SsangYong Rexton: olie peil versnellingsbak(automaat) rodius/rexton 2.7 xdi

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.7 xdi

ok dan
onder de auto blijkt de olie idd weg te lopen op de stekkerdoorvoer
bij mercedes een nieuwe stekker gehaald WTH nog geen 15 euro. Een stukkie plastic met 2 rubber O-ringetjes en een klein schroefje. Na vervangen en afvullen van de bak geen problemen meer.
Maar toch niet helemaal blij.
Dat de garage met het spoelen van de bak dit niet vervangen heeft tesamen met het filter, gewoon opnieuw afvullen.
Los van het idee dat de prestaties van deze zware auto rusten op een dergelijk onderdeel.

TISrodius

Geplaatst door TISrodius (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor SsangYong Rexton? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

TISrodius (0), 8 jaar geleden

tijdens het rijden lijkt de bak van mn rodius in de versnellingen te slippen.
vervelend op te pakken bij gas na inremmen
dus
met speciale pijlstok gemeten tijdens stationair in "p"

onderste twee indicaties is voor koud 25 gr
bovenste indicaties voor warm 80 gr
tussenliggend peilstok is 2 a 3 cm

maar de olie tipt net aan onderste niveau
dan zou de bak leeg zijn

volgens het boekje ben ik dan 8 liter olie kwijt of lees ik dat nu verkeerd.
vorig jaar september de bak laten spoelen enzovoort
met ik neem aan een volle bak verse olie

what the hell ?????

dus mijn vraag hoe lees ik de peilstok en onder welke omstandigheden

ATR Transmissies (0) PRO, 8 jaar geleden

Beste Dirk,
De automaatbak controleer je met draaiende motor. dit om het systeem te ontluchten.
wanneer de automaat nog koud is moet je uitgaan van de onderste indicatie op de pijlstok, wanneer de automaatbak op bedrijfstemperatuur is dan moet je van de bovenste indicatie uitgaan.
advies is om als eerste olie bijvullen totdat die op niveau is.
warm rijden en warm nog een keer controleren.

Groetjes Peter

TISrodius (0), 8 jaar geleden

Peter,

ik ben met de auto afgereden naar de eerste gelegenheid om ATF versnellingsbak olie te kopen.
het 4de lokaal tankstation kon me pas hierin voorzien maar ondertussen was de bak op temperatuur
na de 1ste liter nog geen reading op de stok bij de 2de liter stond het peil halverwege warm en koud
een 3de liter in de trunk mee onderweg voor fijndosering

dan rest de vraag
als ik straks opstart zou ik het peil moeten kunnen meten op koud 25gr
en na redelijke afstand de bak warm is zou ik het peil moeten kunnen meten op warm 80gr

stijgt het niveau olie dan in de bak 2 a 3 cm tijdens het opwarmen (de afstand tussen warm en koud op de peilstok.
dat is dan een fameuse uitzetting

btw op een normale carterolie peilstok houd ik aan dat tussen de twee marktekens een liter olie verloop zit
hoe is dat nu bij de rodius versnellingsbak

ondertussen rijdt ze al een stuk beter ik moet alleen nog nalopen waar de olie verloren is gegaan
nogmaals eind vorig jaar verschoont en ververst geweest

thnx, dirk

ATR Transmissies (0) PRO, 8 jaar geleden

Hallo Dirk,
Het klopt zoals u het olie niveau omschrijft. morgenochtend koud moet u het onderste streepje op koud meten en nadat de automaatbak op bedrijfstemperatuur is het bovenste streepje.
Het klopt ook dat wanneer je van onderste streepje +/- 1L olie erbij doet dat dan het niveau richting of iets over het bovenste streepje gaat.
meest voorkomende lekkage is de stekkerdoorvoer van de automaatbak (normaal gesproken horen ze die mee te vervangen bij onderhoud van de automaatbak)

TISrodius (0), 8 jaar geleden

jeroen, thnx

ik zal op zeker bij het naspeuren deze stekkerdoorvoer controleren gelijk met de seal van de uitgaande as (zoals elders gesuggereerd werd als bron van lekkage).

vg Dirk

TISrodius (0), 8 jaar geleden

jeroen,

nu komt naar voren dat enkel de bak vorig jaar gespoeld is geweest met 16 liter spoelolie en vervolgens weer is afgevuld met nieuwe transmissie olie. geen filters, of doorvoeren van stekkers/kabels.

de lekkage toont zich aan voorzijde rechter hoek vanachter een aluminium plaatje waarboven de versnellingspook kabel of dergelijke in de bak steekt.
is dat een klus die mij voorlopig van de straat houdt ofwa ?
de carterpan en pakking zijn goed bereikbaar maar dan ?
er staat een aantal liter olie achter ! aftappen !
en .....

gr Dirk

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je SsangYong Rexton of stel zelf een nieuwe vraag.