BMW 525D: Auto start maar slaat niet aan

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Automaat, Motorinhoud (cc): 2500, Vermogen (kw): 130

Hoi, BMW 525D e61 touring automaat start vloeiend maar slaagt niet aan en geeft een foutmelding 'Transmissie fout' , brandstofpomp fout, cruise control fout en nog en paar fouten. Als de fouten worden uitgelezen en gewist, start en draait hij weer fantastisch. Dan kun je hem weer stilleggen en daarna terug starten en soms ook na 6 of 8 uren. Maar s'anderdaags s'morgens start hij terug niet en soms kun je hem na de 2e of de 3e keer terug starten, heb ik al een paar keer gehad. Je zou denken als het koud is start hij niet maar...
Batterij is reeds vernieuwd en de licht blauwe relay DDE ook.
Altenator geeft zijn 14V. En aut.transmissie is ook nagekeken of er olie genoeg op is maar die werkt goed dus...
Er is ondertussen al heel wat opzoekingswerk gebeurt via internet en er wordt heel veel gezegd (IBS sensor, IVM module, Krukas sensor, enz.) maar wat is het uiteindelijk ? We denken een electronische storing (één of andere relay of module).
Heeft één van jullie al gehoord over dit probleem of al meegemaakt ? Kan u mij aub helpen hiermee ?

Haruna

Geplaatst door Haruna (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 7 jaar geleden

Wat zijn de foutcodes die uitgelezen worden?

gr Martin

Haruna (0), 7 jaar geleden

in het begin :

A3AD
93C5
CF29 (14-17)
CED4

Na het resetten vd fouten kwamen deze fouten nog te voorschijn :
D1E5: boodschap motortoerental Dynamic drive DDE

*SHZH extra verwarming
9B2E: kachelvergrendeling
9B32: circuit waterpomp
93C5: boodschap motorgegevens van DME/DDES naar SHZH

*EGS 6HP transmissie
CF14-CF17: motorregeling ontbreekt van DME-DDE/DCS naar DKG/EGS

*EKPS brandstofpompregeling
CED4: bericht ontbreekt van DME-DDE naar EKP

EHC el rijhoogte regeling
D711 signaal DME-DDE

DDE dieselelektronica

Ik hoop dat je er iets mee kunt doen en op voorhand al bedankt.

Groeten.
Luc

Haruna (0), 7 jaar geleden

Hoi Martin,
Heb je bericht nog niet ontvangen op Problemcar.nl
Zijn er andere mensen die ook mijn probleem aan een BMW 525D e61 Bjr 2005 al hebben gehad of weten misschien wat er kan aan gebeurd zijn ?
Graag help van iemand, Dank u.
Gr.
Luc

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Een hoop systemen geven foutcodes dat de DDE geen gegevens verstuurd via de can-bus.
Dat kan een onderbreking in de can-bus zijn, maar in theorie kan er ook een fout in DDE zelf zitten bij de can-bus aansluiting en/of bijbehorende chips.

Haruna (0), 7 jaar geleden

Hoi, ik moet nog een tijdje wachten op iemand die mij gaat helpen bij het uitlezen van de scoopanalyse, maar ik heb ook goed nieuws, de BMW start nu al 2 of 3 dagen zonder te moeten resetten en geeft ook de vele foutcodes NIET meer door. En hij draait normaal ! Je zou denken dat hij geen problemen meer heeft, tot nu toe. Je zou kunnen denken dat het iets te maken heeft met de temperatuur omdat het buiten warmer is ! Maar het blijft toch raar he. Er moet ergens, wanneer de auto stilgelegd wordt voor een langere periode en sterk afkoelt en in rust gaat of in slaap modus, dat hij dan iets waarneemt (bij koud weer ?), dat hij een signaal ergens ontvangt en wanneer je dan s'morgens hem probeert te starten en dat hij de foutmelding 'transmissie fout' direct aangeeft vooraleer ik hem start en dan zal hij zeker NIET aanslaan.

Ik wacht nog steeds af op die scoopanalyse vd CAN-bus want het zou daar toch ergens kunnen opgespoord worden, denk ik. Maar het blijft toch vervelend als de fout er is of zoals nu is er niks meer aan de hand en hij gewoon start en draaid. Dus mijn inziens moet de fout eerst terug te voorschijn komen en dan pas de scoopanalyse doen, denk ik.

Ik heb al veel suggesties gehad om verschillende onderdelen te vervangen maar ik denk dat dit niet de juiste oplossing is (gaat veel te duur worden !). Ik blijft er bij dat dit een klein probleem kan zijn, maar we kunnen ze zeer moeilijk opsporen.

Ik laat verder nog iets weten.

Luc

GJBAutos (0) PRO, 7 jaar geleden

Hallo,

Kijk eens in de kofferbak onder waar normaal het reserve wiel in ligt. Hieronder bevinden zich een aantal modules waaronder de MPM Module. De willen nog wel eens een slechte verbinding in de stekker hebben doordat er vocht in de bak komt te staan.

Gr Martin

Haruna (0), 7 jaar geleden

Hoi Martin,

Dit hebben ze vroeger ook al eens nagekeken of er vocht in de bak achteraan onder het reserve wiel is maar toen leek dit droog te zijn maar ik ga zeker nog eens de modules bekijken of deze eventueel ook vocht of corrosie plekken hebben aan de verbindingen.

Mag ik de verbindingen inspuiten met een water afstotend middel dat ze gebruiken bij elektrische verbindingen ?

Groeten

Luc

Haruna (0), 6 jaar geleden

Heb ondertussen al veel info gehad betreffende de foutmeldingen voor mijn BMW maar de laatste tijd start hij bijna altijd s'morgens en als hij het eens laat afweten, moet ik foutcodes van de transmissie wissen en hij start terug. En dit kan een week of langer wegblijven maar kan ook terugkomen. Dus het is zeer raars maar het heeft iets te maken met lang stilstaan en kouder of vochtig weer denk ik.

rick katoen-1 (0), 6 jaar geleden

Hoi , even een vraagje is je probleem al verholpen ik kamp al een jaar met dit probleem het begon met als het vroor nu is het smorgens al bij 14 graden . Ik heb exact dezelfde fout codes m.v.g Rick

rick katoen-1 (0), 6 jaar geleden

Ps wanneer de storing aanwezig is. Laat hem een poosje op contact staan 5 minuten ofzo haal hem dan van contact en probeer opnieuw te starten, wanner het gele motor lampje brand weet je dat je kunt starten brand het lampje niet zal hij wel rondgaan maar niet aanslaan

Haruna (0), 6 jaar geleden

Hoi Rick, Spijtig genoeg moet ik ook mededelen dat mijn probleem nog niet is opgelost en dat dit ook nooit zal opgelost raken omdat de kosten veel te hoog gaan oplopen en daar is iedereen bang voor ! Daarmee wil ik zeggen dat niemand exact kan vertellen wat uiteindelijk het probleem is of waar het juist zit en zolang er geen toestellen bestaan die deze problemen juist specifiek kunnen opsporen wat of welk onderdeel stuk is of de storing veroorzaakt. In mijn ogen moeten ze dringend de electronica van de wagens veranderen zodat de fouten gemakkelijk opgespoord kunnen worden.
Nog thans heb ik mijn wagen steeds nog omdat ik zelf een toestel (Autel) heb aangekocht waarmee ik steeds de fouten er uit haal en zo dus terug kan rijden. Maar het blijft vervelend !
Zoals u reeds gelezen heb, is het probleem steeds wanneer het vochtig is s'morgens en het frisser is. In de zomer maanden heb ik nooit het probleem gehad en nu ondertussen al 3 keer maar het is voor mij maar een paar minuten werk om hem te resetten en daarna kan weer de hele dag zonder problemen rond rijden en starten. Dus ik denk dat het vocht en koude s'nachts een storing veroorzaakt in de stuurdoos ! Er is nog één mogelijkheid maar dit kan ik niet proberen en dit is de wagen s'avonds binnen zetten en s'morgen proberen of ie start ! En anders misschien het vocht en de koude tegen houden aan de stuurdozen of andere electronische dozen. Maar vroeger heeft mijn wagen ook altijd buiten gestaan en heeft deze nooit een probleem gehad. Maar proberen valt mee, succes Rick.
Groeten Luc

rick katoen-1 (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor je feedback ik heb de storing bij exact dezelfde omstandigheden, zou je misschien mijn manier ook willen proberen om te kijken of de storing exact hetzelfde is, ik zet de auto op contact dus startknop indrukken zonder rempedaal dan laat ik de auto een minuut of 10 op contact staan daarna weer van contact af en gelijk weer op contact als het gele motor lampje brand weet je dat je kunt starten, ik heb vandaag nog even rondgebelt en kreeg het advies om de auto binnen op een warme plek weg te zetten daarna vervolgens de verschillende computers te koelen met stikstof om te kijken of er een reactie komt zodra ik wel een oplossing heb laat ik het weten, er zijn wel apparaten waar ze dit probleem mee kunnen uitzoeken via het canbus systeem helaas zit hier niemand in de buurt die dat kan

M.v.g Rick

Haruna (0), 6 jaar geleden

Hoi Rick, ik moet morgen toch vertrekken met de BMW en ga dit eens uitproberen maar ik heb wel nog geen startknop op de wagen. Ik zal het contact op zetten en proberen te starten zonder de rempedaal in te drukken en daarna 10 min op het contact laten staan en dan contact af en weer aan en proberen starten. Maar verschijnt er bij u ook een rood tandwielletje in het dashbord als hij niet aanslaat ?
Groeten Luc

rick katoen-1 (0), 6 jaar geleden

ja die melding krijg ik ook, daarbij sta ik nu in de garage en ik heb het probleem gevonden, ik heb de dde eruit gehaald in de vriezer gelegd meteen weer Aangesloten en de auto proberen te starten, en Jahoor de melding kwam en ik het gele lampje van het motor management kwam niet in beeld. Auto gelijk weer van contact föhn gepakt de dde computer weer warm gemaakt en op nieuw geprobeerd en Jahoor geen enkele storing en ik kon gelijk starten dus ik denk dat ik het weet gelukkig zijn er genoeg dde's te vinden met dit nummer voor een redelijke prijs ik ga eentje bestellen en laat hem volgende week herprogrammeren bij Mb performance in nieuw weerdinge hopen dat dat dit het is

rick katoen-1 (0), 6 jaar geleden

Als je me even op Facebook opzoekt kunnen we eventueel via messenger nummer uitwisselen kun je me bellen als je dat wilt Rick katoen

Hans4040 (190) PRO, 6 jaar geleden

Dat mag hier ook hoor...

Herman BMW (0) PRO, 6 jaar geleden

Vocht in elektronicabox?

Haruna (0), 6 jaar geleden

Hoi Rick, bedoel je met den DDE diene licht blauwe relais ? Deze heb ik vorig jaar eens veranderd maar het was hem niet, dezelfde problemen bleven komen. Ik heb geprobeerd te starten zoals jij het eens vertelde maar dit lukt bij mij niet en daarna heb ik hem zelf uitgelezen met mijn Autel en alle fouten gewist en ja daarna start ie direct. Maar heb jij je BMW al in de garage gezet en s'morgens terug gestart ?
Ik heb ook al eens enkel de Transmissie fouten (de eerste foutmeldingen in de lijst) en daarna start ie ook direct maar de andere kleine fouten zoals, PDC sensoren, gloeibougie 1en2 werken niet, Airbag bestuurder en nog vele andere kleine fouten. Die moeten echter niet allemaal gewist worden om de motor te laten draaien want als je ze ook toch wist blijven deze ook tijdelijk weg en werken ze ook maar ze kunnen s'anderendaags terug komen en dan moet je ze weer wissen met een uitleesapparaat.
Ik hoop voor u dat het de licht blauwe relais is den DDE, ik heb hem al nieuw gestoken en die was origineel aangekocht in een BMW garage (kostprijs was toen ongeveer 15 euro).
Groeten Luc

rick katoen-1 (0), 6 jaar geleden

de blauwe relais heb ik idd ook vervangen, maar de dde is de boordcomputer, verder heb ik wel dezelfde storingen krijg volgende week een 2e hands dde computer deze hoeft alleen nog omgeprogrammeerd te worden dus het kosten plaatje zal rond de 600 zijn hopelijk is het dan klaar
M.v.g
Rick

Haruna (0), 6 jaar geleden

Hoi Rick,
De boordcomputer of dde die zit toch aan de kant van de passagier onder de motorkap Hé ? Kun je die dan niet inspuiten of vocht en koude vrij maken ? Of moet je die altijd dan vervangen en dan een 2e hands, vind je dit dan ok want wie weet kan die volgend jaar ook kapot gaan. En wat kost het om programmeren ? Laat mij iets weten wanneer het klaar is Hé.
Groetjes en succes.
Luc

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.