Opel Omega: Koltec gasverdeelhuis schoongemaakt - loopt niet meer!

Bouwjaar: 1996

Probleem. Moet morgen op vakantie en hij loopt niet meer op gas.
Op benzine gelukkig nog prima.

Vorige week in de garage geweest en erbij gestaan hoe de monteur het verdeelhuis schoonmaakte. Dat hielp een paar dagen om het probleem waar ik voor ging te verhelpen; nl. slecht lopen op lage toeren op gas.(g3)

Dus ik dacht vandaag weer even het verdeelhuis schoon te maken.
Alles kan er maar op één manier in, membraampje onder met de veer passend om het rubber verhoginkje. Boven de zuiger de lange veer; veer passend in de zuiger.

Alles nog een keer nagekeken maar volgens mij zit het goed.
Hij start prima op benzine, schakelt over en dan slaat ie af.
Ik hoor een zwart relais bij het verdeelhuis klikken als hij naar gas schakelt en dan even later weer. Lijkt wel of een sensor doorgeeft dat het gas uit moet.

De monteur haalde ook 2 zekeringen los en bij er weer inzetten hoor je dan de tank klikken. heb ik dus ook maar gedaan (reset)

Het is een 4 cyl 2 liter motor.
Heeft iemand een tip ?

johnV5762

Geplaatst door johnV5762 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

cdk (0), 18 jaar geleden

Mischien een late reactie:
Lange veer moet ONDER de zuiger!
Stappenmotor kan dat de zuiger omhoog en omlaag sturen.
C. de Koning.

johnV5762 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Cor.
Ja inderdaad die veer moest er onder. Na het nogmaals uit elkaar gehaald te hebben kwam ik daar ook achter. Maar het mag niet baten.. wel met wat rommelen (om te kijken of die plunjer werkt) de schroef van de stappenmotor eruit laten komen (niet zo slim maar ja..) enfin die schroef er weer ingestopt (met veer) en contact aangezet en toen draaide hij weer in maar ik vraag me af of dat nu nog wel ooit goed kan gaan werken. Ik weet niet of die stappenmotor gewoon domweg zoveel stapjes doet vanuit een verwachtte nul positie en dat ik nu die nul positie verknald heb of dat ie wat slimmer is en zichzelf op nul zet na helemaal indraaien bijvoorbeeld.

Hoe dan ook.. ik denk eigenlijk niet dat het de positie van de stappenmotor is die het probleem geeft.. ik neem aan dat zelfs als die helemaal onder staat, er voldoende gas zou moeten zijn om stationair te lopen. Ik heb het idee dat de computer de boel gewoon aan en gelijk weer uit gooit. (maar dat kan misschien dan toch wel door die stappenmotor komen waar een signaal van uitblijft ofzo)

Nou had ik al een tijdje een foutlampje (motor met bliksem). Op lpg ging dat even na starten uit (bij overschakelen denk ik) maar nu ik een paar weken op benzine heb gereden blijft het continu aan behalve als je geen vermogen vraagt bijvoorbeeld bij langzaam gas terugnemen bij rijden. Zou dat de lambda sonde kunnen zijn en dat die toevallig nu helemaal de geest heeft gegeven waardoor de lpg computer de boel uit gooit?

cdk (0), 18 jaar geleden

Wat voor een type motor zit er in je auto?
grtn. Cor.

Andre330 (0), 18 jaar geleden

waar sluit je je gastoevoer eigenlijk af voordat je aan je gasverdamper gaat sleutelen? zomaar een vraag omdat ik ook op gas rij.

johnV5762 (0), 18 jaar geleden

Cor:
Het is een x2.0se een 4 cylinder, 2 liter motor.

André:
ik heb de gastoevoer niet afgesloten voor ik ging sleutelen.. de verdamper zorgt voor de gas-aanvoer en die is bij uitgeschakelde motor niet actief. Als je aan de verdamper moet sleutelen dan zit er waarschijnlijk wel een kraantje aan de gastank.

Andre330 (0), 18 jaar geleden

oke dan, bedankt voor je andwoord! rij namelijk in een Chrysler voyager op gas uit 91

Andre330 (0), 18 jaar geleden

NOG EEN FIJNE VAKANTIE!!!

johnV5762 (0), 18 jaar geleden

Cor, bedankt voor je email mbt het reinigen van het verdelerhuis.

Gisteren heb ik mijn auto ook weer aan de praat gekregen op lpg.
Het asje van de stappenmotor (waar de schroefdraad op zit) was uit de stappenmotor geweest, daarna wilde hij niet meer lopen op gas.
Nu heb ik 'm er weer uit gehaald en er weer ingezet maar blijkbaar zat ie er de vorige keer niet ver genoeg in want nu startte de auto tot mijn niet geringe opluchting wel.

Als de auto koud is dan loopt ie nu goed maar als ie warm is dan draait ie net te zacht stationair, slaat soms af, en hij pakt niet lekker op zonder veel gas te geven.
Dit probleem had ik voorheen ook en schoonmaken van het verdelerhuis hielp toen, maar het lijkt me wat overdreven om dat elke 30 kilomter te moeten gaan doen...

weet iemand hoe je het stationair toerental wat kunt verhogen op gas? hij zit nu op 600 á 700 toeren. Of zou er toch weer vuil in het verdeelhuis zitten (waar komt dat eigenlijk vandaan? lpg zou toch zonder rommel/vet bij de pomp vandaan moeten komen?)





cdk (0), 18 jaar geleden

Dag John,

Misschien zat de stappenmotor wel geblokkeerd omdat de as er te lang uit stak.

Ik weet dat als je automotor op LPG staat en je deze afzet, de stappenmotor op het gasverdeelhuis volledig de plunjer naar beneden stuurt.

Ik heb het zelf een keer gehad, dat ik de stappenmotor los had hangen, maar wel elektrisch had aangesloten, de motor afzette en het asje en veer en plastic as-omhulzel er volledig aflag (onder de auto).
Op één of andere manier heb ik deze weer in elkaar kunnen zetten en rij er nog mee.

Het resetten van de stappenmotor bij mijn Vectra:
(- Zorg ervoor dat de gasverdeler volledig in elkaar zit)
- open het zekeringenkastje binnenin de auto, bij mij LV
- trek van onder naar boven de zekeringenhouder/relaishouder compleet naar boven zodat je erachter kunt kijken en zoek de dubbele kabelzekeringhouder die er ergens achter ligt
- Zet kontakt aan, trek dubbele stekker los, wacht 10 seconden en sluit deze weer op de juiste plek aan.
Zo reset je de stappenmotor.

Ik zelf moest het eerst een keer zien. De dealer deed het me voor.

Succes en groeten,
Cor de Koning.

johnV5762 (0), 18 jaar geleden

Ja ik heb het ook gezien toen de monteur bij de Opel dealer die zekeringen eruit haalde. Ik heb dit zelf ook een paar keer gedaan de vorige keer maar dat hielp niet. De as zal er blijkbaar niet goed in gezeten hebben. Bij mijn omega zitten de zekeringen op dezelfde plek als bij jou trouwens.

Ik heb net door het lezen van je mail weer inspiratie gekregen want dat ding moet toch goed kunnen lopen! Dus stappenmotor en plunjer even losgehaald en naar die spoelpoortjes gekeken maar die gleufjes zijn niet vies.
Een beetje w40 langs de as in de stappenmotor laten lopen en het verdeelhuis met een kwastje terpentine van binnen afgesopt en met lucht drooggeblazen.
Er kwam veel olie-achtige, bruin vette vloeistof uit (terpentine met verdunde ?? olie ?? )
Boel weer in elkaar gezet en hij loopt weer redelijk normaal stationair maar het blijft matig tot slecht.
Het is een beetje moeilijk te beschrijven maar hij pakt gewoon niet lekker op als je wegrijdt. Een beetje schokkend en onwillig gedrag. Dan boven de 2000 toeren gaat het redelijk normaal en op kruissnelheid merk je er niets van.

In de garage hebben ze overigens de drukken gemeten van de verdamper. Dat was goed. Ik heb net even de grijze draad aan massa gehangen en contact aangezet maar hij geeft geen foutcodes ook.
Misschien de bougies eens schoonmaken? Weet jij hoeveel opening die bougies horen te hebben?

cdk (0), 18 jaar geleden

John,

Ik heb je een e-mail gestuurd. Dit nog als aanvulling.

Gezien de sludge in de gasverdeler, gebruik ik hier helemaal geen olie of vet meer in, want dat koekt alleen maar aan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.