Opel Vectra: LPG-G3 (Koltec): stotteren overwonnen

Bouwjaar: 1995


Beste LPG rijders(sters),

Ik heb de laatste weken geprobeerd een oplossing te vinden uit alle aangereikte adviezen op deze site over het 'stotteren' van de motor als deze op LPG rijdt, zowel vanuit het stationaire toerental als gewoon op snelheid op de weg.

Laatste acties van de afgelopen 2 weken zijn geweest:
EGR afgesloten (X20XEV), benzinedrukbegrenser-output naar aparte opvangfles en niet meer richting inlaatspruitstuk, plunjer en veer van de gasverdeler schoongemaakt etc. etc. ...

Ik heb afgelopen vrijdag de gasverdeler uit het motorcompartiment gehaald en heb goed in dat gasverdeelhuis gekeken en wat constateer ik tot mijn grote verbazing: dat de kanalen in de cilinderwand (gasverdeler), van niets naar de vorm van een driehoek lopen (met de punt van de driehoek naar beneden).

Deze beginopeningen (dus het onderste gedeelte van die openingen)zaten bij mijn auto wat dichtgeslibd.(gestold vet denk ik)
Je kunt dit het beste zien als je de verdeler demonteert en met een lampje in de gasuitgangen schijnt en in de cilinder kijkt.
(met voldoende zonlicht lukt dit ook).

Hoe krijg je deze het beste schoon?

Eerst heb ik de onderdeksel van de verdeler geheel gedemonteerd.
(PAS OP VOOR HET DUNNE VEERTJE, DE RUBBEREN MEMBRAAM EN HET O-RINGETJE)
Ik heb de hele unit in de petroleum gelegd en daarna met een klein kwastje via de cilinderwand de openingen schoongeveegd.
Ook heb ik uit voorzorg de rubberen membraam vervangen.
(pas ook op voor het kleine o-ringetje in de bodemdeksel dat je deze op de juiste plaats zet!)

Ik heb inmiddels 282.000 km met deze installatie gereden zonder kosten. Het enige onderhoud is het reinigen van de gasverdeler geweest. -->>>
Dat is voor mij nu praktisch duidelijk geworden wat dit betekent.

Ik wens u een plezierig gasrijden toe.
Op dit moment 1/3 van de bezineprijs! Vriendelijke groeten,
Cor de Koning.



cdk

Geplaatst door cdk (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

klinkt inderdaad als paraffine afzetting in de bus. heb ik bij Koltec toch vaker gehoord.. maar dan bij de daewoo auto's.

Opeltje (0) PRO, 18 jaar geleden

is dezelfde instalatie inderdaad

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

hmm.. jammer dat niemand je dat vertellen kon.. is echt een bekend verhaal. Zelf was ik het helemaal vergeten omdat ik nooit eraan sleutelde, maar meer die problemen steeds hoorde. En later ook bij andere merken trouwens....

alex207 (0), 18 jaar geleden

Ook lpg installaties hebben onderhoud nodig.Normaal moeten de filtertjes die op meerdere plaatsen zitten om de ca 15000 tot 20000 km vervangen worden (zegt men)In de verdamper kan zich ook sludge vormen.Dit geld tevens voor de verdeler.Enig aandachtspuntje als je de verdeler reinigt zorg er dan voor dat ie mooi droog is als je hem weer in mekaar zet.Maw af en toe een reiniging en gasdrukken opnieuw laten afstellen zorgt voor probleemloos rijgedrag.Vaker word dan ook het rubberen membraam in de verdeler vervangen omdat de oude minder elastisch is geworden door uitdroging.

jdam (0), 17 jaar geleden

vectra x20xev op lpg die vaak stationair afslaat zodra je de motor belast (koppeling oplaten komen) lijkt op te arm mengsel. wie kent dit probleem en de oplossing?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.