Subaru Forester: schokdempers

Bouwjaar: 1998


Kan iemand mij vertellen of de wagen hoogte
bepaalt wordt door de schokdempers of door de schroefveren.
Mijn Forester hangt aan de achterkant iets lager. Ik wil graag weten wat ik moet vervangen.

herman4524

Geplaatst door herman4524 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Subaru Forester? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

marcel1 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als je achter op de Forester groene schokdempers hebt,dan zijn deze met inwendige niveauregeling en bepalen dan de hoogte van de wagen.Als de auto achter ingezakt staat zijn deze zeer waarschijnlijk defect en moeten dus vervangen worden. Deze zijn helaas schrikbarend duur. Als je zwarte schokdempers hebt zit er geen niveauregeling op de auto en bepalen de veren dus de hoogte van de auto.Als je hierbij de hoogte wilt veranderen moet je dus verzwaarde of hulpveren monteren. succes Marcel.

herman4524 (0), 18 jaar geleden

Hallo Marcel
Bedankt voor je mail ik heb inderdaad groene vervangen voor zwarte.Ik ga nu maar op zoek naar groene schokdempers. Als je er nog een paar weet graag.
herman

marcel1 (0) PRO, 18 jaar geleden

De groene schokdempers met niveauregeling gaan nogal eens kapot, dus de sloop is eigenlijk geen optie. Ik denk dat er weinig anders op zit dan bij de dealer nieuwe te bestellen. p.s. de veren van de zwarte en de groene dempers zijn verschillend en mogen dus ook niet zomaar onderling verwisseld worden. Marcel

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo marcel
bedankt voor je snelle en duidelijke reactie

herman

Japie5168 (0), 18 jaar geleden

Ik zit toevallig dit draadje te lezen en vraag me het volgende af:

Onder garantie zijn de schokdempers van mijn forester uit 99 vervangen, omdat er 1 lek was. De auto is naar mijn weten standaard voorzien van niveauregeling, maar de nu gemonteerde schokbrekers zijn zwart. Zouden dit dan dempers zonder niveauregeling zijn (en zouden er dan wel de goede veren opzitten ?) ? Weet iemand hoe dit te controleren valt ?

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo japie
als je iets zwaars in de laadruimte legt,
moet de wagenhoogte zich herstellen na een klein eindje rijden
dit is te meten

Japie5168 (0), 18 jaar geleden

OK, ik ga het straks proberen.. Ik heb nog wel wat zware spullen liggen..

Japie5168 (0), 18 jaar geleden

Ik heb het anders getest, namelijk de nummers op de schokdempers laten controleren. De nummers voor een forester uit 99 moeten zijn FC20360FC232 (Links) en 20360FC222 (rechts). Is dus helemaal goed gegaan met vervangen !

herman4524 (0), 18 jaar geleden

vind ik een goed idee
ga even snel mijn oude bekijken

Wilco12027 (0), 18 jaar geleden

Mijn Forester 99 (150.000 km) hangt rechtsachter ook lager (3 cm !) sinds ik zwaarbeladen terugkwam van vakantie.
Het lijkt mij het beste om direct beide schokbrekers achter te vervangen. Met niveau-regeleing kost 350 ¤ excl. per stuk excl. montage...
Is het een optie om gewone schokbrekers met bijbehorende afwijkende veren (volgens Marcel) te nemen?

Wilco

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo wilco
roestputjes in de croomlaag van de schokdemperstang veroorzaken de door ons gevreesde lekkage dit is optisch tr controleren
als dit euvel het geval is bij een schokdemper is het geen bezwaar die ene te vervangen
gewone dempers kosten ongeveer 170 euro exl montage per stuk
als je wilt stuur ik je een foto van een defecte demper met roestputjes

Wilco12027 (0), 18 jaar geleden

Hallo Herman,

even gecheckt, er zitten geen roestputjes op de demperstang, verder ook geen zichtbare olielekkage.
Vreemd is nadat de auto weer van de krik af was, de rechter achterkant hoger stond (net zo hoog als links !) dan voordat ik hem opkrikte. Maar na een stukje rijden was rechtsachter weer ingezakt.

coolhand (0), 18 jaar geleden

Bij mijn forester is de linkerachterkant lager als rechts achter. Ik heb er ook de groene veerpoten onder zitten. De vraag of deze vervangen kunnen worden door normale (zwarte) met andere veren vind ik ook wel erg intresant. En dan natuurlijk of het goedkoper of duurder is.

Verder zou ik nooit 1 veerpoot vervangen maar altijd allebei per as. Dit omdat de andere tijdlijk "harder" heeft moeten werken en er waarschijnlijk ook aan zit te komen.

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo wilco
i

k zal dinsdag een foto maken en naar je toesturen
mogelijk is bij jou gas ontsnapt als er geenlekkage te bespeuren
valt

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo jasper
je kunt bij mijn weten zonder problemen normale schokbrekers
monteren je hebt dan een iets minder geavanceerd systeem
jemoet wel de veren verniewen
dit is in jou geval de voordeligste optie

marcel1 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik weet het niet zeker,maar ik denk wel dat het het mogelijk is om de zwarte veerpoten er onder te zetten. Maar ik zou het niet doen,want het zal prijstechnisch niet zo heel erg veel uitmaken,omdat je er toch ook nog nieuwe veren bij moet kopen dan.Bovendien hou je de auto niet origineel en ben je ook nog de niveauregeling kwijt die vaak toch wel erg handig is.Marcel

coolhand (0), 18 jaar geleden

IK heb net contact met de subaru dealer gehad, die kon mij vertellen dat subaru alleen nog maar de "geavanceerde" dempers levert. Deze zijn ondertussen wel zwart geworden en kosten 378.
Verder wist hij te vertellen dat het vaker voorkomt dat een veer breekt als dat deze dempers stuk gaan. Morgen gaat de sub op de brug en zullen we het zien.

herman4524 (0), 18 jaar geleden

ik ben erg beniewd naar de aard van het defect
herman

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo marcel
ben het eens met je stelling
is het een optie om bij vervanging de goede demper mee te nemen
en ter overname aan te bieden aan een belanghebbende
herman

Wilco12027 (0), 18 jaar geleden

Herman, bedankt voor de foto!

Ik ben eruit wat ik ga doen:
Ik laat volgende week 2 nieuwe schokbrekers mèt niveauregeling eronder zetten. Ook worden gelijk de oude veren vervangen door verzwaarde veren (168 ¤). Wellicht hebben die dure schokbrekers dan een langere levensduur...
De nieuwe zijn inderdaad nu zwart, ik heb ze al gezien bij de dealer.

Er zitten geen (zichtbare) extra gas/oliekamers ofzo aan deze schokbrekers. Bij de nieuwe Forester schijnt er volgens een Australische Forester-brochure wel een extra olie/gaskamer aan de buitenkant te zitten. wie weet hoe dit systeem van de 1999 Forester dan werkt? (technische tekening zou welkom zijn !)

Wilco

P.S. Als iemand belang heeft bij de nog goede linkerschokbreker regel ik dat ik die meekrijg van de garage.

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo
bij mijn forester is de linkerdemper defect ,dus ik wacht geduldig mijn beurt af
wat betreft je ausie vraag ,nog nooit van gehoord
maar ik ga mijn uiterste best doen
herman

coolhand (0), 18 jaar geleden

hallo,

Onlangs de achterdempers laten controleren, ondanks het feit dat de linkerachterkant lager staat is er geen lekkage te zien. Verder veert de auto gewoon goed. Volgens mij is het niveauregelings gedeelte een losstaand deel van het demperdeel. Zolang er geen lekkage is, is het ook geen apk afkeur.

Zo bekeken is het dus eerder een cosmetische ingreep als een technisch cq. veiligheids gerelateerd item. Wie weet of inderdaad het niveauregelingsdeel een losstaand deel van het demperdeel is en je er dus ook gewoon mee kan doorrijden?

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo jesper
ik ga er van uit dat de gascylinder voor de demping zorgt
en de oliecylinder voor de hoogte
als jou auto aan een kant lager staat krijgt die geen commando
als de oliecylinder lekt staat de auto lager
als die niet lek is kan die ook lager staan
ik heb dan ook het idee dat de oliecylinder aangestuurd wordt
door bv een drukstang van de gas cylinder
de exakte werking wil ik achterhalen door een oude demper
te demonteren
als mijn redenering onzin is hoor ik het graag van iemand

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo als ik de oude schokdemper vanbinnen bekijk lijkt het te werken als een normale demper niets tezien van een membraam o.i.d wel een extra stang in de zuigerstang
nog niets wijst er op dat het een los staat van het ander
groeten herman

coolhand (0), 18 jaar geleden

Hallo Herman,

Geweldig dat je een oude demper hebt om open te werken. waarschijnlijk is de demperstang hol en werkt dat als een soort van reservoir wat bij een zwaardere belading een hogere druk te verwerken krijgt. Via het in en uit veren van de normale demper zal dan na een verloop van een aantal (kilo)meters de druk zich vereffenen waarna de auto weer level staat.

Dit even uit het hoofd hoor. Hieruit zou je kunnen concluderen dat je inderdaad gewoon zou kunnen doorrijden omdat de "gewone" demping gewoon werkt.

Kan je zien of die tweede stang taps toeloopt of dat er onderin een soort van terugslagklep zit? Zat die tweede stang bovenaan het demperhuis bevestigd?

Groeten en suc6 Jesper

herman4524 (0), 18 jaar geleden

hallo jesper
ik zal je foto,s sturen van een ontlede demper
en vanhoe die in elkaar steekt,
misschien worden we er iets wijzer van

groeten herman

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Subaru Forester of stel zelf een nieuwe vraag.