Opel Vectra: ECC aanjager blaast hard.

Bouwjaar: 2001

Hoi,

Heb net een Vectra Z1.8XE STW gekocht (uit lease, geen garantie) en helaas nu al mijn eerste te pakken:( Vanmorgen reed ik naar mijn werk en toen begon de aanjager ineens hard te blazen. Wat ik ook deed, resetten, uitzetten en verschillende standen, niks hielp. Toen ik hem van het contact afzette zag ik in het temperatuur display nog kortstondig 2 horizontale streepjes branden? Als ik het goed heb blaast hij alleen boven stand 4 iets harder en op stand 9 nog helemaal maximaal. Als de ECC helemaal uitzet blaast de aanjager nog steeds hard door. Erg irritant! Heb iets gehoord over een voorschakel weerstand? Ben zelf wel handig en achtergrond electronica, is dit zelf dan te repareren? Wat zou het kunnen zijn, waar zit het, kan ik er makkelijk bij komen en is het een dure reparatie? Is dit overigens een zwak punt van de Vectra en komt dit probleem telkens weer terug na reparatie? Tips ideeen en advies van harte welkom!

Met vriendelijke groeten René Deenen

youp1968

Geplaatst door youp1968 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als je 2 streepjes krijgt zit er een storing in de ecc, uit laten lezen dan weet je precies waar de storing zit.

Willem

corsaatje1834 (0) PRO, 19 jaar geleden

De voorschakelweerstand zit naast het gaspedaal, je moet eerst het gaspedaal er uithalen en da zie je hem rechts zitten met 2 kruiskopschroeven. Deze gaat wel eens vaker kapot.

youp1968 (0), 19 jaar geleden

Hoi, Bedankt voor de reacties. Heb hem gevonden en eruit gehaald, overigens lukte het met wat kunst en vliegwerk om hem eruit te krijgen zonder het gaspedaal te verwijderen. Heb hem losgehaald en doorgemeten en in ieder geval is 1 van de 2 vermogenstransistoren defect. Weet niet of het zin heeft en lukt hem te repareren? Wat kost een nieuwe eigenlijk?

Groetjes René Deenen.

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Die schijnen behoorlijk aan de prijs te zijn (leve de hanbediende airco)

Willem

youp1968 (0), 19 jaar geleden

Hoi,

Ehhh...heb zitten speuren naar info op internet en het onderstaande bericht gevonden. Beetje raar om dit zo te plaatsen maar weet zo snel geen andere oplossing. Volgens mij staat in onderstande tekst een uitleg voor reparatie. Mijn Italiaans is echter heel beroerd. Mijn vraag is nu of er iemand dit bericht zou willen vertalen naar het Nederlands. Dat gaat denk ik sneller dan dat ik Italiaans leer, haha. Wie weet hebben anderen met hetzelfde probleem er ook baat bij. Zou echt geweldig zijn als iemand de moeite neemt dit te vertalen. Al vast hartelijk bedankt aan diegene die deze moeite wil nemen!!!

Groetjes René Deenen.


BDX66 invece del T1829 per schede condizionatori auto francesi
==============================================================

Nei condizionatori delle vetture di varie marche automobilistiche francesi, inizio
anni 90; per regolare la velocità di rotazione della ventola, vi è una scheda di
potenza (con due T1829 Motorola) che lavora come un reostato elettronico in serie
alla ventola.
A motivo della potenza dissipata in calore (e il piccolo dissipatore), quando
sopratutto la ventola gira piano; i due transistor di potenza col tempo si rovinano.

Se vogliamo acquistare una scheda nuova, per esempio della Renault, il costo è intorno
ai 120-150 euro, e anche per altre case Cytroen o Peugeot penso sia simile.
Ho cercato di trovare le caratteristiche del T1829, che dalle polarità sulla scheda
si comprende essere un PNP di potenza, (TO3) ma senza risultati.
Allora mettendo due PNP di potenza (10 Amper) in sostituzione, si nota che la ventola
gira solo in una posizione intermedia del commutatore, sostituendo invece con due
darlington BDX66 (16 Amp.) o BDX68 (20 Amp.) il tutto funziona perfettamente.

Il lavoro di sostituzione non presenta alcuna difficoltà, si deve far saltare solo
i quattro rivetti (lato dissipatore) di fissaggio dei transistor, con una punta da
trapano 4-5 mm di diametro, evitando di bucare lo stampato.
Si metteranno al loro posto 4 viti da 4 mm con dado e controdado.

A chi servissero queste informazioni auguro buon lavoro, Emilio.

P.S. Naturalmente quanto durino i due BDX66 è una cosa ancora da scoprire, ma
la loro sostituzione non è più un problema.

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik weet wel dat dit voor franse auto's is, ik weet niet of het systeem hetzelfde is, mijn italiaans is net zo slecht, er schijnen van die vertaal sites te zijn.

Willem

Jeroen5324 (0), 19 jaar geleden

Rene,
Om op je vraag terug te komen. Ik heb deze eindtrap transistoren ik geprobeerd te vervanegn. Ik weet nu niet zo welk type, maar daar kom ik nog op terug. Bij mij heeft het niet helemaal geholpen. De standen 2,3, 5,6,7,9 werkte. Alleen sommige standen viel de ventilator weer uit. De weerstanden die erop zitten voor de standen (smd gesoldeeerd) kun je zelf niet vervangen en bij mij waren er hier ook twee kapot. Ik heb de een hele nieuwe kachel-unit gekocht (167 euro) en het werkt weer goed. Als ik jou was zou ik eerst even proberen de twee eind transistoren te vervangen, dit kost ongeveer 4 a 5 euro en is de gok waard denk ik dan.
Ik laat je nog weten wat het vervangende type is, degfene die er nu opzitten zijn "customer made" (dus geheim).

youp1968 (0), 19 jaar geleden

Hoi Jeroen,

Ik heb inmiddels de twee TO-3 transitoren vervangen. Er zaten 2 Motorola's op, de T1829-1 en heb ze vervangen door 2 BDX66C. Verder nog geen SMD componenten geccontroleerd. Zal de module vanmiddag eens aansluiten en kijken wat er gebeurd, hopelijk gaat het allemaal goed. Laat het wel even weten. Ben overigens benieuwd naar jou bericht Jeroen over de vervangings typen.

Groetjes René

youp1968 (0), 19 jaar geleden

Hoi,

Goed nieuws! Probleem is verholpen, alles werkt weer naar behoren. Nu maar afwachten of hij het blijft doen. Iedereen bedankt voor zijn advies.

Groetjes René Deenen.

P.s. Jeroen, mocht je nog kunnen achterhalen welke vervangingstypes jij bedoeld verneem ik dit graag.

Maarten Clardij (0), 18 jaar geleden

Hoi Rene,

Ik heb hetzelfde probleem. voor mijn vakantie kon de airco (ECC) op 2 standen. Hard en harder (dus niet uit). Nu heb ik alleen stand 9 tot mijn beschikking.

zou je het kunstje nog een keer uit kunnen voeren? Ik woon namelijk in Arhem en jij zo te zien in Zevenaar. Ik ben bereid je hiervoor te vergoeden!

groet,
Maarten Clardij

youp1968 (0), 18 jaar geleden

Hoi Maarten,

Ja ik ken het probleem, heel vervelend! Is echt een zwak punt, deze elektronische voorschakelweerstand. Schijnt bij meerdere merken, met zo'n zelfde weerstand, tot problemen te lijden. De enigste manier om je ventilator uit te krijgen is de zekering eruit te halen, dan is het een stuk stiller in de auto. Helaas beslaan de ruiten dan ook wel erg snel.

Heb de mijne gerepareerd door de transistoren te vervangen. Weet niet of het probleem nog terugkomt maar tot nu toe functioneerd hij nog steeds.

Ik wil dezelfde reparatie wel voor jou herhalen. Voorwaarde is wel dat je de defecte voorschakelweerstand bij mij langs brengt. Ik voer dan dezelfde reparatie uit als bij de mijne en dan kun je het onderdeel weer ophalen en inbouwen. Ik kan geen garantie geven op de werking na reparatie, omdat ik niet kan inschatten of jou probleem 100% identiek is aan de mijne. Is er meer defect dan kan het zijn dat deze reparatie niet volstaat. Maar ja.....niet geschoten is altijd mis!! Nieuwe is behoorlijk duur (zoals bijna alle vervangings onderdelen) en voor een paar euro werkt die van jou dan waarschijnlijk ook wel weer.

Voor verdere (discrete) vragen kun je gebruik maken van mijn emailadres: r.deenen1@chello.nl

Met vriendelijke groet, René Deenen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.