Renault CLIO: Toeren schieten omhoog

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: K9K A7, Motorinhoud (cc): 1500, Vermogen (kw): 48

Wellicht heeft dit probleem te maken met het vorige, maar denk het niet.

Als ik bijv. van 2 naar 3 schakel en daarbij wat gas bijgeef, schieten de toeren omhoog terwijl de snelheid op de normale manier toeneemt.
Het lijkt dan alsof de toeren die dus omhoog schieten even los staan van de snelheid van de auto.
Ik moet dan het gas loslaten en dan kan ik gewoon rijden met gas bijgeven etc.
Het gebeurt ook in andere versnellingen.
Alvast bedankt!
Sander

sanderson

Geplaatst door sanderson (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Renault Clio? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Misschien haarkloverij, maar de tekst is niet 100% duidelijk.
Gaan de toeren omhoog TIJDENS het schakelen (koppeling half in) of vlak NA het schakelen (met het koppelingspoedaal los)?

Indien vlak NA het schakelen, probeer dit eens (wel opletten dat er niemand vlak achter je rijdt).
Schakel op, wacht 1/2 of een hele seconde en geef dan gas. Wat gebeurt er dan?

kaleido 1 (1425) PRO, 7 jaar geleden

Lijkt mij gewoon een koppeling die slipt , dus bijna versleten is ?

sanderson (0), 7 jaar geleden

Iig na het schakelen, ik kan al rijdend (zeg in zn 2 of 3) zelfs de toeren omhoog gooien alsof ze op dat moment losstaan vd snelheid.
Ik ga zo even rijden kan ik het wellicht nog wat beter uitleggen.

sanderson (0), 7 jaar geleden

Ja kaleido1 dat is ook mijn eerste gedachte.

sanderson (0), 7 jaar geleden

Hoi Kaleido,

Zou je een slippende koppeling niet horen?

sanderson (0), 7 jaar geleden

Als het idd de koppeling is zal het wel een dure grap worden. Balen.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Het klinkt wel naar een slippende koppeling.
Je kunt ook dit proberen: Laat in 3 het toerental zakken alsof je net geschakeld hebt en geef dan fors gas.
Waarschijnlijk vliegen de toeren dan omhoog en is het echt een slippende koppeling.

sanderson (0), 7 jaar geleden

De auto staat bij de garage, geen onregelmatigheden;
Als ik hem straks weer heb ga ik dat testje even uitvoeren, bedankt.

sanderson (0), 6 jaar geleden

Het probleem werd erger en resulteerde in een slippende koppeling, waar ik in een ander topic over geschreven heb.
Het was dus idd. een voorloper van een slippende koppeling.

sanderson (0), 6 jaar geleden

Het probleem werd erger en resulteerde in een slippende koppeling, waar ik in een ander topic over geschreven heb.
Het was dus idd. een voorloper van een slippende koppeling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Renault Clio of stel zelf een nieuwe vraag.