Renault Twingo: speling op voorwiel en een soort tikkend geluid

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: d7f 1.2

ik heb iets speling op mijn voorwiel. dit heb ik al sinds de aankoop ongeveer 3 weken geleden.
als ik het linker voorwiel beet pak aan de bovenkant terwijl de auto op de 4 wielen staat en ik schud aan het wiel dan voel ik speling en hoor dit ook tikken.

rijdt ik door een bocht rechtsaf (dus druk op links) dan hoor ik ook een tikkend geluid van het linker wiel komen.


kan ik de speling verhelpen door de centrale moer vaster te zetten? (hier heb ik overigens nog niet naar gekeken iv andere problemen aan de auto)
of is het een probleem in combinatie met de aandrijfas/homokineet of fuseekogel?

alvast mijn dank.

martin036

Geplaatst door martin036 (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Twingo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

ferdinand (60), 8 jaar geleden

Kan van alles zijn.Wiellager,stuurkogel,fuseekogel,draagarm,taatslager.Het beste is met twee man voelen waar de speling zit .De een beweegt het wiel en de ander voelt aan de diverse onderdelen.Het aandraaien van de centrale moer is niet zinvol.Als de speling in het wiellager zit ,zal deze moeten worden vervangen.
ferry

martin036 (0), 8 jaar geleden

net even gekeken, het is het wiellager waar speling op zit.
het lager is niet hoorbaar als je het wiel met de hand draait.

precies zo'n zelfde klacht (toevallig ook nog eens hetzelfde wiel) had ik een paar jaar geleden met een 1996 vw Passat en deze kwam met dit euvel door de apk keuring en de keurmeester zei, dit is voor de apk goedkeur
maar ik vroeg me af, kan ik hier nog wel veilig een tijdje rijden ondanks dat het apk goedkeur is?


het gaat trouwens om een twingo uit 1999 ipv 2009

ferdinand (60), 8 jaar geleden

Ik denk,dat het niet het lager is.Zoals jezelf al aangeeft,hoor je een tikkend geluid.Als dit het lager is,moet je hem horen als je het wiel draait.Je moet hem wel even een zwieper geven,maar dan moet je hem horen.Ik denk eerder een fuseekogel.
ferry

martin036 (0), 8 jaar geleden

ik twijfel bij de fuseekogel.
onlangs heb ik het subframe vervangen en hierbij heb ik de fuseekogel van de draagarm moeten nemen. bij controle leek het erop dat de kogel spelingsvrij en strak in de fusee zat.
vandaar dat ik zelf eerder aan een lager zit te denken. fuseekogel zal ik komende week opnieuw bekijken voor de zekerheid.

ferdinand (60), 8 jaar geleden

De fuseekogel was een van de mogelijkheden.Zoals ik heb aangegeven kan het van alles zijn.Het lager sluit ik eigenlijk uit.Moet hoorbaar zijn.Maar ga eens met zijn tweeën kijken,dan moet je eruit kunnen komen.
ferry

martin036 (0), 8 jaar geleden

het bleek toch het wiellager te zijn dat versleten is.
ivm de kosten van een nieuw lager met inpersen heb ik een revisie naaf besteld met 3 maanden garantie.
komt woensdag binnen.

ferdinand (60), 8 jaar geleden

Oke ,dus opgelost.Maar je moet het lager toch gehoord hebben?
ferry

martin036 (0), 8 jaar geleden

rechtuit rijdend hoorde ik het lager niet maar in een bocht naar rechts, met name wat meer stuuruitslag hoorde ik een enigzins verontrustend tikkend/kloppend geluid.
gisteren voor de zekerheid de auto op de brug gehad en er een monteur naar laten kijken en deze bevestigde dat het lager zeer slecht is.
toch vreemd dat de auto apk heeft gekregen in maart met oog op het lager en subframe want die waren echt niet veel beter. sinds maart heeft de auto 4000km gereden.

martin036 (0), 8 jaar geleden

problemcar wil antwoord terwijl het al is opgelost met bovenstaand verhaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Twingo of stel zelf een nieuwe vraag.