Mitsubishi COLT: Motor start niet, wel vonk

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 4G13, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

Ik heb een Colt 1.3 GLI uit 2000. Hij wil niet aanslaan bij het starten.

Heb het volgende gecontroleerd/geconstateerd/uitgevoerd:
- verdeler vervangen inclusief verdelerkap
- vonk bij elke bougie
- brandstofpomp hoor ik wel, echter geen brandstof in galerij
- distributie gecontroleerd (je weet maar nooit)
- motor reageert niet op inspuiten van rem reiniger in inlaatspruitstuk
- Accu los gehad en weer aangesloten: geen effect.

In eerste instantie zou je denken dat het komt omdat er geen brandstof toevoer is, echter omdat de motor totaal niet reageert op rem reiniger, denk ik dat er wat anders aan de hand is. Wie weet de oplossing?

Ik hoor het graag.

Vr. Gr. Ron Elzinga

Ron Elzinga

Geplaatst door Ron Elzinga (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Colt? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

kaleido 1 (945) PRO, 7 jaar geleden

Dan zou ik toch eerst eens uitzoeken waarom er geen brandstof komt terwijl je de pomp wel hoort ?
Je zegt wel dat je vonk hebt .
Heb je al compressie gemeten ?

Ron Elzinga (0), 7 jaar geleden

Ik heb nog niet de compressie gemeten. Kan ik nog doen. Overigens bij het slepen van de auto wel gemerkt dat hij flink aan de kabel trok, toen we probeerden auto aan te slepen. Dan zou je zeggen dat compressie toch in iedergeval redelijk is. Heb nu een obd2 foutcode lezer te leen. Ga ik in het weekend even mee bezig.
Zodra ik meer weet zal ik het melden.

Ron Elzinga (0), 7 jaar geleden

Inmiddels weer een stap verder.

- OBD2: kon niet uitgelezen worden, auto/module maakte geen contact met uitleesapparaat :-(
- brandstof circuit volledig gecheckt: bij starten motor komt er brandstof uit het brandstof filter, de leiding daarna weer aangesloten nogmaals bij starten motor geconstateerd dat uit de retourleiding van galerij brandstof retour stroomt naar de tank.

Mijn conclusie:
Motor heeft compressie, vonk en brandstof tot aan de injectoren, echter de injectoren worden niet aangestuurd. Dit zou betekenen dat de aanstuur unit, volgens mij ECU genoemd niet in orde is. Wie kan mij vertellen waar ik de ecu in de auto kan vinden?
Heb het internet al afgestruind, maar waar dat ding zit is mij een raadsel.

Graag advies.

EHES (0), 7 jaar geleden

Ik heb eventueel wel het werkplaats handboek ( in het Engels) voor je. Deze is van de Colt/Lancer vanaf 1997. Wellicht als je die doorspit kom je de ECU ook wel tegen. Is wel 29Mb groot in ZIP formaat. Reageer maar als je die wilt, dan stuur ik deze via Wetransfer naar je toe.

Ron Elzinga (0), 7 jaar geleden

Hallo EHES, als je me dat werklaats handboek wilt sturen, dat zou fantastisch zijn.
Alvast bedankt. :-)

Heb jij ervaring met ECU problemen/defect?
Heb inmiddels gehoord dat het omwisselen van ECU lastig is i.v.m. sleutel code, maar moet lukken.
Helaas heb ik daar wel de dealer bij nodig, om oude sleutel weer te laten matchen met nieuwe ECU.
Maar ach als de auto het dan weer doet, zou super zijn.

e-mails adres: ronelzinga@gmail.com

EHES (0), 7 jaar geleden

Ik heb via WeTransfer het handboek inmiddels verstuurd. Wat ik weet is dat je ook de startonderbreker (indien aanwezig) samen met de ECU dient te vervangen. Vaak is via de sloop wel een complete set (sleutel+slot+ECU+startonderbreker) verkrijgbaar. Dan hoef je dealer ook niet te bezoeken. In mijn auto (space star) zit het hele zaakje achter het middenconsole weggebouwd. Succes!

Ron Elzinga (0), 7 jaar geleden

Beste EHES,

Bedankt voor het sturen van het handboek. Ik heb al gezocht naar ECU + sleutel en contactslot, maar dat valt nog niet mee.
Veelal zijn deze onderdelen al weg. Ik zal het verdere verloop op de site melden. Nogmaals bedankt.

Ron Elzinga (0), 7 jaar geleden

Beste allemaal,

Om te beginnen, De Colt draait weer als een zonnetje ! :-)

Even het verloop tot aan de oplossing:
Ik heb de auto van een collega gekocht, met de mededeling dat hij niet wilde starten.
(Mijn uitdaging was het om de motor weer aan de praat te krijgen.)
Ongeveer twee jaar terug had hij ook al eens problemen en toen bleek het de verdeler te zijn. Dat probleem was toen opgelost door een andere sloopverdeler te monteren. In december 2016 kreeg de auto weer gelijke problemen, dus weer de verdeler vervangen en aangesloten.
Hij was er toen zat van en heeft mij de auto verkocht. Nu rijdt hij in een Citroën C1.

Auto opgehaald en op onderzoek gegaan, de motor had:
- compressie
- eerst leek het er op dat hij geen brandstof kreeg, maar bij nader onderzoek bleek dit wel het geval
- een goed vonk.

Ik had ook nog geprobeerd of de motor op remreiniger wilde starten, maar dat deed hij niet en dat was al vreemd.
Een diagnose meter aangesloten, resultaat: geen verbinding met ecu.
Toen dacht ik dat de ecu of startonderbreker kapot was.
Ik had min of meer al besloten om de auto bij de dealer te laten uitlezen.
Toch wilde ik eerst zeker stellen dat de ontsteking juist stond (timing). Distributieriem had ik wel gecontroleerd en die was in orde.
Door het door EHES beschikbaar gestelde werkplaats handboek, kwam ik te weten dat indien merkteken op nokkenas poelie gelijk stond met merkteken op cilinderkop, cilinder 1 op compressie stand stond. (Wel even gecontroleerd door bougie te demonteren of de zuiger boven in stond en dat was het geval.) Toen de verdeler kap gedemonteerd en daar zat het probleem. Bij bovengenoemde stand, had cilinder 1 de vonk moeten krijgen, maar deze werd naar cilinder 4 gestuurd. De bougie kabels op de verdeler correct aangesloten (1-3-4-2) en toen gestart.
Resultaat, motor sloeg gelijk aan. Proefrit gemaakt en alles werkt naar behoren.

Een ieder bedankt voor het mee denken.

Vr. Gr. Ron Elzinga

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Colt of stel zelf een nieuwe vraag.