Honda PRELUDE 2.2 VTEC E2: Hoog brandstofverbruik/licht stotteren

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: H22A2, Motorinhoud (cc): 2200, Vermogen (kw): 136

Heren,

Ik loop tegen de volgende zaken aan:

-Licht roffelend geluid in deellast (constant toerental) en bij gas los uit de uitlaat.
-Verhoogd stationair (ca.1000rpm)
-Erg hoog brandstofverbruik
-Mist vermogen tijdens acceleratie.
-Bij volgas (vanaf ca. 5000 rpm, op het moment dat de VTEC activeert) veranderd hij in een inktvis (zwarte rook)

Gedaan om zaken uit te sluiten:

-Fatsoenlijke BP ultimate 98
-Nieuwe lambda sensor
-Nieuwe ontsteking+kabels(bougies slechts 10.000km oud)
-ontsteking middels lamp getimed
-Distributie timing gecheckt
-Geen foutcodes ECU
-Geen vacuum lekkage kunnen vinden.
-Gasklepsensor is gemeten, werkt correct.
-Lambda signaal ziet er goed uit.

Heeft iemand nog meer suggesties die me met deze kwestie kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,

Gert van der Kemp

Gert1985

Geplaatst door Gert1985 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Honda Prelude? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Garmick89 (0), 7 jaar geleden

Originele lambda sensor gemonteerd?

marcelw7083 (0), 7 jaar geleden

zijn de temperatuursensors gecontroleerd ?
bijv koelvloeistoftemperatuur, klopt de meting in de ecu met de werkelijke temperatuur

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Temperatuursensor nog niet gecontroleerd.
Kan deze bovengenoemde zaken veroorzaken ?

Lambdasensor is geen OEM Honda, maar een Denso, maar na de lambda gewisseld te hebben was er geen verschil, je zou denken wanneer het een kapotte lambda zou zijn geweest, dat elke andere in elk geval iets zou moeten verbeteren.

Garmick89 (0), 7 jaar geleden

Kijk eens naar je fuel trims. Ik verwacht dat de long term flink negatief is.
Hoe loopt hij met een koude motor?

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Met koude motor draait ie redelijk goed, niet echt slechter dan wanneer deze warm is.
Negatieve fuel trim ? Deze snap ik niet helemaal... hoe bedoel je dit ?

Garmick89 (0), 7 jaar geleden

Als de 1e lambda een te rijk mengsel registreert zal de ECU de hoeveelheid brandstof gaan knijpen. Ik geloof tot max 25%. Oftewel negative brandstofcorrectie/fuel trim. Omdat je vermeldt dat hij koud goed loopt, maar warm niet, is idd koelvloeistofsensor een verdachte.

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Oké dat is duidelijk.
Zal eens de temperatuursensor meten, kijken of deze nog binnen zijn specs valt.

kaleido 1 (1385) PRO, 7 jaar geleden

Er zit geen lekkage in je uitlaattraject voor de katalisator ? roffel .

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Nee, althans niet kunnen ontdekken.
Maar kan een dergelijk klein lekje deze ellende veroorzaken ?

kaleido 1 (1385) PRO, 7 jaar geleden

Als er nog zuurstof overblijft in je uitlaatgassen , zal de motor meer brandstof in spuiten , heb je al een 4 gas meting uit laten voeren ? , ik lees wel dat het lambda signaal goed is , multimeter waarde ?

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Nee scope

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Inmiddels iets wijzer.
Het blijkt dat de ontsteking getimed is op de TDC markering op het vliegwiel.
Echter moet deze afgesteld worden op 15 graden BTDC, dus maar eens kijken of deze markering zichtbaar is.
Tevens moet tijdens dit proces een jumper geplaatst worden op de plek waar de ECU uitgelezen kan worden, om te zorgen dat de ECU niet gaat bijregelen.

Echter rijzen mij nog 2 vragen.
Kan het kloppen dat deze 15 graden verschil in timing zo'n dramatisch verschil maakt in performance ? En dat de auto op dit moment een kleine 400 km op een volle tank maakt, ipv. de gemiddelde 500 km ?

2e vraag, het staat voorgeschreven dat deze op 15 graden BTDC moet staan, bij een stationair toerental van 620-720 rpm.
Maar mijn huidige stationair met warme motor is 1000 (!) Rpm.
Geen vacuum lekjes of een vervuilde stationair klep gevonden, dit lijkt allemaal in orde.
Kan dit verhoogde toerental veroorzaakt worden door de verkeerde timing van de ontsteking?

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Update:

Lambdasonde aan de scope gehangen, en deze geeft geen wisselend signaal, en maximale spanning is nog geen 500 mV.
Dit is inmiddels de 2e lambda die dood is gegaan.
Wat mij opviel is dat er een dikke kool laag op de lambda zat.
Wat kunnen mogelijke oorzaken zijn van een defecte lambda ?

Doordat de lambda kapot is, kan ik de ontsteking ook niet fatsoenlijk op tijd zetten, klopt dit ?
Mij is verteld dat de lambda alleen regelt tijdens stationair en deellast, klopt dit ook ?

Koelvloeistof temp meter gemeten, en volgens tabel zou deze rond de 40 graden moeten zitten (1,6 kOhm), terwijl het water niet warmer dan 25 graden zal zijn ongeveer.

Garmick89 (0), 7 jaar geleden

Demonteer de bougies eens. Hoe zien deze eruit?

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Bougies gecontroleerd, en waren grijs/wit.
Gecontroleerd na een rit van een halfuur en meteen uitgezet.
Alle 4 zagen ook hetzelfde eruit.
Elektrode afstand ook ruim binnen specs.

Inmiddels nieuwe lambda binnen.
Morgen de injectoren wegbrengen om opbrengst te meten en te reinigen.
Ook meteen brandstofdruk even meten met en zonder brandstofdruk regelaar.
Dan kan ik in elk geval het gehele brandstofsysteem uitsluiten.
Zaterdag ga ik de lambda inbouwen, en meteen weer scope eraan om te meten.

Wat me wel opviel; ik had de verdelerkap eens losgenomen om te kijken hoe de contacten eraan toe waren, en zag dat er een aanslag op de contactpunten zat. En de borstel welke rondgaat zag r in mijn ogen ook een beetje vreemd uit, beetje sporen van knetterende contacten zeg maar.
Hierop de contacten en borstel opgepoetst en terug gebouwd.(hele ontsteking is nog geen 10k km oud)

Auto lijkt nu beter te lopen in deellast, dus het roffelen en lichtjes inhouden tijdens het roffelen lijkt nagenoeg weg.
Echter met heel rustig gas los nemen, roffelt hij nog wel behoorlijk uit de uitlaat.

Brandstof verbruik is nog wel dramatisch hoog.(lees dik 150/200 km minder op een volle tank)

Maar in hoeverre is de ontsteking te timen met een kapotte lambda ?
En hoe kan het zijn dat ik geen foutmelding krijg, terwijl de lambda niets doet ?

Gert1985 (0), 7 jaar geleden

Auto lijkt beter te lopen, brandstof verbruik lijkt gedaald, maar nog te weinig mee gereden om echt te concluderen dat dit het issue was.

Gedaan:
- Lambda vervangen
- Injectoren laten reinigen

Tevens meteen even een 4gas test laten doen na het reinigen van de injectoren.

Resultaat was goed, stationair en op 2000 rpm.
Nu dit goed was de ontsteking iets vervroegd, en auto loopt wat beter.

Gisteren voor de APK gegaan, afkeur op co: 0.6
Hoeveel invloed heeft iets vervroegen van de ontsteking op co ?

Nog een dingetje: na reiniging van injectoren slaat de auto te snel aan lijkt wel, lijkt nog iets eens 1x rond te gaan voordat ie aanslaat, echt heel snel.
En de andere keer moet ie 3/4 seconden rondgaan voordat deze aanslaat ?
Iemand suggesties ? Schiet mij maar lek.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Honda Prelude of stel zelf een nieuwe vraag.