Toyota Celica: Celica 2001 probleempjes

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800

Hallo,

ik heb een aantal probleempjes met mijn celica.
de auto start koud goed, alleen met een warme motor moet ik een aantal tellen doorstarten. De auto lijkt met kouder weer ook beter te rijden dan met warm weer, dat is wat mij opvalt.
Ook het vermogen is niet zoals het moet zijn, komt moeilijker door zijn toeren zo lijkt het en ook de top ligt een stuk lager. Stationair schommelt het tussen de 700 en 1000 toeren, ook dit is alleen met warme motor. koud blijft hij constant. ook zodra ik voor een stoplicht bijvoorbeeld moet gaan remmen en de koppeling intrap blijft hij even 1000 toeren lopen en gaat daarna weer schommelen.

ik heb laatst mijn lambda sensor laten vervangen omdat hij ook stotterde bij volgas geven. Dat is nu wel weg maar zijn vermogen heeft hij nog niet terug.
Laatste grote beurt is ongeveer 6000km geleden.

Heeft iemand enige idee wat er zou kunnen zijn, want hij geeft ook geen storing.

Groeten Jeroen

Jeroenb1992

Geplaatst door Jeroenb1992 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Celica? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Dat schommelen in toeren bij stationair kan worden veroorzaakt door een te arm mengsel.
De oorzaken zijn talrijk, helaas - defecte/verouderde sensor, valse lucht, braandstofdruk te lagg, etc., etc.

Of er een mengselprobleem is kan worden vastgesteld d.m.v. het uitlezen van de zogenaamde "Long Term Fuel Trim".
Die staat ideaal op 0%. Bij een te arm mengsel wordt deze positief en bij een te rijk mengsel negatief.

Heb je voor het vervangen van de lambdasonde een originele lambda sonde gebruikt of een aftermarket exemplaar?

Jeroenb1992 (0), 8 jaar geleden

Bij het uitlezen gaf hij inderdaad aan krijgt te weinig benzine en arm mengsel (toen brandde het motormanagement lampje nog) . zijn al aantal testen geweest voor valse lucht maar daar konden ze ook niks vinden. de garage waar ik hiervoor ben geweest vermoedde misschien de brandstofpomp maar durfde dit niet met zekerheid te zeggen. na 3x hebben ze het probleem nog niet kunnnen vinden daarom ben ik naar een andere gegaan om te kijken wat ze daar zeggen.

Wat voor lambda exemplaar het is kan ik niet zeggen want ik ben nog niet terug geweest naar de garage aangezien ik wat kilometers moest maken om te zien of de storing terug komt (normaal na een km of 50) en nu na 200 nog niks.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Heb je nu wel al het vermogen terug dan?
Zo niet, dan niet meer mee doorrijden, want de kans op dure gevolgschades is levensgroot aanwezig.

Jeroenb1992 (0), 8 jaar geleden

Nee ik heb nog niet het volledige vermogen terug, tot de 120 is hij nog hetzelfde dan dat hij altijd was, maar daarboven toch wel aanzienlijk langzamer.

Zometeen ga ik terug naar de garage om het erover te hebben

Jeroenb1992 (0), 8 jaar geleden

als ik ga tanken komt er ook lucht uit de tank als ik de tankdop open draai, als ik de dop niet compleet dicht draai is dit niet. dit heeft alleen geen veranderingen voor het rij gedrag. misschien bezineleidingen etc laten controleren?

daandc (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=Jeroenb1992]als ik ga tanken komt er ook lucht uit de tank als ik de tankdop open draai, als ik de dop niet compleet dicht draai is dit niet. dit heeft alleen geen veranderingen voor het rij gedrag. misschien bezineleidingen etc laten controleren?[/quote]
Hier hoef je niet naar te kijken dit is normaal dat er onderdruk ontsnapt dit heeft met je evap te maken .

Dit hebben alle toyota modellen al van de jaren 90 .

Als je valse lucht wilt opsporen moet je het systeem uitroken met bijv een smokepro dan kun je pas gedegen naar valse lucht zoeken .

Kijk eens of je stationairsteller niet vast zit dit kan ook tot verarming leiden .

Deze zit op je gasklephuis vastgeschroefd..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Celica of stel zelf een nieuwe vraag.