Audi 80: Tik in motor 2.3 5 cil

Bouwjaar: 1994

Goedemorgen,

Heb hier een 2.3 5 cilinder audi 80 waarvan er een tik onder het kleppendeksel lijkt weg te komen. Niet bij stationair maar bijgasgeven en loslaten. Heb kleppend. losgehad maar viel niets bijzonders te zien. Verdenk de hydraulische stoters maar er zit ook zo'n vacuumpomp op die ook op de TDI zit. Iemand ervaring met deze motoren?

Alvast bedankt René

garageburgwal

Geplaatst door garageburgwal (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo rené

deze tik wordt veroorzaakt door de stift van de vacuumpomp aan de cilinderkop! deze pomp kan bij de benzine (diesel dus niet ) versie gewoon vervallen! door een bypass te maken op de 2e, aansluiting vacuum aan het inlaatspruitstuk! zondere verdere problemen mbt,tot het draaien van de motor! ook in het remsysteem is deze actie niet merkbaar!

dit bespaart men slechts +- 200,- euro in de kosten!

paul,

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

is dat echt zo joh? Waarom zetten die rare jongens dat er dan op?

Werkt je cdv niet op vacüum?

Ben benieuwd! Alex

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

sterker nog..

enkele maanden geleden had ik een particulier (zie onderstaande) deze man had het zelfde probleem! ook een enorme tik in de motor ( cilinderkop )

was ook al bij een dealer geweest met deze audi met de diagnose, meneer u moet toch eens gaan denken aan een nieuwe of een gebruikte motor! deze is op!! ( belachelijk voor woorden )

heb bij deze audi de stift verwijdert en een bypass geplaatst en de man rijdt weer zonder tik en zonder verdere problemen! met deze motor..

Marco Lakerveld
12 berichten sinds
04-02-2005 Geplaatst op 19 februari 2005 om 20:35:04

--------------------------------------------------------------------------------
hoi Paul,
Nadat jij mijn auto hebt nagekeken functioneert alles weer zo als het moet,nogmaals bedankt dat jij tijdig bemerkte dat mijn distributieriem aan vervanging toe was,anders had hij de zomer niet gehaald!Het probleem (achteraf gezien) met de vacuumpomp (het tikken van de stift) is dankzij jouw ervaring ook simpel opgelost.

Voor andere lezers met het zelfde probleem (tikkende stift van de vacuumpomp)neem contact op met paul kelder(u vind zijn gegevens op deze site)en bespaar u een hoop geld!

Paul,ik zie je met de volgende servicebeurt.

ik bedoel maar hoe men er goed naast kan zitten mbt tot een diagnose..

paul,

garageburgwal (0) PRO, 18 jaar geleden

Paul bedankt voor de uitleg!!

Stift verwijderd en lawaai niet weer gehoord.Super!!

rené

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

Paul, petje af.. Schoolvoorbeeld van het bestaansrecht van deze site.

slot (0) PRO, 18 jaar geleden

he paul werkt waarschijnlijk prima hoor jouw idee maar wat ik me dan toch afvraag waarom zou een fabrikant dit systeem zo op deze auto met deze motor geplaatst hebben hoe minder bewegende delen hoe minder wrijving dus minder verbruik enz.[altijd beter natuurlijk.]Het lijkt mij dan ook niet verstandig om dit zo op te lossen ze zijn bij audi lang niet gek en hebben mijns inziens dus niet voor niets deze constructie gekozen gr arno

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo arno...

bij 5-cilinder benzinemotoren is voor de onderdrukversterking een onderdrukpomp ingebouwd

het blijkt! dat je deze pomp gerust kunt missen! er is totaal niks merkbaar zowel in het remgedrag als in het draaien van de motor!

inmiddels heb ik er al velen verwijdert en er ook nooit geen klachten naderhand over gehoort!

je bespaart hiermee wel even 175,- euro

paul,

Appie Dakleer (0), 18 jaar geleden

Demonteer de vacuumpomp, reinig 'm, vet 'm opnieuw in en monteer hem. Hierna is de tik ook weg tegen lage kosten, en zit alles nog origineel...


Roland

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hoe lang werkt dit ?? of laten we de klant iedere 3 dagen terug komen voor een likje vet!

ik ga liever voor het langere termijn! dit is tot nu toe altijd nog naar tevredenheid gelukt...

paul,

Appie Dakleer (0), 18 jaar geleden

Volgens de jongens op het audi-forum lang...


Roland

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

ahaa een papegaaien verhaal!!

deze stift had al olie smering (er zit immers een vlakke zijde aan de stift) waarom zou vet dit probleem dan wel op kunnen lossen!

overgens dit probleem heeft niks met smering te maken! maar met slijtage/inslag van het betrefende onderdeel, hier kun je aansmeren wat je wilt! slijtage los je er niet mee op!

laat die jongens van het audi forum dit onderdeel maar eens nader bekijken misschien gaan ze het probleem begrijpen! en kan de deksel weer op de vetpot!

paul,

Bektas (0), 18 jaar geleden

waar zit de onderdrukpomp

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

http://img313.imageshack.us/img313/2237/..." border="0" width="144" alt="Image Hosted by ImageShack.us" />

rechts aan de cilinderkop...

paul,

h.hannemann (0) PRO, 18 jaar geleden

Paul ik heb dat "getik" probleem ook met meerdere LT35 diesel motoren.bwjr +/- 2000
In de garantie periode van die auto`s werden de vacuumpompen
diversen keren vernieuwd.(bij de dealer)
Dit was echter telkens een oplossing van korte duur(+/-20000km)
Nu jaren later tikken de pompen nog net zo hard.
De klant klaagt hier niet over(die zegt...oh dan moet je effe op de rem trappen en het is weer effe over)
Fijn he z`n gemakkelijke klant.
Heb je voor dit motor cq auto type ook een oplossing.
ps dat probleem kwam ik in de jaren 80 bij VOLVO tegen met VW diesel motoren.
Een "service bulletin" adviseerde om de veerspanning van de pomp
te verhogen met een chim,daar de plunjer van de pomp te traag terug kwam en dus tegen de bewuste stif tikte.
Een echte oplossing was het niet.

met vr gr Hub

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo hub..

ik herken meteen het probleem! normaal zou je bij een dieselmotor deze vacuumpomp niet kunnen missen je hebt zoals je weet vacuum nodig!

maaaarrr! daar heb ik het volgende op bedacht!! dat werkt overgens ook prima!

draait de pomp met de binnenzijde naar je toe dan zie je de veer die de boel onder spannig houd! leg aan de onderzijde van de veer een zo dun mogelijke (afhangkelijk van de slijtage) een ring (doorzagen) de bedoeling van dit geheel is dat de veer wat meer onder spanning komt te staan waardoor deze de stift wat strakker wordt aangedrukt, en dus het tikken daardoor verdwijnt!

paul,

pompverstuiver9171 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hallo net als wat Paul zei dat doe ik al een tijdje met die veer bij diesel motoren had ik ook zelf bedacht maar helpt van de irritante geluid af

xshadow (0), 18 jaar geleden

Hallo , is het tikkende geluid wat je bij dit probleem zou horen
ook te voelen ( het tikken) ik heb volgens mij hetzelfde probleem het tikken komt net achter de oliebijvuldop vandaan
en is het moeilijk de stift te verwijderen ?

garageburgwal (0) PRO, 18 jaar geleden

Stift valt binnen 10 minuten te verwijderen. Pomp demonteren en stift uitnemen. Let wel het moet wel om de 5 cilinder benzine gaan. Dit niet doen bij een diesel want deze heeft het vacuum nodig voor de rembekrachtiging.

xshadow (0), 18 jaar geleden

Even mijn hartelijke dank aan Paul Kelder, heb gisteren de vacuumpomp gedemonteerd en de stift verwijderd, begreep alleen niet het stukje over het maken van de bypass dit heeft Paul mij perfekt uitgelegd over de telefoon keek ik wel even vanop dat iemand je gewoon helpt zonder er zelf beter van te worden....
Mochten er mensen zijn met hetzelfde probleem ik heb tijdens het verwijderen van de stift foto's gemaakt voor mensen die net als ik niet bijzonder veel verstand hebben van dit soort dingen........

VINK (0) PRO, 18 jaar geleden

er zijn er nogwel een paar

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

en de dealer heeft wederom weer de foute diagnose gesteld................tsja er moet toch iemand het pispaaltje blijven.....

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

die gene die zijn werk voor als nog onvoldoende kan uitvoeren met daarbij alle voorhanden liggende informatie en daarbij ruim voldoende werkplaats aparatuur.. en het dan nog niet kan oplossen..

is in mijn ogen een terecht pispaaltje, voort vloeiend uit een gemiste kans..

ik moet het immers ook oplossen! en met minder aparatuur, alles is op te lossen, al heb je nog zoveel gereedschap omhanden, een frisse blik en goede zin is de bassis om te komen tot een goed eind resultaat, en is mij meer waard dan een goed gevulde gereedschapskist...

paul,

volgwagen (0) PRO, 18 jaar geleden

En een universele garage maakt geen fouten?? De dealer is altijd aan de beurt omdat het o zo makkelijk is, en het samen gezien 1 organisatie is, en daardoor in lijkt het of er meer missers gemaakt worden en dat zal dan ook wel zo zijn denkt men dan.
Tevens merk ik hier dat de bedragen die in rekening gebracht worden door de dealer van onnodige reparaties vreselijk opgeblazen worden.
JA ik werk al lang bij de dealer en doe dat ook met plezier en ben er van overtuigd dat ik een goede monteur ben. Ik weet niet hoe het met de rest zit maar in mijn loopbaan bij de dealer heb ik het nog niet meegemaakt dat er gigantische bedragen in rekening gebracht werden zonder dat er iets opgelost werd.
Maar wij zullen dan wel de 1nigste zijn in dit land....

No hard feelings verder hoor, maar wou dit toch wel ff kwijt.


P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

volgwagen,

waar gewerkt wordt maakt men fouten, helemaal geen probleem zou zelfs zeggen gelukkig maar, want ook daar wordt weer een leer uit getrokken.. want ervaring is slechts een optelsom van gemaakte fouten uit het verleden.

vergeet niet als dealerschap, dat jij in het algemeen de klant zijn laatste redmiddel behoort te zijn, een dealer kan dit ook waarmaken hij heeft immers goed getraint en merk gerichte monteurs in dienst, die alles voorhanden hebben om een probleem hoe dan op kunnen lossen en daarbij ook de juiste diagnose kunnen vast stellen, dit zonder dat een klant daar te veel voor gaat betalen..

tussen het vast stellen van een juiste diagnose en het doen oplossen van een probleem daar gaat het wel eens mis.

dat een dealer dit kan overkomen kan ik niet begrijpen! want als hij het niet kan oplossen!! waar moet men dan terecht? of moet men dan naar een vak-garage ;)

paul,

Santa (0), 18 jaar geleden

En, Luis ter Vink, wanneer het bij jouw Bonito ook tikt, zijn het waarschijnlijk de te ruim staande klepjes van het keverbokje achterin! Je weet wel, dat gekke platte ding achterin met zo'n ventilatortje.... Niet vergeten: klepjes KOUD stellen, hoor!

cupiflow (0), 16 jaar geleden

Ik ben zelf ook in het bezit van een Audi 80 2.3L. Cabriolet.
Ik had het zelfde probleem een duidelijke tik uit mijn motor blok.(zwaar irritant)

Ik ben naar alle garage's geweest hier in de buurt.
Geen van alle wisten precies waar het geluid vandaan kwam.(ook niet de grote dealers)
De meeste garage's kwamen met de conclusie dat mijn klepstotters moesten worden vervangen.

Aangezien het bedrag om dit probleem te verhelpen een beetje absurt was had ik dat nog even uitgesteld.
Bij toeval kwam ik op de site problemcar terecht waar ik op deze topic terecht kwam.

Ik heb vervolgens een afspraak met Paul Kelder gemaakt en die heeft het probleem kunnen oplossen.
Dit voor een stuk minder geld. Ook heeft Paul een aantal anderen problemen gelijk kunnen oplossen.

Ook al kost het mij 4 uur om heen en weer naar Paul Kelder te rijden een vaste klant heeft hij wel erbij.

markdekker (0), 16 jaar geleden

Da's misschien wel een idee, want ik weet het met mijn audi af en toe ook niet meer

bartehv (0), 16 jaar geleden

Als je een beetje handig bent kan je hem gewoon schoonmaken, de klepjes goed schoonmaken en op de juiste manier weer terug zetten,
en met een beetje polijstpapier even rondgaan op de plaats waar de zuiger beweegt.
ik had het probleem ook en na schoonmaken rij ik nu weer 10000 km zonder getik!
Dus het werkt wel voor een langere tijd.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=bartehv]Als je een beetje handig bent kan je hem gewoon schoonmaken, de klepjes goed schoonmaken en op de juiste manier weer terug zetten,
en met een beetje polijstpapier even rondgaan op de plaats waar de zuiger beweegt.
ik had het probleem ook en na schoonmaken rij ik nu weer 10000 km zonder getik!
Dus het werkt wel voor een langere tijd.[/quote]
het probleem zat hem hier niet in de kleppen maar puur in de vacuumpomp. wat bedoel je met klepjes goed schoonmaken en op de juiste manier terug zetten ?

Gr. paul,

markdekker (0), 16 jaar geleden

Paul, is het misschien mogelijk dat ik een keertje langskom bij jou, ik zou graag weten wat er allemaal mis is met mijn coupe.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=markdekker]Paul, is het misschien mogelijk dat ik een keertje langskom bij jou, ik zou graag weten wat er allemaal mis is met mijn coupe.[/quote]
mark je mag me altijd even bellen, mijn nummer staat op mijn (in aanbouw ) website.

Gr. paul,

bartehv (0), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=bartehv]Als je een beetje handig bent kan je hem gewoon schoonmaken, de klepjes goed schoonmaken en op de juiste manier weer terug zetten,
en met een beetje polijstpapier even rondgaan op de plaats waar de zuiger beweegt.
ik had het probleem ook en na schoonmaken rij ik nu weer 10000 km zonder getik!
Dus het werkt wel voor een langere tijd.[/quote]
het probleem zat hem hier niet in de kleppen maar puur in de vacuumpomp. wat bedoel je met klepjes goed schoonmaken en op de juiste manier terug zetten ?

Gr. paul,[/quote]
In de vacuumpomp zitten een paar kleine klepjes(zwarte ronde klepjes) ,dit om te voorkomen dat er olie in het vacuum systeem komt van de rembekrachtiger omdat dit schadelijk daarvoor is.
En ik bedoel heel de pomp uit elkaar halen niet alleen vet doen op het stiftje want dat heeft geen zin natuurlijk.

ik heb het niet over de kleppen van het blok.

gr. bart

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

klopt, pomp kan heel simpel uitelkaar alleen losse onderdelen zijn niet verkrijgbaar. maar het probleem zit hem niet in die zgn klepjes, dat kan ook niet want je zegt het zelf al ( paar kleine klepjes(zwarte ronde klepjes) ,dit om te voorkomen dat er olie in het vacuum systeem komt van de rembekrachtiger ) die zgn klepjes hebben dan ook een heel andere functie. het probleem zit hem puur in de veer die de stift onder druk houd. een nieuwe pomp monteren is mogelijk maar niet goedkoop. vandaar ook stift verwijderen en de boel ombouwen.

paul,

bartehv (0), 16 jaar geleden

ok, maar ja als er mensen zijn die het origineel willen houden zoals ik, kunnen ze de pomp schoonmaken en dan kan die zeker weer 10000km mee en misschien wel meer.
Ik weet het nog niet want ik heb de mijne nu 10000km geleden schoongemaakt tot nu toe zonder getik.
En inderdaat een nieuwe a 370 euries is toch iets te veel voor een simpel pompje. maarja audi heeft er niet voor niks een pompje onder gezt.

groet,

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=bartehv]ok, maarja audi heeft er niet voor niks een pompje onder gezet.

groet,[/quote]
Nee, anders beginnen ze nooit weer te tikken.......

ze kosten trouwens 175,-............

Sytze

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.