Toyota Starlet: Start niet - geen klik

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3 E2

Vreemd probleem, voor mij. Gisteren auto rijdend neergezet. Vanmorgen het volgende: Sleutel in contactslot - lampjes dashboard branden - draai sleutel om, er gebeurt niets, geen klik-tik te horen - lampjes uit, op het olielampje na, deze brand nu flauw - sleutel meteen eruit - de benzinemeter gaat langzaam ver over het maximum heen - de fan van de radiator draait - een sissend geluid is tevens hoorbaar en het olielampje brand nog steeds flauw. Ik moet een accu pool eraf halen om de fan en het sissend geluid te stoppen.
Het sissend geluid komt voor zover ik kan horen bij de injectoren vandaan
Vandaag twee relais, van de benzinetoevoer en start vervangen, probleem hetzelfde. Als ik de accu pool eraf haal hoor ik een zachte klik bij de relais bij de motor.
Er is een wegenhulpmeneer bij geweest, had geen idee wat het zou kunnen zijn, kon de auto alleen maar weg brengen.

Misschien iemand die mij op weg kan helpen? Elke suggestie welkom!

Johntoyotastarlet

Geplaatst door Johntoyotastarlet (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Toyota Starlet? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Wat heeft de wegenmeneer geconcludeerd ?? Gaat er bij mij niet in, dat hij ´geen idee´ had.
Wat was de accuspanning? Wat is de accuspanning met losgekoppelde + ?

Johntoyotastarlet (0), 8 jaar geleden

Hartelijk dank voor een zeer snel antwoord. Helaas kon ik daarna niet reageren, kon niet inloggen, heeft lang geduurd voor het wel kon.
Ik heb 12,66 volt wanneer ik meet met 2 klemmen. Alleen de pluspool vast, gemeten met de meetpinnen op plus en min: 12,66 volt. Alleen de min vast ook 12,66 volt.
Ik hoop dat je er wat mee kan.
Vriendelijke groet, John Vercruijsse

Johntoyotastarlet (0), 8 jaar geleden

Nog even over de wegenhulp. Hij kwam van een bergingsbedrijf, keek alleen maar onder de kap en op het dashboard, zei dat hij niet te lang op straat mag sleutelen en wilde me al vrij snel naar een garage brengen. Had geen idee wat het kon zijn. Wel opperde hij dat het een kapotte zekering kon zijn. Zekeringskastje bij de motor geopend, ik keek hier voor het eerst in, alle zekeringen nagekeken, toen hij zei dat de grote vierkante blokjes ook zekeringen waren wist ik zeker dat hij geen automonteur was. Achteraf had hij toch moeten weten hoe relais eruit zien. Het was dus letterlijk een bergingsbedrijf, terwijl de centralist van te voren zei dat er een professioneel automonteur langs zou komen... Zo staat het ook op hun site.

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Komt er spanning op het startrelais tijdens de startpoging?

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

Dat was er toch geen hulpverlener die de anwb heeft gestuurd mag ik hopen anders gelijk terugbellen, of een klacht indienen

Hans4040 (190) PRO, 8 jaar geleden

De ANWB stuurt toch niet gelijk een berger, Jan?
Het zal de concurent wel geweest zijn...

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

Het is wel zo dat de anwb Piekcontractors in huurt (garage bedrijven) die wel onder dezelfde voorwaarden als een wegenwacht moeten werken, (maar die laten wel eens een steekje vallen ) vandaar mijn opmerking

Johntoyotastarlet (0), 8 jaar geleden

Aan Ralf: Hoe kan ik de spanning meten? Dat is o.a. een probleem, van elektrisch en hoe te meten met een multimeter weinig ervaring. Ik ga morgenochtend kijken of ik eruit kom.

Johntoyotastarlet (0), 8 jaar geleden

Aan Jan en Hans: Nee, geen ANWB maar een collega. Vond het niet juist de naam hier te noemen daar ik inderdaad het nog even door wil geven want er ging nog iets fout. Ik vind ook dat je gewoon een keer pech kan hebben.

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

Mag ik vragen welke hulpverlener is geweest van welke organisatie

Hans4040 (190) PRO, 8 jaar geleden

Ja, dat mag maar dan graag via de mail...

Johntoyotastarlet (0), 8 jaar geleden

Beste Ralf:
Ik heb het startrelais eraf gehaald, sleutel on-stand, meter in pin 1 en 2:12,43 - Startstand: Zakt langzaam naar beneden 12.00 voorbij - Sleutel eruit: 9,86. Haal ik de plus pool eraf is er een klik, zo te horen van het voorste ronde zilverkleurig tonnetje, pool erop: 0,02v.
Nu in de contactjes 3 en 5: 12,09v - Contact on: 19,54v, in deze stand wisselt de voltage van 19,5 naar 17, dan weer 19,5 enz. - contact maken: 2,34,
Het is nu zo dat de fan van de radiator niet aan gaat, wel het sissen, wat door blijft gaan na de sleutel eruit te hebben gehaald.

Blauwe blokje (injectoren neem ik aan) eraf, gemeten in contact 1 en 2: 0,03. Contact on: 9,44. Startstand: 12,00. Los: 9,33. Sleutel eruit: 0,03
Nu in de contactjes 3 en 5: 12,5. Contact aan 1,72v. Startstand: 0,26v. Het sissen is nu niet hoorbaar, ook niet bij de sleutel eruit.

kaleido 1 (945) PRO, 8 jaar geleden

Een paar vragen , in een 12v systeem 19.5v meten ?
Het sissen waar komt dat vandaan ?

Ralf_Jensen (0) PRO, 8 jaar geleden

Met het startrelais bedoel ik het relais op de startmotor !! Ik weet niet wat je nu gemeten hebt?! Plaats maar eens een foto.
Daarbij 19,5 V gemeten? ~hierdoor twijfel ik aan je metingen.

Je schrijft dat je startprobleem hebt. Dus motor wordt niet rondgegooid? Spanning op je kleine draad op startmotor. Evtl starten met hulpaccu.

Johntoyotastarlet (0), 8 jaar geleden

Hierbij 2 foto's van het zekering kastje bij onder de voorklep. het zwarte blokje is het startrelais en het blauwe voor o.a. bensineinjectoren.

Johntoyotastarlet (0), 8 jaar geleden

De startmotor doet niets. Ik kan de startmotor tot nu niet vinden, ik begrijp dat ik onder de auto moet kijken, maar bestaat hier ook een foto van? Ik heb lang op het internet gezocht, nog niet gevonden.
Het gesis wat aanhoud hoor ik het beste als ik met mijn oor vlak boven het "pompje" hou waar de gaskabel in gaat.

Hans4040 (190) PRO, 8 jaar geleden

Startmotor Toyota Startlet

ofstone (0), 8 jaar geleden

Vanaf de plus pool van de accu zal de dikste kabel naar de startmotor gaan. Volg dus die kabel en dan vind je hem.

daandc (0) PRO, 8 jaar geleden

Startmotor bevind zich aan de achterkant v.d motor (schutbordzijde )

Ter hoogte van het koppelinghuis!!!

Verbind het startrelais eens door dan weet je of het in je startmotor zit of in je bedrading .

daandc (0) PRO, 8 jaar geleden

[quote=Johntoyotastarlet]De startmotor doet niets. Ik kan de startmotor tot nu niet vinden, ik begrijp dat ik onder de auto moet kijken, maar bestaat hier ook een foto van? Ik heb lang op het internet gezocht, nog niet gevonden.
Het gesis wat aanhoud hoor ik het beste als ik met mijn oor vlak boven het "pompje" hou waar de gaskabel in gaat.[/quote]
Dit is het gasklephuis wat je bedoeld !!!

check

Beste antwoord, geplaatst door Johntoyotastarlet (0), 8 jaar geleden

Oplossing: Ik moet op straat onder de auto de startmotor zien te vinden, is best wel lastig bij deze auto. Het lukte mij niet te meten of plus en min door te verbinden, vond het ook te riskant auto op de krik ertussendoor murwen en starten. Helaas mijn gesteldheid speelt mee en een beetje dat ik tegenover een politiebureau woon, langdurig sleutelen schijnt niet meer te kunnen.

Uiteindelijk toch naar de garage, die hebben de dikke pluskabel van accu naar startmotor vervangen, die was defect.

Hartelijk dank voor het meedenken en tips, zeker Ralph die al snel in de goede richting zat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Toyota Starlet of stel zelf een nieuwe vraag.