Renault Clio 2005: Renault Clio bj 2005 55kW Hatchback - Volgorde bougiekabels op b

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 55kW

Beste mensen,

Ikzelf ben helemaal geen auto knutselaar, maar hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Sinds kort liep de auto niet lekker.
Bij langzaam rijden, begon deze soms ineens te horten en te stoten.
Gas geven haalde op dat moment niets uit en de motor sloeg op dat moment soms bijna af.

Een vriend van ons (welk handig met sleutelen), vertelde dat dit waarschijnlijk de bobine was.
Deze had hij 4 jaar eerder ook eens voor ons vervangen.

Deze keer kon hij vanwege vakantie niet helpen, maar gaf aan dat ik dit zelf makkelijk zou kunnen en het hooguit 10 - 30 minuten werk was.
We hebben een nieuwe bobine geregeld, maar bij het loshalen van de oude, bleken de bougiekabels hier aan vast te zitten.
Daarom hebben we ook maar direct nieuwe bougiekabels gekocht.

Ik heb de kabels 1 voor 1 vervangen, dus volgens mij heb ik hier geen fout in gemaakt.
Het probleem is echter dat de auto niet normaal wil starten. Op het moment dat ik de auto probeer te starten, hapert telkens de startmotor, flikkert de binnenverlichting en verlichting op het dashboard en slaat de motor soms voor enkele seconden aan, maar loopt niet stationair en schud behoorlijk.
Deze loopt dan zo langzaam dat deze eigenlijk bijna direct weer stil valt. Het ruikt tijdens het starten soms ook naar benzine.

De accu is nog geen jaar geleden vervangen en tot enkele dagen geleden startte de auto nog altijd direct bij het omdraaien van de sleutel.

Hierom vraag ik me af of ik misschien toch iets fout heb gedaan met het aansluiten van de bougiekabels op de bobine.

Ik heb een foto gemaakt, waarop het motorblok en de bobine zichtbaar zijn. Ik heb elke bougiekabel een andere kleur gegeven, zodat jullie goed kunnen zien hoe deze zitten aangesloten. De olie vuldop, zit aan de linker kant van het motorblok. De luchtinlaat voor het luchtfilter (nu even los op de foto), zit normaal aan de rechterkant van de motor aangesloten en zit met een slangenklem vast.

Het betreft een Renault Clio Hatchback, bouwjaar 2005, 55kW benzine motor.

Kunnen jullie zien of de volgorde van de bougiekabels klopt?
Op de bobine zit aan de linker kant een langwerpige stekker met 4 pinnen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, zodat mijn vrouw weer snel met haar auto de weg op kan.


Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Marc

MarcAngelo

Geplaatst door MarcAngelo (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

voyager (0), 8 jaar geleden

Hoe had je de oude bobine uit gehaald? In zulke situaties voor demontage van de oude bobine zet je de nieuwe ernaast en kijk je hoe de kabels aangesloten moeten worden. Op de bobine is vaak de cil.1 aangegeven. zodat je de ontstekingsvolgorde kunt volgen. Ontstekingsvolgorde hoort 1-3-4-2 te zijn. Vraag bij een garage of dealer welke pin is van de cil 1 op de bobine als anders niet uitkomt.

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Beste Voyager,

Bedankt voor je reactie.
Op de oude bobine staan helemaal geen nummer e.d., waardoor ik dat niet kon zien.
Op de nieuwe bobine heb ik de kabels voor mijn gevoel in dezelfde volgorde aangesloten.
Op de nieuwe bobine staan ook geen nummering van 1-4, maar zie ik wel een bliksem schichtje staan.

Als ik voor de auto sta en naar het motorblok kijk zoals op de foto's te zien is, hoe zijn de cylinders dan van links naar rechts genummerd?

Als ik thuis kom, zal ik de bobine losmaken en een foto plaatsen, zodat eventuele nummers e.d. te zien zijn.

Alvast bedankt voor je tijd en moeite!


Marc

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Beste Voyager,

Het betreft de volgende bobine van Beru: Beru ZS 325

Als ik weet hoe de cylinders op het motorblok van links naar rechts zijn genummerd, dan kan ik deze op de bobine in de volgorde van 1-3-4-2 aansluiten?

Marc

7seconds (0), 8 jaar geleden

cylinder 1 zit aan de vliegwielzijde (versnellingsbak)

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Als je even naar je eigen foto van de onderdelen site kijkt, zie je duidelijk 1, 2, 3 en 4 staan.

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties,

Op de oude bobine stonden helemaal geen nummers vermeld, omdat de bougiekabels hieraan vast zaten.
De kabels zelf waren wel genummerd. Ik heb de nummers van de kabels genoteerd en de volgorde op de bobine aangehouden.
Blijkbaar is er bij het 1 voor 1 vervangen van de bougiekabels en het plaatsen van de nieuwe bobine toch iets mis gegaan, waardoor de volgorde niet klopt. (zoals reeds gezegd ben ik echt geen auto knutselaar en had ik het liever niet zelf gedaan, ware het niet dat onze vriend net met vakantie ging en hij dacht dat ik dat zelf wel zou kunnen).

Ik heb echt geen verstand van auto's, waardoor ik ook geen idee heb aan welke kant de versnellingsbak (vliegwiel zijde) van de motor zit bevestigd.
Is het voor jullie mogelijk dit op de bovenstaande foto's te zien?

Zijn de cylinders, als je voor de auto staat en onder de motorkap kijkt (olie vuldop zit links van de motor, aansluiting van het luchtfilter zit rechts van de motor) van links naar rechts 1-2-3-4 genummerd, of juist 4-3-2-1?

Bedankt voor jullie geduld! ;)

Marc

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Volgens mij moet je 3 en 4 (groen en geel) omdraaien.

Peter Schouten (0), 8 jaar geleden

Ik denk dat Oldford gelijk heeft. Maar kijkend naar de bobine zijn de aansluitingen oplopend genummerd dus heb je als je je kabels van links naar rechts aansluit twee kansen. Zitten ze verkeerdom dan zal hij niet lopen en anders is het goed.

suc6!

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties.

Zodra ik thuis ben, ga ik het direct proberen (eerst geel en groen omwisselen, als dat niet werkt de volgorde omdraaien).

Ik laat het jullie weten.


Marc

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Beste mensen,

Ontzettend bedankt voor jullie reacties.
Het verwisselen van de gele en groene (3 & 4) bougiekabels heeft het probleem opgelost.

De motor draait weer als een zonnetje!

Bedankt voor jullie hulp!


Marc

voyager (0), 8 jaar geleden

Mooi

MarcAngelo (0), 8 jaar geleden

Ik heb nog 1 vraagje.

Sinds ik de bougiekabels en (is mij ingefluisterd) stroomverdeler heb vervangen ruik ik door de luchtroosters op het dashboard een behoorlijke benzinelucht wanneer de auto stationair draait. Soms begint het lampje voor motorstoring te knipperen.
Zodra ik wegrijd wordt de geur minder en gaat het lampje uit.

Bij het vervangen van de bougiekabels en stroomverdeler heb ik alleen het luchtfilter los gehad.
Voor de zekerheid heb ik nogmaals gekeken, maar zie niets los zitten.

Hebben jullie enig idee wat dit zou kunnen zijn?


Alvast bedankt!


Marc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.