Toyota Yaris: Yaris 1.3 2009 6-bak 98000km

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1300

Hallo mensen,

Ik heb onlangs een yaris aangeschaft en hiervan moet de drukgroep vervangen worden.
Auto gaat soms moeilijk in de 1 en van 3 naar 2 terugschakelen gaat 8 vd 10 keer moeilijk.
Koppeling slipt verder niet, geen krakende geluiden als je schakelt.

Ik wil dus vh weekend alles vervangen incl hydr. druklager.

Nu de vraag.
Weet iemand zo welke maat nodig is voor de moer op de aandrijfas? Is deze Torx?
Heb je nog andere speciaal gereedschap nodig?

Mijn gereedschapsuitrusting is redelijk uitgebreid maar zal je net zien dat je die ene niet hebt........

Alvast bedankt

Alex

alexhozee

Geplaatst door alexhozee (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Yaris? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 8 jaar geleden

Weet je zeker dat het in de drukgroep zit? gaat de koppeling zwaar? trilt de auto met wegrijden?
het kan ook in de schakel kabels zitten die aan de pook vast zitten, als die gerekt zijn of er zit teveel speling op het mechaniek zal de auto ook niet lekker schakelen.

ik zou dat eerst even controleren voordat je de bak eraf haalt en een hoop kosten maakt.

alexhozee (0), 8 jaar geleden

Ik heb niet het idee dat hij zwaar gaat (de koppeling) maar heb ook geen referentiemateriaal. Mijn vrouw vindt hem niet zwaar koppelen.
Hij trilt niet met wegrijden en opschakelen gaat wel soepel, het is voornamelijk van 3 naar 2 schakelen. als je snel de koppeling intrapt en snel terugschakeld doet hij het meestal wel goed.
Ik heb de auto laatst weggebracht omdat hij ook airco service nodig had en in de garage (geen Toyota dealer) kwamen ze hiermee. Ik had gevraagd of ze de koppeling wilde ontluchten omdat ik eerst dacht dat het daar in zat.

Goede tip in elk geval en de moeite waard omdat te checken. Heb je nog tips/trucs om het te controlen?

Profundo Autoservice (0) PRO, 8 jaar geleden

Als de auto in de vrij staat kun je d.m.v. te stellen zorgen dat de pook ook mooi in het midden staat, als je vervolgens een versnelling kiest moet je controleren of hij op de bak ook helemaal in de versnelling staat, als je vervolgens de schakelgaffel nog verder kan drukken is de kabel niet goed.

alexhozee (0), 8 jaar geleden

Ik ben even aan het stoeien geweest.
Tijdens het schakelen de kabels bekeken en het viel me op dat als de hij niet goed in de 2de versnelling ging de linkerkabel nauwelijks bewoog.
Als ik dan de pook verder naar links forseerde en de kabel verder bewoog ging hij in de versnelling.
De aansluiting los gehaald op de pook en de kabel 0.5cm op gevoel verlengd zodat de slag wat groter werd.
Hij schakelt nu weer goed en rij al 3 dagen zonder problemen waar eerder elke rit steeds een probleem was met schakelen.

Zoals het nu lijkt dus geen drukgroep vervangen.

Bedankt voor de tips Peter.

Profundo Autoservice (0) PRO, 8 jaar geleden

Graag gedaan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Yaris of stel zelf een nieuwe vraag.