Volvo V50: Roetfilter vervangen/verwijderen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 D

Ca 3 jaar geleden heb ik een Volvo V50 1.6D uit 2007 gekocht met 126.000 km op de teller. Bij de dealer waar ik de auto destijds gekocht heb beweerde men dat het roetfilter vervangen is bij het rijklaar maken. Voorschrift is dat dit om de 120.000 km gebeurt.
Vorig jaar bij een kilometerstand van 176.000 moest het roetfilter aan een regeneratiecyclus onderworpen worden, omdat de auto opeens met sterk verminderd vermogen draaide. Een paar weken geleden bij een kilometerstand van 193.000 moest het roetfilter weer geregenereerd worden, omdat er weer vermogenverlies optrad.

Een tijd voordat het roetfilter voor de eerste keer geregenereerd is, begon ik al veranderingen aan de auto te merken. Deze problemen zijn na het 2 maal regenereren nog steeds aanwezig, zie opsomming
-Stotteren / inhouden van de auto tijdens het rijden tussen de 1500 en 2000 toeren
-Stotteren bij filerijden, stapvoets rijden in 1e en 2e versnelling
-Ik heb het idee dat het brandstofverbruik hoger is dan toen ik hem kocht
-Na iedere rijbeurt draait de koelventilator een tijdje na, als ik de auto heb uitgezet (zelfs bij lage buitentemperaturen). In het begin was dit niet zo (Motortemperatuur is normaal, olie en koelvloeistof zijn op peil)

Kan iemand mij over bovenstaande advies geven? Zijn de beschreven symptomen toe te wijden aan het roetfilter? Daarnaast overweeg ik om het roetfilter te laten vernieuwen of verwijderen als er weer vermogensverlies optreedt.
Al vraag ik me af of ik bij het verwijderen van het roetfilter de auto nog wel door de APK krijg?

Meijer_RJW

Geplaatst door Meijer_RJW (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V50? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan5047 (0) PRO, 8 jaar geleden

Is bij Volvo een bekend probleem, er zijn er die de roetfilter laten verwijderen en uitschrijven in de comp. HET IS NIET DE MANIER, want je belast zo het milieu

P. Kelder (0) PRO, 8 jaar geleden

Het is zeker mogelijk de inhoud van het roetfilter te laten verwijderen maar tegelijkertijd moet ook de software worden aangepast.
Bij een goed rijdende auto zou ik dit niet aanraden, in dit geval zeker wel...

Gr. paul

Meijer_RJW (0), 8 jaar geleden

Allen bedankt voor jullie inbreng. Ik wil niet meteen overgaan op het laten verwijderen van het roetfilter, want milieubewust ben ik zeker.
De auto heeft in het begin ook goed gelopen met roetfilter, dus zou ik ook het bestaande roetfilter kunnen laten vervangen door een nieuwe. Dan zouden de problemen ook weg moeten zijn toch?
Heeft iemand inzicht in de kosten voor het laten plaatsen van een nieuw roetfilter t.o.v. het laten verwijderen van het roetfilter en aanpassen van de software?

ofstone (0), 8 jaar geleden

Een nieuw filter of het filter laten schoonmaken bij een gespecialiseerd bedrijf, zal ongeveer evenveel geld kosten als uit programmeren en verwijderen.
Maar het kan zijn dat het slechts een tijdelijke oplossing is.
Kan dat het filter vol as zit, maar vaak is er een onderliggende oorzaak als het filter snel verstopt.
Het kan dat je motor teveel roet genereerd door versleten verstuivers, egr, lekkende turbo etc. Het filter moet meer roet verwerken en zal vaker regeneren, en daardoor dit process vaker niet kan afronden.
Kan ook dat hij niet detecteerd dat het roetfilter dicht zit, doordat de slangetjes van de druksensor verstopt zitten.
Als je dus de mogelijke onderliggende oorzaak niet oplost kost het je binnenkort weer geld.

Roetfilter er uit halen en uit programmeren is een allerlaatst redmiddel en gezien de extra roetuitstoot is het niet de beste oplossing.
Echter gezien de leeftijd en de bekende roetfilterproblematiek van deze auto/motor wellicht wel het meest economisch.
Een schrale troost is dat een roetfilter toen nog niet verplicht was, en dat zonder roetfilter en regenereren je verbruik iets daalt en iets minder co2 zult uitstoten.

Hendrik4290 (0) PRO, 8 jaar geleden

zir er een origineel filter in of een goedkoop
Sommige kgoedkopere alternatieven deugen niet omdat ze een ander binnenwerk hebben dat niet zolang goed blijft.
in combinatie met injectoren die hun beste tijd gehad hebben krijgen ze dan ook nog meer roet te verwerken.
Sensoren kunnen ook slecht zijn.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Ruud,mail me even persoonlijk,dan kan ik je wel wat info geven.
Ik mag namelijk geen reclame maken via deze site.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V50 of stel zelf een nieuwe vraag.