Mitsubishi SPACE WAGON: toerental omhoog tijdens parkeren e.d.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 4G64, Motorinhoud (cc): 2400, Vermogen (kw): 108

Mitsubishi Space Wagon 2.4 automaat

Tijdens parkeren e.d. gaat plotseling het toerental omhoog waardoor de auto even iets naar voren (of achteren) schiet. Het valt mij op dat dit vooral gebeurt als ik 2x het rempedaal indruk.

Opnieuw inleren heeft niet geholpen (alleen het stationair toerental is iets lager geworden en het benzineverbruik lijkt minder te zijn geworden)
Bij de Vakgarage is de auto uitgelezen en zijn geen problemen gevonden. Gasklephuis schoonmaken hebben zij begroot op 200 euro (slik...).

Is dit wel een gevalletje gasklephuis schoonmaken of moet ik het ergens anders zoeken?

Alvast bedankt voor advies.

Perbro

Geplaatst door Perbro (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mitsubishi Space Wagon? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

kaleido 1 (1400) PRO, 7 jaar geleden

Lijkt me meer een vacuum probleem , doordat je de rem meerdere malen bediend zakt je vacuum weg op je remsysteem , kan komen door een lekkage in dit systeem , er komt waarschijnlijk extra lucht in je inlaatsysteem , valse lucht , waardoor je motor toerental omhoog gaat of door het weg zakken van het vacuum , reageert er ergens anders in het systeem iets op deze druk verandering.
Slangaansluitingen , rembooster enz. controleren op lekkage of slechte werking.

Perbro (0), 7 jaar geleden

Oef...Klinkt als een fikse garagerekening.

Dank voor je reactie. Ik laat nog weten hoe en wat.

Perbro (0), 7 jaar geleden

Ik ben bij een autogarage geweest. Heeft er even mee gereden. Hij zegt dat het geen vacuumprobleem is. Dan had hij dit wel gemerkt, zei hij.

Hij wil de bougies vervangen, gasklephuis schoonspuiten en luchtfilter vervangen. Gaat rond de 250 euro kosten. ("gasklephuis zit op een moeilijke plek").

Ik twijfel of ik dit laat doen. 250 euro is voor mij veel geld. Als dit het probleem oplost dan wil ik het wel doen maar hij garandeert niet dat hiermee het probleem verholpen is.

Graag jullie advies.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Oh,dat vind ik persoonlijk wel een snelle conclusie dat er geen vacuumlek is.
Een vervuild gasklephuis heb je namelijk niet alleen bij het inparkeren.
Is het schakelgedrag normaal van de auto?.
Bij een vervuild gasklephuis krijg je ook een ander schakelgedrag.
Bij een vervuild gasklephuis is het toerental ook niet meer konstant maar gaat staan zoeken of gaat schommelen bij het inschakelen van grote stroomverbruikers.
Gaat bokkig schakelgedrag vertonen of op de verkeerde momenten schakelen (toerental is namelijk van invloed hierop)
Kun je het oproepen door bijv de auto in de achteruit/vooruit te zetten bij stilstand ,geen gasgeven.
Blijft het toerental dan stabiel?.
Trap dan eens op de rem,verandert het toerental dan?.
Branden je remlichten bij het intrappen van de rem?.
Zet de automaat in de vrij,schakel je airco eens in/uit,wat gebeurd er dan met het toerental?.
Zo ook verlichting aan/uit,achteruitverwarming aan/uit.
Wat doet dit met het toerental?
Gaat het toerental dan ook sterk omhoog of sterk omlaag?.
Probeer te lokaliseren wanneer het zich precies voor doet want anders moet een garage gaan zoeken en dat kost gewoon geld.

Perbro (0), 7 jaar geleden

Wanneer ik langzaam rij en het rempedaal loslaat gaat het toerental omhoog
en als hij stationair draait en ik de rem loslaat gaat het toerental omhoog

Is echt een probleem met parkeren e.d.

Betreft een automaat

Perbro (0), 7 jaar geleden

Morgen zal ik die andere zaken uitproberen

kaleido 1 (1400) PRO, 7 jaar geleden

Daarom nogmaals controleer je vacuum gebeuren eens , met name je rembooster en het terugslagklepje wat in de leiding zit op je rembooster.

Perbro (0), 7 jaar geleden

Ga ik morgen laten doen. Dankje

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Perbro,

In je eerste bericht spreek je van verhoging van het toerental bij het intrappen van de rem.
In je laatste bericht zeg je dat bij het loslaten van het rempedaal het toerental omhoog gaat.
Bij welke beweging treed het nou op,bij indrukken of loslaten.

Perbro (0), 7 jaar geleden

Ja sorry, onduidelijk van mijn kant. Het gebeurt na bij het loslaten van het rempedaal.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Ik zou de zaken die genoemd zijn eerst even nalopen.
Daarna zijn er nog wel meer dingen die van invloed zijn op het toerental.

Perbro (0), 7 jaar geleden

Auto is vandaag bij een erkende garage onderzocht. Er zijn geen vacuumproblemen gevonden bij rembooster etc. Hebben hiervoor ook geen kosten in rekening gebracht.

Ik kan het probleem nog iets exacter omschrijven.
Zodra ik 2x achter elkaar de rem intrap en loslaat gaat na ongeveer 2 seconden het toerental omhoog van 800 naar 1000 waardoor de auto iets naar voren schiet. Ook bij stilstand gaat dan het toerental omhoog.

Als ik de airco aanzet bij stilstand laat het toeren wel iets schommelen maar niet noemenswaardig.
Bij inschakel verlichting en (achteruit) verwarming reageert toerental niet.

kaleido 1 (1400) PRO, 7 jaar geleden

Blijf ik toch volhouden dat dit vacuum gerelateerd is .

Hans4040 (295) PRO, 7 jaar geleden

mee eens..

Perbro (0), 7 jaar geleden

Denk ik eigenlijk ook ja. Misschien kan ik beter naar een Mitsubishidealer gaan.

primera p11 (0), 7 jaar geleden

Het zou ook nog de automaat kunnen zijn.
Als deze niet helemaal vrij komt word ook het toerental gecorrigeerd naar boven.
En als je dan op de rem trapt corrigeert het toerental nog verder naar boven met als gevolg bij loslaten rem de auto naar voren schiet.
Kruipt de auto sterk als de automaat in P of D staat of als je begint te schakelen tussen die 2 standen.

Perbro (0), 7 jaar geleden

Nee kruipt niet sterk in deze situatie.
Iemand wees mij er vandaag op dat een van mijn remlichten het niet deed. Zal er niets mee te maken hebben maar
toch maar vervangen morgen.

Perbro (0), 7 jaar geleden

De betreffende garage had tijdens het testrijden uiteraard geen last van mijn probleem.
Ik heb er dagelijks last van maar ook niet de hele dag. Ik vrees dat ik een mogelijke oplossing even vooruit moet schuiven.
De middelen om het elders na te laten kijken ontbreken mij op dit moment. Mede omdat het maar de vraag is of ze het vinden, laat ik het maar even zo. Of er moet nog iemand zijn met een andere suggestie.

Perbro (0), 6 jaar geleden

Vorige week is mijn auto nogmaals uitgelezen en gereset. 1 week lang heb ik geen problemen meer gehad, daarna was het probleem er weer. Garage zegt dat mijn gasklephuis vervangen moet worden maar hij kan er niet aan komen. Eventueel zou mijn huidig gasklephuis gereviseerd kunnen worden maar kost veel geld. Op de sloop heb ik geen goed exemplaar kunnen vinden. Iemand nog idee hoe ik aan een goed gasklephuis kan komen of waar ik de oude kan laten reviseren? Op internet kan ik er ook geen gasklephuis voor de spacewagon vinden.

kaleido 1 (1400) PRO, 6 jaar geleden

Wat moet er aan gereviseerd worden , mechanisch of elektronisch , elektronisch kan goed bij ac tronics , een keer laten doen van een charisma , kosten vielen mee.
Onderdelenlijn , wat was de foutcode trouwens ?

Perbro (0), 6 jaar geleden

Foutcode weet ik nog niet. was de garage ook wat vaag over. Ik wil m eerst zelf proberen schoon te maken want de kosten zij dit jaar al aardig opgelopen. Hoe kom ik er achter of het een mechanisch of eletronisch defect is?

Ik weet dat er al veel het gasklephuis geschreven is maar ik kan geen goede beschrijving vinden (met foto's) hoe je dit het beste kan doen. Op Youtube zag ik wel filmpjes van andere merken maar niet de Mitsubishi Spacewagon. Niet demonteren en doekje erdoor? of volledig demonteren en nieuwe pakking. En wat moet er allemaal los voordat het gasklephuis gedemonteerd kan worden?

willyacm (0), 5 jaar geleden

Goede …. forumleden.


Ik ben in bezit van een Mitsubishi SPACE WAGON 2003 2.4.
Deze auto gaat vaak schokken bij 3000 toeren. brandstofsysteem nagekeken en geen probleem.
Nou kreeg ik het verhaal dat ook het mogelijk aan de automaat zou kunnen liggen dat deze te weinig olie heeft.
kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan controleren bij deze auto.


mvr groet,
Willyacm

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mitsubishi Space Wagon of stel zelf een nieuwe vraag.