BMW 523I: Krukas positie sensor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 256S3

Ik heb voor de 2e keer probleem dat mijn krukas sensor binnen korte tijd stuk blijkt te zijn.
Via INPA krijg ik de melding (83) Engine Speed / Crankshaft postition sensor.
Wat kan er toch aan de hand zijn waardoor die in zeer korte tijd weer stuk blijkt te zijn.
Er zit een VDO in. Wie kan me verder helpen of heeft een tip ?
Alvast erg bedankt.

Tony40

Geplaatst door Tony40 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Tony40 (0), 7 jaar geleden

Vanmorgen normale start, na 5 minuten rijden bij stilstaan, sloeg de motor af.
Paar uur later normale start en geen rijproblemen totdat de motor enkele minuten stationair draaide en wederom zomaar afsloeg.

j.baars (0), 7 jaar geleden

Goedendag: ik ben in het bezit van een 320 Touring 1997 met M52 motor.
Ik heb in 2 jaar tijd 5 x de krukassensor vervangen door niet orginele.
Ik kocht ze overal via Ebay, bijv Duitsland en tot China aan toe.
De een na laatste keer was het bij Offenga, deze was ook niet orgineel en ging binnen de garantie termijn ook weer kaduuk. Op aanraden van een Bmw monteur deze omgewisseld voor een orginele Nu heb ik helemaal geen last meer. dus?????????????

Tony40 (0), 7 jaar geleden

Het lijkt me dat die niet echt kapot is maar dat die pas kuren krijgt als de motor warm is.
Zou het door water en olie lekkages kunnen komen?

MJ (0) PRO, 7 jaar geleden

Originele BMW part bij de dealer kopen. Let op de de montage 1-2 mm spelling t.o.v. de tandkrans.

Tony40 (0), 7 jaar geleden

[quote=MJ]Originele BMW part bij de dealer kopen. Let op de de montage 1-2 mm spelling t.o.v. de tandkrans.[/quote
Hoe weet ik of dat goed zit? Het kan er maar op 1 manier in, er zit wel een ringetje tussen.
Als je hem koopt zit die er niet bij, heb bij de vervanging het oude ringetje ertussen gedaan.
Vanmorgen weer gereden, starten perfekt toen motor warm was en ik langzaam op een parkeerplaats reed sloeg die af. Hij starte wel weer gelijk maar dan weer met krukas storing, Ook storing (8) (INPA) Mass flow meter staat nu in het geheugen als sporadische storing.
Hoe kan het dat alles bij koude motor wel goed doet, Kan die krukas sensor half stuk zijn?
Hoe dan ook ga ik dit keer wel een originele erin zetten.

j.baars (0), 7 jaar geleden

Goedenmiddag; Ga een blokje om tot dat de temp meter net uit het blauwe gaat, dan snel naar huis en via de onderzijde met een haarfohn de sensor verwarmen (let op de draaiende ventilator) ,vermoedelijk zal de motor uitvallen en zolang u de sensor verwarmd niet meer starten. Wanneer hij niet wil starten zal ook de toerenteller tijdens het starten niks aangeven. Dan is die zeker kaduuk.

MJ (0) PRO, 7 jaar geleden

Kan zeker dat er een onderbreking optreedt bij opwarming van de motor/sensor/bedrading ect. Of dat de aansluiting waar de stekker opzit brak is. Defecte stekkers en bedrading is lastig doormeten. Als de sensor nieuw en origieel BMW is kan je die uitsluiten als foutoorzaak.

Tony40 (0), 7 jaar geleden

Dat word lastig onderzoeken of de stekkerverbinding in orde is.
Even alles op een rijtje waarom ik denk dat koelwater de ellende veroorzaakt.
De vorige VDO sensor was vrij snel kapot , vlak daarvoor had ik een lekkende radiateur, dus deze vervangen
de nodige koelvloeistof en olie is waarschijnlijn langs de kabel naar de sensor gelopen, deze was dan ook vrij nat.
De huidige VDO sensor iets beter de kabel laten lopen en niet tegen het motorblok aan, deze heeft vanaf de zomer tot heden zonder storing of problemen gewerkt.
Poosje terug zag ik dat het water helemaal laag stond in het expansievat, deze weer op niveau gezet, paar dagen later stond het weer te laag en weer iets bij gedaan.
Blijkbaar verliest die ergens het koelwater, ook de storing krukas sensor kwam spontaan terug.
Ik denk nu dus dat het koelwater bij warme motor onder druk ergens eruit loopt en dat dit bij de sensor in de buurt komt.
Nu staat water weer te laag,(vul nu niet meer bij) De auto start elke morgen perfekt, soms gaat die afslaan bij stoplicht, storing (8) Mass air flow is er nu bijgekomen. Bij herstart van de auto mist die wel de power en denk ik dat die in noodloop loopt.
Voordat ik geld ga uitgeven aan weer een nieuwe sensor, wil ik toch eerst uitsluiten of dat koelvloeistof de boosdoener is. Ik ga eerst zoveel mogelijk de sensor en draad kitten met siliconen. Als dan blijkt dat het allemaal weer goed gaat dan is de oorzaak duidelijk.

Tony40 (0), 7 jaar geleden

Vandaag weer een nieuwe sensor geplaatst, en het werkt weer allemaal goed.
De oorzaak kwam hoogstwaarschijnlijk door het lekke van olie en koelvloeistof.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.