Mazda 5: Bonkende voorwielophanging.

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1800

Mijn Mazda 5 uit 2008 heeft een bonkende voorwielophanging.
Bij het rijden over een klinkerweg bonkt het links voor.

Het vreemde is dat het geluid weg was toen ik links voor de stabilisatorstang had weggenomen.
Daarop heb ik die vervangen en ook de rechter, maar helaas weer een uurtje voor niets in de koude gewerkt ;-)
Ook het vervangen van de draagarm, kompleet met alle rubbers en fuceekogel hielp niet.

Ik kan de rubbers van de torsiestang nog vervangen, maar weer een klus die thuis lastig te doen is, en eerlijk is eerlijk waar ik ook geen goed gevoel bij heb.

Wie weet raad, waar moet ik het zoeken??
Alvast bedankt!

springer22

Geplaatst door springer22 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Schokbreker al gecontroleerd op speling boven in ?
Neem de 2 reactiestangetjes weer eens los en rij dan , is het dan weer weg , zijn het de rubbers van stang zelf.

springer22 (0), 7 jaar geleden

Hoi Kaleido 1, hoe controleer ik die speling?
En ik heb zo het bange vermoeden dat het inderdaad weer stopt met rammelen als die stangetjes weg zijn ;-)
Heb je tips hoe ik die rubbertjes, thuis langs de weg, bij een Mazda 5 kan vervangen?
Staat er spanning op als ik de auto op een bok zet?
Want dan moet ik de stangetjes er altijd afhalen, kan ik meteen je test doen LOL

kaleido 1 (1355) PRO, 7 jaar geleden

Als de auto gewoon op beide wielen staat , staat er geen spanning op de stang.
Als je oprijbokjes hebt , moet het wel lukken lijkt me.
Speling op de schokbreker is lastig , staat namelijk spanning op van de schroefveer .

springer22 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie! Zodra ik even tijd heb zal ik er weer eens onder kruipen.
Ik neem aan dat deze klacht enkel lastig is maar niet gevaarlijk.
Anders moet ik maar naar een garage.

springer22 (0), 7 jaar geleden

Het is opgelost! Ik heb vandaag de rubbers van de stang vervangen en het bonken is helemaal weg.
Ik moet toegeven dat ik niet verwacht had dat het daar vandaan kwam. Ook de rubbers zagen er nog goed uit. Ik voelde geen speling, maar eenmaal de nieuwe gemonteerd bleek het dat wel te zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 5 of stel zelf een nieuwe vraag.