Toyota Starlet: Starlet wil niet starten

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 16v

Hallo,

Ik hoop dat iemand me kan helpen met het volgende probleem:
De Starlet van mijn vriendin heeft ruim anderhalf jaar stilgestaan nadat ze pech met de auto heeft gekregen (stopte er naar eigen zeggen "zomaar" mee). Ze is toen in een andere auto gaan rijden en in de tussentijd zouden we de Starlet nog "eens een keer" gaan maken, ondertussen dus al lang geleden. Nu ben ik op dit moment met de auto bezig en kom er niet uit, ik krijg de motor niet gestart.

wat heb ik gecontroleerd / vervangen:
- accu vervangen (oude deed niks meer)
- 4 bougies vervangen, vonk is aanwezig (blauw/wit)
- bougiekabels doorgemeten, deze hebben een weerstand van 10 / 9 / 7 / 6 kOhm (cilinders van links naar rechts)
- rotor en verdeelkap vervangen.
- olie uit het blok gehaald er zat namelijk veel te veel olie in (ca. 4 liter, reden onbekend), ong 2.8 liter terug in het blok gegoten.
- brandstofpomp gecontroleerd, deze krijgt 12v, brandstoffilter vervangen, brandstofdruk gemeten aan uitgaande kant van brandstoffilter dit was tegen de 4 bar (lijkt me goed?).
- timing van kleppen / ontsteking gecontroleerd a.d.h.v. merktekens op nokkenas-pulley ("4e" teken) waarbij het teken op de krukas pulley op "0" staat.
- compresie gemeten dit was 8 / 7 / 9 / 8 bar (cilinders van links naar rechts)
- met startspray geprobeerd te starten (luchtfilter verwijderd) dit heeft geen effect.
- zonet de uitlaat maar eens los gehaald (bij overgang van spruitstuk naar uitlaatbuis) om verstopping uit te sluiten. Ik kan niet in het spruitstuk kijken maar heb niet het idee dat daar een verstopping zit.
- massa van accu naar chassis gecontroleerd d.m.v. startkabel van minpool naar chassis te leggen.

Wat opvalt is dat er tijdens het starten rook uit het kleppendeksel komt uit de aansluiting waar je olie bijvult (olievuldop had ik bij het starten verwijderd). Dit vind ik erg vreemd, snap niet waar dit vandaan kan komen. Verder is het me één keer gelukt om de auto te starten (hierbij had ik de stekker van de gasklepsensor eerst losgehaald) maar toen viel hij na 5 seconden uit toen ik het gaspedaal los liet. Later is dit niet weer gelukt. Het lijkt ook vaak alsof hij bijna aan gaat slaan (klein beetje gas geven en motor lijkt het over te willen nemen van de startmotor) maar vervolgens zakt het toerental weer en zit je weer seconden lang door te starten zonder succes.

Ik zat nog te denken om misschien nieuwe brandstof in de tank te gooien omdat dit al anderhalf jaar oud is maar zou dat echt van invloed zijn?
Verder zou ik het moment van inspuiten van de brandstof wel willen controleren maar weet niet precies hoe?
Kan de gasklepsensor ook het probleem zijn?
Ook brandt er op het dashbord een storingslampje van de motor (niet uigelezen dus weet niet waar dit over gaat)

Alle ideeën en suggesties zijn welkom want ik weet niet waar ik het moet zoeken..

danielsan

Geplaatst door danielsan (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

voyager (0), 8 jaar geleden

Dan maar eerst uitlezen. Dat kan bij deze bouwjaar door middel van twee punten doorverbinden in het diagnose stekker(onder motorkap-links), contact aan(niet starten) en dan het knipperen van het lampje tellen(bv twee keer kort knipperen-langere pauze-vijf keer kort knipperen-lange pauze) Dat zou code 25 betekenen. Wel een werkplaatshandboek van starlet opzoeken. Daar staan foutcodes en precies welke contactpunten doorverbonden moeten worden.Het roken uit de carter zou kunnen komen door die cilinder met de laagste compressie(6).Die is aan de lage kant. Luchtfilterkap er af en schuif van de carb opzij duwen.Dan gas bedienen. Dan kun je zien of de brandstof ingespoten wordt.(trouwens dat kun je ook aan bougies zien.als die naar twee startpogingen droog zijn, dan krijg je geen/onvoldoende brandstof in de cilinders).

Theo Sparenburg (0), 8 jaar geleden

Uit de vraagbaak. Is allen voor benzinemodellen 1996-1998.


vr.gr. Theo

danielsan (0), 8 jaar geleden

Bedankt voorn jullie reacties.

Zonet de foutcode uitgelezen, dit is nummer 41 de gasklepsensor. Na uitlezen de foutcode verwijderd dmv verwijderen van de zekering van de EFI (ong 20 seconden). Foutmelding komt gelijk weer terug, voor de zekerheid nog maar eens gereset maar blijft terugkomen. Dus sensor zou defect kunnen zijn of er is iets met de bekabeling naar de computer. Ik kan me alleen niet goed voorstellen dat dit de reden is dat ik de motor met geen mogelijkheid gestart krijg, immers startspray werkt ook niet.

Tijdens starten is duidelijk een benzine lucht te ruiken en ook de bougies zijn nat en ruiken naar benzine.

Wat me nu ook weer heel erg opviel was dat er wel erg veel rook uit de vulopening komt tijdens poging tot starten. Dit is haast evenveel rook als je normaal uit de uitlaat zou verwachten! Is dit een teken dat mijn koppakking er tussenuit ligt? Ik kan me niet voorstellen hoe er anders zoveel lucht/verbrandingsgas in het motorblok kan komen (lekkage over de zuigerveren zou toch nooit zoveel volume kunnen hebben)? Wel vreemd dat ik wel redelijk compressie meet in de cilinders..

Verder heb ik het uitlaatspruitstuk ook maar verwijderd maar hier was vrijwel geen vervuiling in aanwezig, beetje roet.

Vriendelijke groet,
Daniel

Theo Sparenburg (0), 8 jaar geleden

Je zegt dat er teveel olie in de motor zat. Was/is de olie niet verdund met water? (lekke koppakking). Wellicht even een aansteker onder de peilstok. Knetteren is water.
Ruikt de olie niet naar benzine?
Ook erg vreemd dat hij niet wil starten op startspray. Als er een goede vonk is en de kleppentrein werkt moet de motor even aanslaan.
Koppakking even (laten) testen met snuffelaar en/of lektest. Onder druk zetten kan ook maar risico van waterslag bij de volgende start.



r.gr. Theo

AS1 (70), 8 jaar geleden

Volgens mij zijn jouw compressiewaarden niet gezond. Te laag en te veel verschil. Dit in combi met veel rook uit de olie vulopening duidt waarschijnlijk op een lekke koppaking.
Sowieso geen gek idee die te vervangen als je dit zelf kunt doen. Die van mijn 28 jaar oude Camry was duidelijk aan vervanging toe gezien de verlaagde compressiewaarden.

Desondanks zou de motor eigenlijk wel moeten lopen.
Als zuiger 1 op BDP staat wijst dan de rotor van de verdeler wel naar uitgang 1 ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.