ik een scherpe bocht neem bv rotonde. Dit geluid hoor ik alleen als de ventilator hoog (3/4) heb staan. Airco aan of uit maakt geen verschil. Als ik rechtdoor rijd hoor je niets behalve dan het normale geluid wat je hoort van de ventilatie. Aangezien ik over 2 weken met de auto op vakantie ga maak ik me beetje zorgen. Heb het internet afgezocht maar kon dit specifieke probleem niet vinden.

Wie kan mij helpen?

Gr.

Nas

Geplaatst door Nas (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Corolla? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ibo (0) PRO, 8 jaar geleden

Lijkt erop dat de kachelfan ergens tegen de behuizing loopt,Zit misschien niet goed vast of er zit veel speling op het asje.

Als je hem demonteer kan je hem controleren, meestal zitten die dingen rechts onder dashboard.

Nas (0), 8 jaar geleden

Hallo Ibo.
Zit de kachelfan toevallig achter het dashboard kastje? Ik heb namelijk een aantal weken geleden de pollenfilter van de auto zelf vervangen. Kan het hier wat mee te maken hebben. Hoe kan ik zien of voelen dat de kachelfan los zit en is het moeilijk om deze strakker te draaien?

Alvast bedankt!

ibo (0) PRO, 8 jaar geleden

Klopt daar achter zitten ze meestal.

Haal de pollen filter er eens uit en probeer het nog eens uit en laat het afdekkapje van intrieur filter eraf. Zo kan eventueel takjes /bladeren er goed uit komen.

De kachel motor zot meestal met 3 a 4 schroefjes vast

Nas (0), 8 jaar geleden

Ik ben vandaag eens goed gaan kijken. Ik heb zoals jij voorstelde het kapje en pollenfilter verwijderd en eens goed laten luchten. Ik heb via de opening van de filter gevoeld aan de kachelfan maar deze zit gewoon vast. Helaas heeft dit niet geholpen en ik hoor dan ook nog steeds het geratel bij een bocht als de ventilatie aan staat. Wat wel apart was dat het kapje onder de dashboard en een klein stukje vloerkleed nat is. Het was behoorlijk wat want kon de spons op dat kapje gewoon uitwringen. Heb met de kachelfan aan eens gekeken maar zie niets lekken. Ook heeft het niet geregend afgelopen dagen. Zou het kunnen dat er water in de kachelfan zit en dat ik dat hoor als het tegen de fan aan komt bij een bocht?? Als dit kan hoe komt dat water dan daar en hoe krijg ik het er makkelijk uit of heeft dat water helemaal niks te maken met dat geratel?

kaleido 1 (1610) PRO, 8 jaar geleden

De afvoer van je airco zit waarschijnlijk verstopt , als je dan de bocht doorgaat heb je kans dat het water in de ventilator komt , zeker als het alleen in een bocht naar links is ?

Nas (0), 8 jaar geleden

Hallo Ferrie,

Het maakt niet uit of je bocht links of rechts neemt. Dat de airco afvoer verstopt en het water overloopt naar de kachelfan klinkt logisch. Het heeft tenslotte niet geregend afgelopen week maar heb wel veel met airco gereden. Hoe kan ik zien of de afvoer verstopt zit? Had al wel onder motorkap gekeken tegen schutbord maar zag geen water liggen in de roosters (heb ook geen idee hoe ik ze eruit moet krijgen) Wil de oorzaak achterhalen want ik neem aan dat het water wat nu in de ventilator zit uiteindelijk wel verdampt.

kaleido 1 (1610) PRO, 8 jaar geleden

Water moet midden onder de auto , ter hoogte van het schutbord op de grond lekken.

Nas (0), 8 jaar geleden

Nadat ik vandaag de vloerbedekking onder het dashboardkastje omhoog tilde zag ik de opening waar door de afvoer van de airco naar buiten stroomt. Alleen geen slangetje. Na even zoeken zag ik dat het slangetje naar boven was verfrommeld. Toen ik het slangetje naar beneden trok kwam er een partij water uit. Ik vermoed dan ook dat er op die manier water de kachelventilator in stroomde. Heb het afvoerslangetje via de opening naar buiten geduwd zodat het naar buiten stroomt. Hoop dat hiermee de oorzaak is aangepakt en wanneer het water is opgedroogd ik van het geratel af ben. Ibo en Ferrie bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Corolla of stel zelf een nieuwe vraag.